Paikalliset

Kyllä, sanovat ehdokkaat ratikasta Tamperelaisen vaalikoneessa

Tämä on tulevaisuutta Tampereella, vakuuttavat Tamperelaisen vaalikoneeseen vastanneet ehdokkaat.

Ramboll/Tampereen kaupunki

Kaupunkilehti Tamperelaisen vaalikone avautui tänään. Siihen on vastannut 464 ehdokasta.

Enemmistö ehdokkaista on sitä mieltä, että Tampere tarvitsee katuraitiotien. Ei liene yllätys, että Vihreät on Tampereen ratikkamyönteisin puolue.

Vihreiden kannoilla tulevat Vasemmistoliitto ja Piraattipuolue. Hyvin myönteisiä katuraitiotielle ovat myös Sdp, Skp ja Kokoomus, jonka ehdokkaat myötäilevät tässä kysymyksessä keskimäärin keskivertoehdokkaiden kantoja.

Lievästi myönteisen kannan on omaksunut Kristillisdemokraatit. Muutos 2011 ei ole puolesta eikä vastaan.

Keskustalaiset, perussuomalaiset ja sitoutumattomat ehdokkaat ovat ottaneet lievästi kriittisen kannan. Heidän joukostaan löytyy sekä puolustajia että vastustajia.

Jyrkimmin hanttiin raitiotielle panevat Itsenäisyyspuolue ja Seppo Lehto.

– Ratikka lisää joukkoliikenteen houkuttelevuutta ja on siksi kannatettava, Harri Airaksinen (kok) perustelee.

Saman puolueen Ritva Asula-Myllynen on vielä vakuuttuneempi:

– Kaikki tutkimukset tukevat sitä, että ratikka on taloudellisesti kannattava hanke. Kymmenet eurooppalaiset samankokoiset kaupungit ovat lähteneet panostamaan ratikkaan ja se on tuonut joukkoliikenteelle tehokkuutta, kiinteistöille arvonnousua, palveluille käyttäjiä ja kuntalaisille miellyttävää kaupunkiympäristöä.

Matti J. Mäkelän (kok) mielestä Tampere on pieni kaupunki ratikalle, keskeisiä työpaikkakeskittymiä ei tavoiteta ratikalla! Hänen mielestään rollikka olisi näppärä lisä nykyiseen linja-autoverkkoon ja paikallisjunat päärataverkkoon.

Sdp:n Jari Niemelän mielestä ratikka on päivänselvä asia, koska ratikka tuottaa ennen pitkää kaupungin kassaan rahaa toisin kuin nykyisin subventoitu bussiliikenne.

Pormestariehdokas Satu Hassin (vihr) mukaan raitiotie on keskeinen investointi joukkoliikenteen parantamiseksi ja myös se tulee parantamaan koko kaupunkia.

Tampereen Sitoutumattomat ry:n puheenjohtajan Hannu Soron mielestä katuraitiotie on kannatettava hanke, mutta sen rakentaminen ei ole vielä ajankohtainen.

Reittivaraukset tulee kuitenkin tehdä. Timo Paukun (sit) mielestä kaikkea tarvitaan, metrokin olisi hyvä ellei paras ratkaisu, mutta rahaa ei ole.

Teiskolaisen Terhi Kiemungin (ps) mukaan raitioliikenne kaupungissa saattaa olla tulevaisuuden asia, mutta ei tätä päivää. Mahdollisuus pitää hänen mukaansa huomioida kaavoituksessa ja jättää odottamaan. Ari Jalava (vas) tunnustaa, että olin ennen ratikkaa vastaan, mutta nyt alan eri syistä kallistua pikku hiljaa sen kannalle.

– Lähes neljännesmiljoonan asukkaan kaupunki tarvitsee toimivan joukkoliikenteen ja bensiinimoottoriautoilu alkaa tulla tiensä päähän, Jalava sanoo Tamperelaisen vaalikoneessa.

Onko ratikkapeli jo pelattu? Onko sen tulo päivänselvä? Keskustele!

Näitäkin kysyttiin

Tampereen pormestari pitäisi valita suoralla kansanvaalilla, ja sen vaatimien lakimuutosten saamiseksi pitää toimia aktiivisesti.

Yksityisautoilu Hämeenkadulla pitää kieltää jo lähitulevaisuudessa.

Rantaväylän tunneli on tärkeä asia kaupungin kehittymiselle ja se pitää siksi rakentaa.

Kouluruuan on oltava useammin lähiruokaa ja ruokahankinnoissa ympäristöarvot on otettava paremmin huomioon, vaikka se maksaisi enemmän.

Lasten kotona hoidon Tampere-lisää ei saa pienentää tai sen ehtoja kiristää.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat