Paikalliset

Tampereen nivelbussit jäivät liikennehistoriaan

LIIKENNE TKL:n viimeinen haitaribussi jätti jäähyväisensa Hämpille.

TKL:n toimitusjohtaja Pekka Pirhonen luovutti viimeisen nivelbussin Kaupunkiliikennehistoriallisen seuran Tommi Aromaalle Tampere-talon pihalla.

Roosa Pelkonen

Tampereen nivelbussiaika on nyt virallisesti ohi.

TKL:n toimitusjohtaja Pekka Pirhonen luovutti viimeiseksi jääneen nivelbussin Kaupunkiliikennehistoriallisen seuran Tommi Aromaalle ja Timo Lehtoselle viime perjantaina.

Tamperelainen oli mukana viimeisen nivelbussin viimeisellä matkalla Hämeenkadulla.

– Nivelbusseista on luovuttu vähitellen, joten viimeisten autojen poistumiseen ei sisälly isoa dramatiikkaa. Kehitys ja aika ovat ajaneet tämän tyyppisten nivelbussien ohitse, Pirhonen toteaa.

Haitaribussit olivat käytössä 1970-luvulta asti. Etenkin uusimmat, matalalattiaiset autot osoittautuivat kalliiksi.

– Nivelbusseissa on istumapaikkoja telibusseja vähemmän. Ihmiset ovat mukavuudenhaluisia, joten linja-autoissa matkustetaan mieluummin istuen. Nivelbussien operointikustannukset ovat istumapaikkaluvultaan isompiin autoihin verrattuna korkeat, selventää Pekka Pirhonen.

TKL:n kalustopäällikkö Kalle Keinonen muistuttaa vielä, että nivelbussissa on myös telibussia vähemmän rekisteröityjä istumapaikkoja.

– Käytännössä nivelbussiin mahtuu enemmän matkustajia, mutta eihän sillä periaatteessa voi kuljettaa isompaa määrää kuin laki sallii.

Jäähyväiskierros osoittaa myös, kuinka epämiellyttävää matalalattiaisen nivelauton kyydissä on istua nupukivin päällystetyllä Hämeenkadulla. Tärinä tekee matkustajien lisäksi pahaa myös autoille.

– Hämeenkatu on iso ongelma Tampereella. Nupukivi rasittaa erityisesti vanhempia autoja, Pekka Pirhonen huokaa.

Kaupunkiliikennehistoriallisen seuran Timo Lehtonen innostuu kertomaan, kuinka Hämeenkatu koitui erään erityislinja-auton kohtaloksi 1960-luvulla.

– Vuonna -65 Tampereelle hankittiin Scanialta auto, joka oli suunniteltu epätasaiseen maastoon. Sen piti pystyä ajamaan syvistäkin kuopista, mutta muutaman kuukauden ajon jälkeen auto katkesi Hämeenkadulla.

Tommi Aromaa ja Timo Lehtonen kuljettivat auton Kangasalan Mobiliaan. Siellä auto osallistuu ensisunnuntaiseen Linja-autopäivään.

Nivelbussin lopullinen säilytyskohde on Lavian Linja-auto- ja koriteollisuusmuseossa.

Tampere – nivelbussien tyyssija

Tampere otti käyttöönsä Suomen ensimmäiset nivelbussit 1970-luvulla

Ensimmäiset nivelbussit olivat Volvo-merkkisiä

Tampereen viimeisimmät nivelautot, kolme Volvoa, otettiin käyttöön vuonna 2002

Nivelbusseista luovuttiin kokonaan tänä vuonna. Viimeiset vuorot ajettiin 22.5.

Nivelbusseja käytettiin Tampereella pitempään, kuin muualla Suomessa

TKL:n haitaribusseja on päätynyt ulkomaille, museoitavaksi ja romutettavaksi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat