Vaalikoneemme on nyt avattu!

Viihde

Miehen ja auton kesä alkaa vapusta

Jouni Seppälä haaveili Pyhimys-Volvosta vuosia.

Sauvo Jylhä

Ajokortti-ikäisenä Jouni Seppälä oli jo lipeämässä toiseen merkkiin.

– Fastback Mustangiin. Sellainen oli sedällä ja tädillä Ruotsissa, jossa tuli tuohon aikaan vietettyä kesiä.

Lopullisesti homma ratkesi vuonna 2005, kun Seppälä lueskeli Keltaista Pörssiä ja äkkäsi sieltä edullisen, Jyväskylässä myynnissä olleen Pyhimys-Volvon.

– Tämä oli vielä tavallista huomattavasti edullisempi, koska omistaja oli menettänyt tallipaikkansa ja autosta piti päästä kiireesti eroon. Soitin omistajalle samantien, otin rahat mukaan ja kävin hakemassa sen.

Kauan se kesti, mutta lopulta mies sai kuin saikin Pyhimys-Volvonsa eikä kertaakaan ole tarvinnut katua. Todellisuus on vastannut pikkupojan unelmaa.

– Jos jokin nyppii, puoli tuntia ratin takana riittää ja stressistä ei ole enää tietoakaan, Seppälä vakuuttaa. Jutun juoni on fiiliksessä. Pyhimys-Volvolla ei ajeta vain paikasta toiseen, vaan itse ajamisesta nautitaan.

Seppälän Volvo on tehty vuonna 1964 Ruotsissa eli se on vain kolme vuotta nuorempi kuin vuonna 1961 syntynyt omistajansa. Auton virallinen merkki on Volvo 1800S, joskin kaikki puhuvat siitä Pyhimys-Volvona. Nimensä ja maineensa auto sai Roger Mooren tähdittämästä tv-sarjasta Pyhimys.

– Alunperin Mooren – tai Pyhimyksen – autoksi piti tulla Jaguarin E-type, mutta se ei valmistunut ajoissa kuvauksiin. P1800 valittiin, koska Moore oli ihastunut sen ulkonäköön. Hän omisti samanlaisen auton myös siviilissä.

 

Alkuperäinen väri on helmenvalkoinen, tämä tunnetaan nimellä California White.

Seppälän Pyhimys-Volvo on valkoinen, mutta alkuperäinen väri ei ole.

 

– Oikea väri on helmenvalkoinen, mutta tämä tunnetaan nimellä California White. Ero on kirkkaudessa; California White on se kirkkaampi, Seppälä sanoo ja tunnustaa, että pitää nykyisestä väristä enemmän kuin alkuperäisestä.

Autossa on muutakin uutta.

– Sekä vanteet että kaasutin on vaihdettu. Siksi tämä ei ole museorekisterissä.

Alkuperäistä tai ei, mutta katseita auto kerää.

– Kyllä melkein kerralla kuin kerralla löytyy juttukumppani, kun pysähtyy vaikkapa tankkaamaan, Seppälä hymyilee. Mikään suursyöppö auto ei ole. Bensaa kuluu 120 kilometrin matkavauhdissa kahdeksan litraa.

Talvet Seppälän Volvo viettää autotallissa, kesät ulkoilee.

– Etupäässä tulee ajeltua iltaisin ja viikonloppuisin, jos ei sada. Sateella tämä pysyy tallissa, ellei sade ala yllättäen kesken ajomatkan. Turha ottaa ruosteen riskiä, kun valitakin voi.

Miehen ja auton kesä alkaa vapusta – ja aika usein se alkaa Järvenpään Rantapuistosta kuten tänäkin vuonna.

– Silliaamiaisella, Seppälä tarkentaa.

Seuraava jo etukäteen tiedossa oleva tapahtuma on Suomen Volvo 1800 -kerhon kevätkokous, joka tänä vuonna pidetään toukokuussa Tuusulassa.

Volvo P1800 on Pelle Petterssonin suunnittelema ja Volvon valmistama urheiluauto, jonka prototyyppi esiteltiin tammikuussa 1960 Brysselin automessuilla.

Ensimmäiset vuoden 1961 mallit valmistettiin Jensen Motorsin tehtaalla Englannin West Bromwichissa vuonna 1960.

Vuonna 1963 tuotanto siirrettiin Göteborgiin, koska Volvo ei ollut tyytyväinen Jensenin laatuun. Samalla mallin nimeen lisättiin S-kirjain (1800S) merkiksi siitä, että auto on valmistettu Ruotsissa. Samalla P-kirjain poistettiin (P1800). Vuonna 1970 malliin tehtiin muutoksia ja nimeksi tuli 1800E. Kaksi vuotta myöhemmin valmistukseen tuli viimeinen 1800 -sarjan malli, 1800ES-farmari.

Vuosi 1973 oli viimeinen Volvo 1800 -sarjan tuotantovuosi. Yhteensä eri mallin Volvo 1800 -autoja ehdittiin valmistaa 47 492 kappaletta.

Yhdysvaltalainen Irwin Gordon teki maaliskuussa 2009 Guinness-ennätyksen, kun hän ilmoitti ajaneensa omalla vuoden 1966 Volvo 1800S:lla yli 4,3 miljoonaa kilometriä.

Suomen Volvo 1800-kerhossa (Pyhimyskerhossa) on yli 200 jäsentä. Suomen yli 300 Pyhimys-Volvosta yhdistyksen jäsenet omistavat lähes 200.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Viihde

Vaalikoneemme on nyt avattu!

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat