Paikalliset

Kone näytille, mutta Kurun hylky päätyi tänne - Lue tarina

Kurun runko kuvattuna syksyllä 2010.

Ataman62/Wikimedia Commons

Kuru-laivan höyrykone on palannut pitkän kierroksen jälkeen Mustanlahden satamaan, mutta laivan hylky makaa edelleen Ruoveden Visuvedellä Meijerin rannassa.


Tarina on pitkä ja monivaiheinen.


Kuru rakennettiin vuonna 1915 liikennöimään Näsijärvellä. Ensimmäisen maailmansodan aikaan alus oli pakko-otettuna Satakunnan laivastossa, joka oli Venäjän merivoimien joukko-osasto Näsijärvellä. Kurun alkuperäinen omistaja oli Höyrylaivaosuuskunta Kuru r.l.


Kurun uppoamisessa vuonna 7.9.1929 kuoli 136 ihmistä. Pelastuneita oli 22. Kuru oli muutettu kolmekerroksiseksi pari vuotta aiemmin. Korkeus oli lisännyt laivan epävakautta.


Uppoamisen jälkeen Kuru nostettiin, ja se jatkoi liikenteessä jo pari kuukautta uppoamisen jälkeen. Osa onnettomuuden uhrien omaisista jätti kauppa ja teollisuusministeriölle anomuksen, että se kieltäisi Kurun uudelleen liikenteeseen ottamisen. Tähän ministeriössä ei suostuttu.


Vuonna 1938 Kuru huutokaupattiin ja Visuvesi Oy:n vaneritehdas osti sen proomuksi.
Tamperelaisen laivahistorioitsija Juhani Valannon ensimmäinen oma muistikuva Kurusta on Mustastalahdesta vuonna 1945.


– Kuru oli jonkin aikaa yhdistettynä toiseen myös Kuruun liikennöineeseen laivaan Vankaveteen. Ajatus oli se, että niiden päälle pystyi pinoamaan lautoja kuivumaan ja kuljettamaan ne Naistenlahden satamaan. Tämä vaihe ei kestänyt pitkään.


Tavarankuljetusten päätyttyä hylätty Kuru ehti maata pitkään Visuveden rannassa, kunnes ruoveteläinen yksityishenkilö osti Kurun ja Vankaveden rungot Visuvesi Oy:ltä, ja hinasi ne Visuveden Meijerin rantaan eli paikkaan, jossa Kuru on viimeiset vuosikymmenet maannut.


Aluksen pituus oli 30,48 metriä ja leveys 5,5 metriä.


Valanto kävi katsomassa Kurun runkoa viimeksi muutama vuosi sitten.


– Pohja on kuin hienoa raumalaista pitsiä. Runko on yllättävän hyvässä kunnossa.
Kurun 355-hevosvoimainen höyrykone oli teollisuuden käytössä sahoilla ja puunjalostusteollisuudessa. Höyrykone saatiin Alavuden Puunjalostustehtaalta Tampereen museoiden kokoelmiin 1992.


Toisen legendaarisen Näsijärven reittiliikennettä palvelelleen laivan Pohjolan hylky on Ruoveden Jäminkipohjassa. Myös Pohjolan kone on esillä Mustassalahdessa.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat