Paikalliset

25 pisteen Rantaväylän pitkä tunneli – Katso kuvat!

Pitkä tunneli toisi kaupungille kaikkein suurimmat tulot Rantaväylältä vapautuvasta maasta. Maan myynnin ja kaavoituskorvausten arvoksi on laskettu 95 miljoonaa euroa.Ranta-Tampellan lisäksi rakentamista mahtuisi Onkiniemeen.

Rantaväylän vaihtoehtoselvitys 2013

Ja saammeko pisteet... Rantaväylän pitkä tunneli... 25 pistettä.

Rantaväylän pitkä tunneli on vähintään puolet parempi kuin sen kolme vaihtoehtoa.

Tällaisen päätelmän voi tehdä maanantaina kaupunginvaltuustolle esitellystä Rantaväylä-selvityksestä.

Neljän kehittämisvaihtoehdon vaikutuksia arvioineen ulkopuolisen konsultin mukaan Naistenlahdesta Santalahteen ulottuva pitkä tunneli on kehittämisvaihtoehdoista selvästi paras.

Deloitten tekemässä arvioinnissa pitkä tunneli sai 25 pistettä, kun kakkonen Onkiniemen lyhyt tunneli jäi 10 pisteeseen. Viimeisten kuukausien musta hevonen Ranta-Tampellan bulevardi sai vain kaksi pistettä.

Selvityksen mukaan bulevardi eli Rantaväylän muuttaminen osaksi kaupungin katuverkkoa oli halvin investointi, mutta se vaatisi koko kaupungin joukkoliikenteen merkittävää kehittämistä, eikä avaisi yhtä paljoa rakennusmaata väylän varressa.

Vertailussa pitkä tunneli oli ykkönen lähes kaikissa taloudellisissa vaikutuksissa. Deloitte arvioi positiivisimmiksi myös vaikutukset kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen lisääntymiseen.

Lisäksi pitkä tunneli niveltyi parhaiten kaupungin muihin tavoitteisiin, kuten Särkänniemen, Mustanlahden, Onkiniemen, Ranta-Tampellan kehittämiseen.

Vaihtoehtojen hintalaput olivat yllättävän lähellä toisiaan. Nettokustannuksin lyhyt tunneli ja pintavaihtoehto maksaisivat kaupungille noin 65 miljoonaa, pitkä tunneli 68 miljoonaa ja bulevardi 80 miljoonaa.

Rakentamisajan verotulojen huomioiminen tuo tunnelivaihtoehdot yhtä edullisiksi, mutta pitkä tunneli tuo eniten asuntoja ja työpaikkoja.

Valtuusto päättää 16. syyskuuta, luopuuko kaupunki pitkän tunnelin rakentamisesta.

Rantaväylä-pisteet

Pitkä tunneli 25 pistettä

Lyhyt tunneli 10 pistettä

Pintavaihtoehto eritasoliittyminen 9 pistettä

Bulevardi 2 pistettä

Lähde: Rantaväylän vaihtoehtoselvitys 2013, yhteenveto vaikutuksista (Deloitte Oy)

Rantaväylän miljoonalaskuri

Pitkä tunneli 164 000 000–95 400 000=68 600 000 euroa

Lyhyt tunneli 149 600 000–84 100 000=65 500 000 euroa

Pintavaihtoehto 109 800 000–44 100 000=65 700 000 euroa

Bulevardi 106 600 000–26 200000=80 400 000 euroa

(laskelmassa kaupungin kustannukset infrasta–maajaloustuksesta saatavat tulot=kaupungin nettoinvestointi)

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat