Paikalliset

Vastustajien varjolaskelma: Näin paljon Rantaväylän pitkä tunneli on lyhyttä kalliimpi!

Rakennusinsinööri Juha Miettinen ja 31 tamperelaista taloyhtiötä esittävät, että Rantaväylä puskettaisiin tunneliin taustalla näkyvän Teboilin kohdalta. Sunnuntain tilaisuudessa esitetään eri väylävaihtoehtojen todelliset kustannukset.

Rantaväylä-ilta esittää uudet rätingit: pitkä tunneli on 125-kertaisesti kalliimpi kuin lyhyt versio.

Rantaväylän pitkää tunnelia vastustavat tahot järjestävät sunnuntaina avoimen yleisötilaisuuden, jossa esitellään selkeä vaihtoehto: rakennetaan Onkiniemen lyhyt tunneli, joka loppujen lopuksi ei maksa kuntalaisille oikeastaan mitään.

Rantaväylän Naapurit -yhteisö on suivaantunut siitä, että pitkää tunnelia ajetaan kuin käärmettä pyssyyn. 31 taloyhtiön edustajat ihmettelevät, miksi päättäjille ei ole riittävästi esitelty Paasikiven-Kekkosentien kehittämisen vaihtoehtoja ja kustannuksia.

– Kaikkien Rantaväylän varrella olevien taloyhtiöiden kannalta parempi vaihtoehto on kehitetty versio Onkiniemen lyhyestä tunnelista. Siinä saavutetaan parhaat edut, napauttaa Rantaväylän läheisyydessä asuva tarkastusinsinööri Juha Miettinen, joka esiintyy taloyhtiöiden puhemiehenä, siviilinä, ei virkamiehen roolissa.

Miettinen esittää sunnuntain tilaisuudessa laskelmia, jotka ovat olleet olemassa, mutta niitä ei ole aiemmin esitelty rinnakkain.

– Vertailu on puuttunut. Rantaväylästä on järjestetty yhteensä 11 yleisötilaisuutta, mutta kaikissa on puhuttu vain pitkästä vaihtoehdosta eli tunnelista Naistenlahdesta Santalahteen. Myös YVA-käsittelyssä on päädytty tähän samaan.

Taloyhtiöt ovat koonneet faktat paperille: pitkä tunneli maksaa tamperelaisille lopulta 125 miljoonaa euroa, Onkiniemen paranneltu tunneli vain miljoona euroa. Miten moinen on mahdollista?

– Pitkässä tunnelissa kaikkein suurin kustannus veronmaksajille on Ranta-Tampellan kunnallistekniikka, joka maksaa 51 miljoonaa euroa. Meidän esittämässämme vaihtoehdossa vastaava kustannus on vain kolme miljoonaa, vakuuttaa Miettinen.

Taloyhtiöiden puhemies Miettinen sanoo, että pitkän tunnelin ajamisessa ei ole sinänsä mitään väärää: se perustuu valtuuston lailliseen päätökseen vuodelta 2006. Kivenä kengässä vain hiertää vaihtoehdottomuus.

– Päättäjien pitäisi pystyä näkemään tunnelin vanhatkin vaihtoehdot ja niistä kehitetyt uudet versiot, jotta pystyisivät tekemään oikeita päätöksiä. Haluamme, että vaihtoehtoja oikeasti vertaillaan.

– Mikään ei estä tekemästä lyhyttä tunnelia. Valtion kanssa tehdyssä sopimuksessa mainitaan vain Rantaväylän tunneli, ei siinä puhuta mistään pitkästä tunnelista.

Kutsut sunnuntain tilaisuudesta on lähetetty kaikille Tampereen kaupunginvaltuutetuille sekä erikseen yhdyskuntalautakunnan jäsenille. Tilaisuus on avoin myös kaikille kuntalaisille.

Tilaisuudessa kerrotaan myös Ranta-Tampellan rakentamisen nopeuttamisesta, joukkoliikenteen huomioimisesta ja eri väylävaihtoehtojen teknisistä ominaisuuksista.

– Esitämme laskelmat, mitä tamperelaiset joutuvat maksamaan eri vaihtoehdoista, kun otetaan mukaan valtion osuudet ja kaavoituskorvaukset.

Rantaväylä-ilta tuo laskelmia

pidetään sunnuntaina 20.2. klo 18 Puisto-Emmauksessa (Hämeenpuisto 14)

31 taloyhtiötä edustava asukasliike esittelee uudet kustannusvertailut Rantaväylän tunnelista

lyhyen tunnelin rakennuskustannus on yli 100 miljoonaa euroa pitkää halvempi

silti Ranta-Tampellan kaavoituskorvaus kaupungille on liki sama

Onkiniemestä saatava kaavoituskorvaus on lyhyessä tunnelissa 8 miljoonaa euroa suurempi

pitkässä tunnelissa kunnallistekniikka Ranta-Tampellan osalta maksaa 51 miljoonaa euroa, lyhyessä vain kolme miljoonaa

summa summarum: veronmaksajille pitkä tunneli tuo 125 miljoonan euron laskun, lyhyt tunneli vain 1 miljoonan

taloyhtiöt eivät vastusta Rantaväylän kehittämistä

Lyhyt vai pitkä tunneli? Lausu painava sanasi alla!

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat