Piilota X Palauta

Keskustelut

Tässä on Tampereen seuraava suojelusota – ”Kettingit hankitaan, jos on tarpeen”

VR:n tavara-aseman purku-uhka synnytti nopeasti liki 600 hengen nettiyhteisön.

Lue koko juttu

Jari Niemelä
18 kommenttia Kommentoi

Kommentit

8.2.2012 22:48

Samaa olen ihmetellyt, että on se nyt kumma, kun ei ole virheistä opittu mitään. Olen toisen polven paluumuuttaja ja näen, että kaupungista tekee mielenkiintoinen juuri sen historia. Kaikki uudistukset pitää tehdä perinnön ehdoilla. Eri asia on, missä kunnossa nuo vanhat rakennukset ovat, ovatko läpimätiä. Jos tavara-asemaa on pidetty kylmänä, on se iso moka.

9.2.2012 03:40

Tavara-asema on kulttuurihistoriallisesti merkittävä Bruno Granholmin suunittelema lähes alkuperäisenä säilynyt jugendrakennus. Kokemukseni mukaan yli satavuotiaat VR -kiinteistöt ovat hyvän rakennustapansa ansiosta säilyneet hyväkuntoisina myös kylmilleen jätettyinä, tavara-asema ei liene poikkeus tässä asiassa. Olisi todella lyhytnäköistä purkaa rakennus. Sopiva käyttötarkoitus ja rahoitus järjestyy varmasti prosessin edetessä. Tampereella on jo hävitetty arvokasta rakennuskantaa riittävästi.

9.2.2012 09:40

ÄLKÖÖN MISTÄÄN SODASTA TAAS HAASTAKO!
TARVITTAESSA TIUKASTI KÄTTÄ VÄÄNNETTÄKÖÖN
JA TAVARA-ASEMA ILIMAMMUUTA SÄILYTETTÄKÖÖN!

VOISKOS TAMPERELAISEN TAI JONKUN MUUNKIN LEHDYKÄN TOIMESTA JO KOHTSILLÄÄN JÄRJESTYÄ TAVARA-ASEMALLE PÄIVÄN TAI PARINKIN KESTÄVÄ AVOINTEN OVIEN PÄIVÄ, JOLLOIN ASIANTUNTIJAINKIN JA KAMERAIN KERA VOITAIS TULLA TALOON KUNNOLLA TUTUSTUMAAN. YSTÄVIEN JA EVVÄEDEN KERA.
SUOSITAN KÄYNNISTÄMÄÄN MYÖS IDEOINTITALKOOT, MIHIN KAIKKEEN KÄYTTÖÖN TUO ARVOTALO SOVELTUU.
kiion mikko kankahan alta

12.2.2012 07:23

Jos katu kiertäätavara-aseman, niin kyllä talon käyttö on tavattoman hankalaa! Mikä olisi suojelukohteen käyttö, mikä taho maksaisi sen ylläpidon. Kuntalaisena, en hyväksy taloa ainakaan Tampereen kontolle!

13.2.2012 18:59

Asema on ehdottomasti säilytettävä, vaikkapa sitten kulttuuritiloiksi tai hub-tiloiksi nuorille yrittäjille. Katu voi aivan hyvin kiertää aseman, ei tuo kohta nyt ole niin ahdas kuin monet väittävät. Tontille kyllä saadaan tarvittavat liittymät jos vain tahtoa löytyy.

Ylemmälle kommentoijalle vastineeksi, että minä taas en hyväksy täysin turhaa kehätietä veronmaksajien kontolle. Yksityisautoilua suositaan jo nykyisinkin liikaa kaiken muun kustannuksella.

14.2.2012 23:10

Tottakai asema säilytettävä. Sen sijaan tunneli, pikaraitiotie ja keskusareena (missä areenan rahoittajat?) aivan älyttöminä hankkeina heti jäihin. Mielenkiintoista, miten eräs Niemelä aivan kritiikittömästi huutaa näiden hankkeiden puolesta.
Ymmärrän kyllä, että ei ole niin hianoo rahoittaa esim. sosiaali ja terveystointa, se ei näy turisteille niin houkuttavana. Samaa rahaa kuitenkin, eikö?

