Ruoka

Mitä raskaana olevan sporttiäidin pitäisi syödä?

Anneli Päivänsara suhtautuu ruokavaliosuosituksiin jo kevyemmin. Hän kuuntelee ensisijaisesti oman kehonsa tarpeita. Myös lasten ruoka-aineallergioihin nainen on löytänyt konstit, jotka tepsivät.

Heli Koivuniemi

Personal trainer ja kuntosaliohjaaja Anneli Päivänsara oli epätoivoinen odottaessaan esikoistaan. Intohimoisena liikkujana hänellä ei ollut mielestään tarkkaa käsitystä, mitä hänen pitäisi syödä.

– Söin alkuraskausajan terveellisesti ja liikuin intohimoisesti. Silti kiloja tuli, vaikkei vielä pitänytkään. Raskauden keskivaiheella ja lopussa painon nousuni tasaantui.

Myös Päivänsaran mies huomasi vaimonsa tuskan:

– Tuntui, että Anneli oli neuvolakäyntien jälkeen masentunut. Välillä häntä moitittiin ylipainosta ja sitten taas alipainosta.

Kun en löytänyt sopivaa kirjaa, päätin tehdä sellaisen itse.”

Päivänsara uskoo itse, että nopean painon nousun aiheutti kehoon keräytynyt neste.

Hän kertoo saaneensa aluksi hyödyllistä tietoa liikunnasta, raskaudesta ja ravinnosta ensimmäiseltä terveydenhoitajaltaan, joka oli itse maratoonari.

Parin kuukauden jälkeen tämä vaihtoi tehtäviä, eikä muilla terveydenhoitajilla ollut vastaavanlaista kokemusta taustallaan.

– Opin myöhemmin opiskellessani, että liikunnallisen äidin on erityisen tärkeää saada riittävästi kivennäis- ja hivenaineita. Vauva käyttää ensin omansa, sitten liikunta polttaa osan ja äidillekin on jäätävä jotain.

Vaikka raskaus oli haastava, se poiki paljon hyvää – kuten kirjan.

Päivänsara etsi nimittäin apua oikean ruokavalion löytämiseen myös kirjastosta, tuloksetta.

Kun sopivaa kirjaa ei löytynyt, hän päätti kirjoittaa sellaisen itse.

Kirjassaan Päivänsara kertoo yksityiskohtaisesti eri raaka-aineiden merkityksestä odottavalle sporttiäidille.

Banaani ja sitrushedelmät lieventävät pahoinvointia.”

Moni kirjan nikseistä on opittu kantapään kautta.

Raskauden alkuvaiheessa Päivänsara esimerkiksi voi myös pahoin – ja söi banaaneita.

– Banaanin kaliumit vähentävät pahoinvointia. Yleensäkin kylmät ruuat ja juomat tuntuivat helpottavan oloani.

Koska Päivänsara ei voinut painon nousun takia syödä jäätelöä loputtomiin, hän kertoo valmistaneensa kotitekoisen jäätelön laadukkaista raaka-aineista itse.

Hän neuvookin kokeilemaan välillä jäätelön sijaan kylmiä jääpaloja appelsiini- ja sitruunaviipaleiden kanssa.

– Sitrushedelmien on todettu lieventävän pahoinvointia.

Myös omenasosetta, piimää ja maustamatonta jogurttia kannattaa kokeilla.

– Tärkeintä on, että kuuntelet omia tarpeitasi ja syöt vaikka sitten yksipuolisesti, kunhan syöt.

Nyt Päivänsaran asiantuntemus on levinnyt jo äidin kotimaahan Viroon.

– Äidin ystävätär pyysi kysymään minulta neuvoa, kun hänen tytärtään huimasi ja pyörrytti.

– Kysyin, kuinka paljon tytär käyttää suolaa ja kun tämä kertoi jättäneensä suolan kokonaan ruokavaliostaan pois, neuvoin lisäämään laadukasta suolaa hiukan ruokaan. Tyttären olo helpottui heti.

Vinkit liikkuvalle odottajalle

Muista juoda riittävästi. Jo pienikin jano on merkki nestevajeesta.

Älä jätä suolaa kokonaan pois. Tarkkaile sen sijaan suolan laatua.

Syö runsaasti kotimaisia kasviksia, hedelmiä ja marjoja.

Muista kuoria ja valmistaa ne niin, että vitamiinit säilyvät.

Syö kotimaiset ja luomuhedelmät aina kuorineen. Näin maksimoit ravintoaineiden saannin.

Palautumisaterioita liikunnan jälkeen

rahkapurkki ja banaani

iso lasillinen kaakaota tai

iso kinkku-juustovoileipä

Vaihtoehtoja herkutteluhetkiin

tumma- tai raakasuklaa

kuivatut hedelmät

myslipatukat (vältä patukoita, joihin on lisätty

runsaasti sokeria ja tyydyttynyttä rasvaa)

kaakaojauheella maustettu rahka tai raejuusto

itse maustamasi pähkinät

itse tehtyjä perunalastuja

suklaakastikkeeseen dipattuja pilkottuja hedelmiä

pakastettuja hedelmäviipaleita

Näitä terveyspommeja suositellaan odottaville äideille Yhdysvalloissa:

täysjyvätuotteet, villilohi

linssit, mustapavut

maitotuotteet

pinaatti, parsakaali

tofu

Lähde: Liikunnallisen äidin käsikirja, Art House, 2013.

Täältä löydät lisää tietoa:

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoiksen tietopaketti raskaana olevalle

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Ruoka

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat