Paikalliset

Särkänniemi vaatii Rantatunnelia toimiakseen kaupunkihuvipuistona

Särkänniemi Oy:n toimitusjohtajan Miikka Seppälän mukaan nykyinen Rantaväylä muodostaa esteen Särkänniemen kehittämiselle kaupunkihuvipuistona.

– Siinä mielessä pitkä tunneli tai muu ratkaisu, joka merkitsee valtatien liikenteen poistamista huvipuiston edustalta, on Särkänniemen kannalta hyvä. Lisäksi olisi hyvä että Särkänniemeen pääsisi ratikalla.

Seppälä esitti näkemyksensä Rantaväylä-työryhmässä, joka kokoontui torstaina apulaispormestari Pekka Salmen (sd) johdolla.

Tuotantopalvelupäällikkö Pentti Iso-Pietilä Tampereen Sähkölaitos Oy:stä kertoi Rantaväylän vaikutuksista Naistenlahden voimala-alueen kehittämiseen. Liikennejärjestelyjen tulee mahdollistaa sujuva liikenne Naistenlahden voimalaan, jonne tuodaan tulevaisuudessa yhä enemmän energiapuuta rekoilla.

– Kaikissa vaihtoehdoissa on liikenneyhteydet Naistenlahteen otettu huomioon.

Myös Tammerkosken patorakenteet on uusittu ja ne mahdollistavat kaikki vaihtoehdot. Aspinniemen mahdollinen lisätäyttö ei myöskään haittaa Naistenlahden voimalan jäähdytysveden ottoa.

Kaisla-ravintolan toimitusjohtaja Perttu Mäkelä kertoi Mustanlahden yrittäjien kehityssuunnitelmista ja näkemyksistä Rantaväylän vaihtoehtoihin. Nykyisiä liikenneoloja hän piti Mustanlahden sataman kannalta huonoina.

– Toivomme että risteysjärjestelyt eivät merkitse eritasoliittymiä, ramppeja, meluvalleja eikä sataman täyttämistä. Liikennejärjestelyjen tulisi tukea Särkänniemen sekä Näsinkallion ja Näsilinnan parempaa yhteyttä Mustanlahden alueeseen.

Sosiaalityöntekijä Vesa Knuuttila Rantaväylä-liikkeestä toi esille tunneliin liittyviä turvallisuus- ja ympäristöhuolia. Hän muistutti, että eräät taloyhtiöt ovat valittaneet hankkeesta peläten rakennustöiden vaurioittavan taloja ja heikentävän ilmanlaatua

tunnelin suuaukkojen läheisyydessä. Knuuttila varoitti myös ilmastonmuutoksen myötä lisääntyvistä tulvista ja esitti että niiden riskit on otettava tosissaan.

– Emme usko että hanke pysyy tavoitehinnassa. Onko yhtään tunnelia rakennettu päätöksen perusteella olevalla hinnalla? Jos hinta nousee, ei tunnelia jätetä kesken. Kunta voisi antaa valtion hoitaa oman tiensä oman aikataulunsa puitteissa.

Toimitusjohtaja Antti Eskelinen Tampereen Kauppakamarista kertoi, että Kauppakamari kannattaa pitkää tunnelia, koska se mahdollistaa Rantaväylän sujuvan liikenteen ja uuden asuinalueen järven rannalle. Se myös edistää keskustan kehittämistä kävelypainotteisena alueena. Eskelinen toi myös esille tunnelin ja Ranta-Tampellan työllisyysvaikutukset.

– Tunneli on valmis suunnitelma, jota päästään heti toteuttamaan. Tunnelilla on myös heijastusvaikutuksia ratapiha-alueelle. Jos tunnelia ei tehdä, osa investoinneista jää toteuttamatta tai siirtyy. Ranta-Tampella on merkittävä uusi asuinalue, joka lisää kaupungin vetovoimaa.

Rantaväylä-työryhmä kokoontuu seuraavan kerran 12.8. ja 14.8. Näissä kokouksissa käsitellään tekeillä olevia selvityksiä Rantaväylän kehittämisvaihtoehdoista. Selvitykset on tarkoitus esitellä valtuustolle ja lehdistölle 19.8. Valtuusto päättää Rantaväylän tunnelista 16.9.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat