Paikalliset

Selvitys: Näin jakautuu Rantaväylän tunnelin ja Ranta-Tampellan miljardihyöty

Rantaväylän tunnelityömaa ja Ranta-Tampellan rakentaminen synnyttävät verotuloja myös muualle kuin Tampereelle.

Tampereen kaupunki

Ranta-Tampellasta ja tunnelista hyötyvät ennen kaikkea rakennusmiehet, valtio ja ulkomaiset yritykset.

VTT on selvitellyt, mitkä tahot hyötyvät Ranta-Tampellan ja Rantaväylän tunnelin rakentamisesta. Tarkastelu on tehty rakentamisen aikaisten tulojen ja menojen, rahavirtojen yhteensummaamisena.

Kotitaloudet on euromääräisenä suurin ”voittaja”: 177 miljoonaa euroa. Tässä ovat kaikki rakentajien nettopalkat työstä (7 500 henkilötyövuotta). Summa jakaantuu tietysti sadoille, jopa tuhansille ihmisille usean vuoden aikana.

– Taloja Ranta-Tampellaan rakennetaan kysynnän mukaan. Rakentamisaika voi olla kymmenenkin vuotta, sanoo selvityksen tehnyt VTT:n erikoistutkija Terttu Vainio.

Toiseksi suurimman potin korjaa valtio, joka saa erilaisina veroina Ranta-Tampellan ja tunnelin rakentamisaikana 169 miljoonaa euroa. Kolmanneksi eniten rahaa – 152 miljoonaa euroa – menee ulkomaisille firmoille tuontituotteiden ostojen vuoksi.

– Tarkastelu on tehty makrotasolla noudattaen kansantaloustieteen menetelmiä ja käsitteitä. Sitä ei ole sovitettu Tampereelle eli se ei ota kantaa siihen, mitkä tamperelaiset tahot hyötyvät rakentamisen aikana hankkeesta. Kannattaa myös huomata, etten ota tässä numeroina kantaa käytön ajan hyötyihin, painottaa Vainio.

Kokoomuksen ja RKP:n valtuustoryhmän johtaja Leena Kostiainen suhtautuu tällaisiin laskelmiin tietyllä varauksella.

– Varsinkin jakaumien toteutumisesta voidaan spekuloida loputtomasti. Laskelmat kuitenkin vahvistavat käsitystäni siitä, että pitkällä tähtäimellä hanke tuo kaupungille tuloja sekä suoraan että välillisesti. Itse pidän Ranta-Tampellan rakentamista tärkeänä ennen kaikkea keskustan kehittämisen kannalta. Elävä keskusta tarvitsee ihmisiä, sanoo Kostiainen.

SDP:n ryhmyri Pekka Salmen mielestä luvut ovat teoreettisia laskelmia, joiden toteutumisesta ei ole mitään takeita. Hän huomauttaa, että verohyödyt tulisivat esitetyssä muodossa kuntien ja valtion kassaan, jos Ranta-Tampellan ja Rantaväylän tunnelin rakennustyöt tulevat rakennusfirmojen normaalin rakennustoiminnan päälle.

– Jos YIT keskittää Tampereella suuren osan aktiviteetistaan Ranta-Tampellaan, muualla ei rakenneta, ja rakentamisen volyymi ei nouse. Näin verotulot julkiselle sektorille pysyvätkin ennallaan. Tarkkoja verohyötyjä on mahdotonta laskea ennen kuin tiedetään, minkä maalaiset firmat urakat suorittavat, ja missä heidän työntekijänsä asuvat. Tuskin kaikki kuitenkaan Tampereella asuvat. Tätä seikkaa on tarkoitushakuisesti käytetty julkisuudessa väärin.

Salmi pitää Rantaväylän tunnelia ylipäätään kaikkea muuta kuin taloudellisesti kannattavana.

Rakennushankkeiden hyötyjät

177 miljoonaa euroa kotitaloudet (19 %)

169 miljoonaa euroa valtio (18 %)

152 miljoonaa euroa ulkomaat (16 %)

129 miljoonaa euroa kunnat (14 %)

128 miljoonaa euroa urakoitsijat (14 %)

98 miljoonaa euroa materiaali- ja palvelutuottajat (10 %)

86 miljoonaa euroa vakuutukset (9 %)

= yhteensä 940 miljoonaa euroa

lähde: VTT 6.9. 2011

Aiheesta muualla: 

http://www.suoniemi.fi/blogi/2012/03/24/54

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat