
Pitkä tunneli toisi kaupungille kaikkein suurimmat tulot Rantaväylältä vapautuvasta maasta. Maan myynnin ja kaavoituskorvausten arvoksi on laskettu 95 miljoonaa euroa.Ranta-Tampellan lisäksi rakentamista mahtuisi Onkiniemeen.
Ja saammeko pisteet... Rantaväylän pitkä tunneli... 25 pistettä.
Rantaväylän pitkä tunneli on vähintään puolet parempi kuin sen kolme vaihtoehtoa.
Tällaisen päätelmän voi tehdä maanantaina kaupunginvaltuustolle esitellystä Rantaväylä-selvityksestä.
Neljän kehittämisvaihtoehdon vaikutuksia arvioineen ulkopuolisen konsultin mukaan Naistenlahdesta Santalahteen ulottuva pitkä tunneli on kehittämisvaihtoehdoista selvästi paras.
Deloitten tekemässä arvioinnissa pitkä tunneli sai 25 pistettä, kun kakkonen Onkiniemen lyhyt tunneli jäi 10 pisteeseen. Viimeisten kuukausien musta hevonen Ranta-Tampellan bulevardi sai vain kaksi pistettä.
Selvityksen mukaan bulevardi eli Rantaväylän muuttaminen osaksi kaupungin katuverkkoa oli halvin investointi, mutta se vaatisi koko kaupungin joukkoliikenteen merkittävää kehittämistä, eikä avaisi yhtä paljoa rakennusmaata väylän varressa.
Vertailussa pitkä tunneli oli ykkönen lähes kaikissa taloudellisissa vaikutuksissa. Deloitte arvioi positiivisimmiksi myös vaikutukset kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen lisääntymiseen.
Lisäksi pitkä tunneli niveltyi parhaiten kaupungin muihin tavoitteisiin, kuten Särkänniemen, Mustanlahden, Onkiniemen, Ranta-Tampellan kehittämiseen.
Vaihtoehtojen hintalaput olivat yllättävän lähellä toisiaan. Nettokustannuksin lyhyt tunneli ja pintavaihtoehto maksaisivat kaupungille noin 65 miljoonaa, pitkä tunneli 68 miljoonaa ja bulevardi 80 miljoonaa.
Rakentamisajan verotulojen huomioiminen tuo tunnelivaihtoehdot yhtä edullisiksi, mutta pitkä tunneli tuo eniten asuntoja ja työpaikkoja.
Valtuusto päättää 16. syyskuuta, luopuuko kaupunki pitkän tunnelin rakentamisesta.
Rantaväylä-pisteet
Pitkä tunneli 25 pistettä
Lyhyt tunneli 10 pistettä
Pintavaihtoehto eritasoliittyminen 9 pistettä
Bulevardi 2 pistettä
Lähde: Rantaväylän vaihtoehtoselvitys 2013, yhteenveto vaikutuksista (Deloitte Oy)Rantaväylän miljoonalaskuri
Pitkä tunneli 164 000 000–95 400 000=68 600 000 euroa
Lyhyt tunneli 149 600 000–84 100 000=65 500 000 euroa
Pintavaihtoehto 109 800 000–44 100 000=65 700 000 euroa
Bulevardi 106 600 000–26 200000=80 400 000 euroa
(laskelmassa kaupungin kustannukset infrasta–maajaloustuksesta saatavat tulot=kaupungin nettoinvestointi)
Kommentit (16)
Tilaa uutiskirjeemme
Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!
Kommentit
En ymmärrä niitä
Täysin samaa mieltä. Sekö on
Pitkä tunneli ja korkeita 15
Bulevardi on ainoa ratkaisu,
Bulevardi on ainoa ratkaisu,
Vaahto vaan lentää suusta kun
Pitkä tunneli tukkisi
Voi pyhä
Bulevardi olisi komea!
Kuvissa ei näy autojen
Rakentaja tekee maan alle
Miten tunnelin rakentaminen
Oletko kuullut elvytyksestä?
Mikä ihmeen kaupunkibulevardi
Oikea bulevardi saadaan
http://www.aamulehti.fi/Kotim