Paikalliset

”60 km/h pysyy tunnelissa, mutta ramppeja voi silti pienentää”

Rantaväylän vaihtoehtoselvitys 2013

Tiukemmat kaarteet ja pienempi nopeus rampeilla pienentäisi massiivisia eritasoliittymiä.

Rantaväylän runsaasti keskustelua herättäneiden eritasoliittymien kokoa voidaan pienentää, mutta tunnelin nopeusrajoitus pysyy kuudessakympissä.

Näin vastaa Tampereen kaupungin tilaajapäällikkö Risto Laaksonen.

– Tunnelissa kulkee suora ja liittymätön tie. Tuntuisi aika epämielekkäältä laskea nopeusrajoitusta kuudestakympistä, vastaa Laaksonen.

Liikennetutkija Jouni Wallander ihmetteli Kaupunkilehti Tamperelaisessa viime viikolla, miksi Naistenlahden ja Santalahden eritasoliittymät on suunniteltu niin suuriksi.

Wallanderin mukaan rampit pienenisivät, jos tunnelin nopeusrajoitusta lasketaan maantienopeudesta.

Kaupunginvaltuusto hyväksyi maanantai-illan tunnelivaltuustossa ponnen, jonka mukaan tunnelihankkeen osapuolten välillä käynnistetään neuvottelut tunnelin päihin rakennettavien Santalahden ja Naistenlahden eritasoliittymien tilantarpeen vähentämiseksi.

Laaksosen mielestä eritasoliittymiä voidaan pienentää tunneliosuuden nopeusrajoitukseen kajoamatta.

Tämän hetkissä suunnitelmissa ramppien mitoitusnopeus on ollut 30–35 kilometriä tunnissa. Kummankin pään eritasoliittymissä ja liikenneympyröissä on käytetty minimikaarresäteitä.

– Ramppien mitoitus on varmasti sellainen asia, jota vielä mietitään. Näitä asioita voidaan vielä ramppikohtaisesti selvittää. Periaatteessa pienemmät eritasoliittymät ovat myös allianssin etu, sillä se laskee kokonaiskustannuksia.

Käytännössä ramppien kaarresäteen pienentäminen vaatii ramppien nopeusrajoituksen laskua. Nopeusrajoitusten laskeminen rampeilla vaikuttaa myös tunneliin, jossa rajoituksen suuremman laskun takia nopeus pitää pudottaa jo kauempana tunnelin suusta.

– Loppujen lopuksi tämä on Liikenneviraston käsissä, joka hyväksyy rampit. Niiden pitää olla myös turvallisia liikenteelle.

Rantaväylän kehittämishankkeessa pitkälti toistakymmentä vuotta mukana olleen Laaksosen mukaan Rantaväylää on suunniteltu alusta asti maantienopeuksille.

Laaksonen kieltää kieltää spekulaatiot siitä, että maantienopeuksinen tunneli pakottaisi rakentamaan eritasoliittymät myös muun muassa Niemenrantaan, Vaitinarolle Nokian moottoritien risteykseen ja Taysille.

– Ei missään tapauksessa tarvita. Tunneli mahdollistaa keskustan liikenneverkossa Hämeenkadun varaamisen joukkoliikenteelle ja kevyelle liikenteelle sekä muun katuverkon saneerauksen.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat