Paikalliset

Tornihotellissa on edetty jo sisätöihin

Rautatieaseman viereen, Tampereen tullin alueelle kohovan Tampereen 25-kerroksisen tornihotellin rakentaminen on edennyt aikataulun mukaisesti.

SOK:n tytäryhtiön Sokotelin pyörittämältä hotellilta puuttuu vielä nimi, mutta sen sisätyöt ovat alkaneet.

Tällä hetkellä asennetaan jo väliseiniä ja kerroksien talotekniikkaa. Hotelli on ohittanut jo 10. kerroksen vaiheen, ja sen muoto ja asema kaupunkikuvassa alkaa selvästi hahmottua.

Tornihotellin arkkitehti Sampo Valjus halusi rakennukselle veistoksellisen sekä kaupunkikuvaan oikeanlaista kontrastia luovan olemuksen.

Jo suunnitteluvaiheessa haluttiin korostaa rakennuksen tornimaisuutta. Sen ei missään tapauksessa haluttu näyttävän korkealta kerrostalolta, jossa kerrokset ovat selkeästi laskettavissa. Tornihotellille haluttiin veistoksellinen muoto, joka tarkoittaa tässä suorakulmaisen perushahmon elävöittämistä kulmia ja nurkkia viistämällä sekä julkisivuissa ikkunoiden ja terästehosteiden vapaata sijoittelua, kertoo Sampo Valjus suunnittelun lähtökohdista.

Hahmoon haettiin myös tietynlaista ikiaikaisuutta, solidiutta, jatkaa Sampo Valjus, ja viittaa San Gimignanon kukkulakaupunkiin Toscanassa Italiassa, jonka keskiaikaiset tornit tekevät siitä arkkitehtonisesti ainutlaatuisen.

Eri materiaalivaihtoehtoja tutkittiin kaikkiaan viiden vuoden ajan, jotta löydettäisiin hotellin tavoitteita tukevat sekä rakennukselle asetetut vaatimukset täyttävät vaihtoehdot.

– Materiaalivalinnoilla haluttiin myös korostaa niitä vastakohtaisuuksia, joita rakennus luontaisestikin tarjoaa uuden ja vanhan rakennuskannan yhdistymisen myötä. Betonin karheus yhdistettynä kiiltävään teräkseen sopii vanhan teollisuuskaupungin henkeen, kertoo Sampo Valjus materiaalivalintojen perusteista.

Karkeassa kivipinnassa ja vapaassa julkisivusommittelussa voi nähdä viittauksia myös Tampereen keskustan Juged- ja kansallisromattistyylisiin rakennuksiin, joista Valjus mainitsee Lars Sonckin suunnitteleman Tampereen tuomiokirkon.

Rakennusteknisesti betoni todettiin materiaaliksi, jolla tämän kokoinen, tornimainen rakennus on varmimmin ja laadukkaimmin toteutettavissa.

– Rakennuksessa käytettävä musta väribetonipigmentti on uusi tuote, ja sen avulla saadaan väribetoniin aikaisempaa tummempaa sävyä. Tumma sävy tuo uuteen osaan häivähdyksen veturitallien menneisyydestä lisäten samalla toivottua särmää ja dramatiikkaa, kertoo Sampo Valjus.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat