Paikalliset

Nyt se on auki – Tiesitkö tämän P-Hämpistä

P-Hämppi avattiin perjantaina autoilijoille. Ensimmäisten autojen joukossa oli Tampereen kaupungin dollarihymy Chrysler Windsor DeLuxe kyydissään Tampereen kaupungin väistyvä pormestari Timo P. Nieminen. P-Hämpistä Chrysler ajettiin talvisäilöön Mobiliaan.

Suomen teknisin parkkiluola avattiin perjantaina.

P-Hämppi on Hämeenkadun alle rakennettu 650 metriä pitkä parkkiluola. Se sijaitsee 30 metrin syvyydessä. P-Hämpissä on 972 pysäköintipaikkaa ja 62 noutoparkkipaikkaa.

P-Hämpin lyhyt historia.

YIT luopui hankkeesta kymmenisen vuotta sitten taloudellisten riskien takia. Tämän jälkeen Tampereen kaupungin omistama parkkiyhtiö lähti selvittämään, voisiko se rakentaa P-Hämpin. P-Hämpin on rakentanut Tampereen kaupungin omistama yhtiö Finnpark Oy.

Mitä P-Hämppi maksoi?

P-Hämppi maksoi 64 miljoonaa euroa. Yritykset, joille tehtiin omat hissit parkkihalliin, maksoivat hissikuilut itse.

Mitä pysäköinti maksaa?

P-Hämpissä on kaupungin kallein tuntitaksa. Tunnin pysäköinti maksaa 3,50 euroa. Kahden tunnin pysäköintimaksu on 6 euroa.

Entä jos auto hukkuu?

P-Hämppi on iso, mutta auton voi löytää tekniikan avulla. Jos autosi rekisterikilpi on puhdas, rekisterikilpi on tallentunut järjestelmään. Hallissa on opastetauluja, joihin voit syöttää parkkilapun. Tämän jälkeen taulu kertoo alueen, missä autosi sijaitsee.

Opastaulu auttaa sinut myös ulos hallista, jos sormi menee suuhun.

Katse tulevaisuuteen.

Tammerkosken alla oleva kallio on tutkittu. Jos Kunkun Parkki päätetään rakentaa, P-Hämppi ja P-Kunkku liitetään toisiinsa porautumalla Tammerkosken ali. Kolmannessa vaiheessa luolastoon voidaan liittää Keskusareena.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat