Paikalliset

Tampereen keskusta tyhjenee

Sakari Nupponen

15 prosenttia länsipuolen katutason liiketiloista tyhjillään. Vielä useampi yritys harkitsee muuttoa tai lopettamista.

Tammerkosken länsipuoleinen keskusta näivettyy. Kiihtyvää vauhtia.

Asian nosti esiin (Tamperelainen 21.8.) Pirkanmaan Osuuskaupan toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakko, jonka mukaan Sokos-tavaratalo Hämeenkadulla ei ole tulevaisuudessa itsestäänselvyys. Hän patisti poliitikkoja elvyttämään keskustaa.

Kaupunkilehti Tamperelainen jalkautui kirjaimellisesti ja laski tyhjillään olevat liiketilat. Kävelimme Satamakadun Alarannasta Hämeenpuistoon ja tarkastimme poikkikadut alas eli Pyhäjärvelle päin. Toisaalla kiersimme kaksi keskustakorttelia Sokokselta länteen eli Hämeenpuistoon asti.

98:sta katutason liiketilasta oli 15 tyhjillään, myytävänä, vuokrattavana tai niissä oli menossa loppuunmyynti.

– Kertokaa se luku kolmella, niin saatte todellisen arvion niistä, jotka ovat lähdössä. Monellekaan liikkeelle ei löydy jatkajaa näissä olosuhteissa, kulta- ja kellokauppias Pekka Wahlberg sanoo.

Hänen liikkeensä on Sokosta vastapäätä Kuninkaankadulla.

– Jos Sokos lähtee, saamme naapuriksi jättiläismäisen kirpputorin, hän maalailee.

Mäki-Ullakko puhui erikoistavarakaupan vaikeuksista, jotka johtuvat mm. nettikaupan kasvusta. Wahlberg nostaa päällimmäiseksi syyksi liikennejärjestelyt.

– Parkkimaksuissa on ylitetty kipukynnys. Parkkipaikkoja vähennetään jatkuvasti. Se tapahtuu salakavalasti aina kun tehdään jotain katujärjestelyjä.

– Näin on helppo saada parkkiluolaan asiakkaita. Se ei kuitenkaan sovi lyhytaikaiseen pysäköintiin. Kukaan ei kuitenkaan lähde ajamaan luolaan vaihtaakseen kellonsa paristot.

Hänen mukaansa parkkimaksujen lisäksi myös rajoitukset ovat ”ihan tapissa”.

– Kun ihminen tulee töistä kotiin, hänen pitää maksaa parkkimaksuja 20:een ja vielä varmuuden vuoksi yhdeltä aamutunnilta, kun maksut alkavat tikittää aamukahdeksalta.

Wahlbergin mukaan kaupunki on jo melkein tyhjennetty autoista.

– Menepä nyt (kello 12) Hämeenkadulle. Näet päästä päähän. Tilaa on. Sinne mahtuvat niin autot kuin pyörät. Kilometrin matkaa ei autoilla tukita. Se tukitaan huonoilla liikennejärjestelyillä.

– Liikennejärjestelyissä olisi paljon parantamisen varaa, jos vain olisi tahtoa. Vai pannaanko seuraavaksi portit kiinni molemmista päistä. Saavat ihmiset mennä sitten Lielahteen tai Turtolaan.

Wahlberg kummeksuu myös kaupungin paraatipaikan käyttöä bussien pysäkkinä ja kuskien taukopaikkana.

– Pahimmillaan Tampereen Teatterin eteen on jätetty jonoon viisi bussia. Miksi niitä ei käy kukaan valvomassa ja sakottamassa.

Pysäköinti

Tampereen kaupungin alueella on noin 4 000 maksullista kadunvarsipysäköintipaikkaa.

Maksullisen pysäköinnin tarkoituksena on taata kaupungissa asioiville autoilijoille pysäköintimahdollisuus. Pysäköintiä valvoo Tampereen katutilavalvonta.

Kadunvarsipysäköinti on jaettu kolmeen vyöhykkeeseen.

1. vyöhykkeellä pysäköinti maksaa 3,20 euroa tunnilta. (Maksimiaika 1 tai 2 tuntia.)

2. vyöhykkeellä pysäköinti maksaa 1,60 euroa tunnilta. (Maksimi 4 tuntia.)

3. vyöhykkeellä maksu on euro tunnilta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Aiheesta muualla: 

http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/253532-kavelykatukokeilu-poiki-kielteis...

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat