Uusiin asuntoihin on tulossa tiukka pyöräparkkipakko

Lumi sokeroi pitkäaikaisparkeeratut pyörät Keskustorilla. Vanhoihin kiinteistöihin ei vaadita pyöräparkkeja. Sen sijaan uusissa kohteissa parkkipaikkoja pitäisi olla kaksi per asunto, yksi per kahdeksan kahvilan istumapaikkaa ja yksi per sata liikeneliötä.

Sakari Nupponen

Asuintaloihin kaksi pyöräpaikkaa per asunto. Malli tulee Turusta.

Tontilta tai rakennuspaikalta on vastaisuudessa varattava polkupyörien pysäköintiä ja säilytystä varten riittävästi tilaa. Näin käy jos Tampere vahvistaa uuden rakennusjärjestyksen.

Nyt polkupyöräpaikkoja koskevia määräyksiä ei ole, jollei niistä ole erikseen kaavassa. Näin saattaa olla jo osassa uudempia asemakaavoja.

Luonnos uudeksi rakennusjärjestykseksi on nähtävillä 11.3. asti Palvelupiste Frenckellissä ja internetissä. Polkupyöriä koskevat määräykset Tampere on kopioinut Turusta, mutta tiukennettuna. Julkisia tiloja koskevat kovemmat vaatimukset. Esimerkiksi urheilupaikoille Tampere haluaa yhden pp-paikan 10:tä katsomon istuinpaikkaa kohden. Turussa vaatimus on yksi 20:tä kohden.

Luonnoksessa todetaan, että pyöräpaikat on mahdollisuuksien mukaan sijoitettava rakennuksen sisäänkäynnin tuntumaan ja niille tulee olla esteetön pääsy.

Suunnitelma pyöräpaikkojen sijoituksesta on esitettävä rakennuslupahakemuksen yhteydessä. Määräys koskee rakennustarkastaja Eija Muttonen-Mattilan mukaan lähinnä uudisrakentamista.

Talon putki- tai julkisivuremontin yhteydessä ei ryhdytä vaatimaan polkupyöräpaikkojen lisärakentamista. Sitä voidaan hänen mukaansa soveltaa vain, jos remontti tai saneeraus on rakentamiseen verrattava, kuten kiinteistön käyttötarkoituksen muutos.

– Muutoksen pitää olla aika järeä ennen kuin polkupyöräpaikkoja voi alkaa vaatia, Kiinteistöliiton Pirkanmaan toimitusjohtaja Jorma Koutonen sanoo.

Hänestä kaksi paikkaa asuntoa kohden on kova vaatimus.

– 20 asunnon rivitalo löytää varmaan tilaa, mutta 50 asunnon kerrostalossa se vaatii jo todella paljon tiloja. Keskustassa se on lähes mahdotonta.

Hän arvelee, että jos Tampere hyväksyy tämän rakennusjärjestyksen, muut kunnat ottavat siitä mallia.

Muttonen-Mattila muistuttaa, että suurilla kaupungeilla on kuitenkin erilaiset tarpeet kuin pienillä kunnilla ja että Tampere on luvannut laskea hiilijalanjälkeä muuta Suomea enemmän.

Tampereen ilmastopolitiikan tavoitteena on yli 40 prosentin päästöjen vähennys asukasta kohden laskettuna vuoteen 2030 mennessä.

– Pyöräpaikoilla pyritään rajoittamaan yksityisautoilua ja edistämään sekä joukkoliikennettä että pyöräilyä, Muttonen-Mattila toteaa.

Näin montapyöräpaikkaa:

Asuinrakennukset: 2 paikkaa/asunto

Liike-, toimisto- ja hallintorakennukset: 1 paikka/100 kerrosalaneliömetriä

Kokoontumistilat ja urheilupaikat: 1 paikka/10 istumapaikkaa

Kahvilat ja ravintolat: 1 paikka/8 istumapaikkaa

Koulut ja oppilaitokset: 1 paikka/2 oppilasta

Lähde: Tampereen kaupungin rakennusjärjestysluonnos 15.1.2013

Kommentit

"20 asunnon rivitalo löytää varmaan tilaa, mutta 50 asunnon kerrostalossa se vaatii jo todella paljon tiloja. Keskustassa se on lähes mahdotonta."

Mutta yksi autopaikka per asunto onnistuu ilman mitään ongelmia, keskustassakin? Yhden autopaikan vaatimaan tilaan saa kuitenkin helposti mahtumaan 10 polkupyörää.

Palautekeskustelu

Onko kyseessä piilo maainonta, sielähän paistaa Bar Vikkula. Paljonko Vikkula on maksanut mainoksesta toimitukselle??

Kysyn vaan

"Vanhoihin kiinteistöihin ei vaadita pyöräparkkeja."
Montakos autopaikkaa "vanhoihin kiinteistöihin", esim. kuvassa näkyvään Commerceen vaaditaan?

Sakari Kestinen

Ilman muuta hyvä juttu. Pyöräparkeista on huutava pula. Mitä enemmän tamperelaiset pyöräilevät sitä enemmän kauppa keskustassa käy kun kaikki hynät ei mene bensa-asemalle ja merkkikorjaamolle.

Faktaa arvostava

Hyvä uudistus! Suosittelen pyöräilyä kaikille, joille se on mahdollista. Itse aloitin aktiivisen fillaroinnin 1,5 v sitten ja kiloja on karissut ja ennen kaikkea olo on mahtava!

Hieno uudistus

Parkkipaikat ja autotietkin ovat tarpeellisia mutta kaikki eivät pysty tai halua autoilla joten sen varaan ei kaupunki voida rakentaa.

Palautekeskustelu

Jos kaksi pyöräpaikkaa asuntoa kohden on "mahdotonta toteuttaa", niin sehän tarkoittaa, että autopaikkoja ei voida enää järjestää lainkaan uusiin rakennuksiin. Kaksi pyörää meinaan menee paljon pienempään tilaan kuin yksi auto.

Faktaa arvostava