15.2.2012 09:54

Make59 mitä täällä sitten pitäisi rahoittaa jos kaiken uuden pistäisit jäihin? Tamperelaiset nykyään kuvittelevat että on trendikästä vastustaa kaikkea uutta, mistä tää kauhee ajatusmaailma on tullut?!

16.2.2012 06:34

Käykäähän pohtimassa paikan päällä, katuun mutka ja suojelluksi kaavailtu talo jää radan ja läpiajokadun väliin. Hankala keksiä järkevää käyttöä!
Mutka Ratapihankadussa lisää päästöjä eikä edistä Tampereen kestävää kehitystä. Jos syntyy suojeluratkaisu, niin kuka maksaa?
Pidän suojelutempausta seurauksena lähestyvistä kuntavaaleista!

16.2.2012 19:57

Tämä viherpiipertäjien taisto on lapsellinen siinä mielessä, että sillä on kyllä merkitystä enemmän mitä ja miten alueelle rakennetaan uudisrakennuksia. Mikä on Ratapihankadun linjaus? Tällä tavoin kaupunki saa taas rauhassa rakennuttaa DDR malliin harmaita betonilaatikoita koko alueen täyteen. Nuorilta aktivisteilta puuttuu tyystin näkemys tulevaisuuteen. Ei todellakaan ole yhdentekevää mitä ja miten aluetta rakennetaan. Sitä joudumme me ja tulevat sukupolvet sietämään seuraavat vuosikymmenet pitkälle hamaan tuelvaisuuteen.

16.2.2012 23:02

Liikenneturvallisuuden kannalta mutka tiehen on hyvä asia, sillä se hillitsee liian korkeaksi nousevia ajonopeuksia. Mitä nopeammin autot ajavat, sitä enemmän niistä syntyy melua siis saastetta. Asuinalueen läheisyydessä tulee kiinnittää erityistä huomiota meluntorjuntaan ja ajonopeuksien hillitseminen on juuri tätä.

17.2.2012 01:31

Jukalle sen verran, että pitäisi rahoittaa sosiaali ja terveystoimeen riittävästi virkoja, samoin kehittää sote-takseja. Nuorten ja muidenkin mielenterveystyöhön rahoitusta. Samoin TKL:lle rahaa vähäpäästöisiin busseihin. Rakennetaan futisjunioreille kunnollisia nurmikentttiä. Tietenkin Näsilinnan ja tavara-aseman restauroinnit. Rahaa voi myös panna säästöön tulevaa(?) lamaa varten, ei sitä kaikkea tarvitse käyttää. On se kumma, kun järjenkäyttö on viherpiiperrystä. Itse olen 53 vuotias, enkä todellakaan vihreä.
Tampere on pikkukylä, jolla on miljoonakaupungin suuruudenhullut virkamiehet ja poliitikot.
Puhumattakaan mediasta, eli Tamperelainen ja Aamulehti ovat täysin kritiikittömiä elinkeinoelämää nuolevia tekeleitä.

17.2.2012 11:01

Tiedoksi vaan että tämä "pikkukylä" on edelleenkin Pohjoismaiden suurin sisämaakaupunki, eikä mikään aivan pikkukaupunki muutenkaan. Mietit nyt varmaan Tamperetta 1980-luvulla jolloin täällä oli se reilu 160 000 asukasta, nyt meitä on se rielu 215 000! Tamperetta rakennetaan tulevaisuutta ajatellen ja täällä tarvitaan varsinkin raitiotietä. Ja Keskusareena nyt ei ole kaupungin hanke. Kaupunki rakentaa vain infran alueelle niinkuin metsälähiöihinkin rakennetaan, mutta siitä kukaan ei ikinä itke. Ei rahoja voi käyttää eikä kannata käyttää pelkkiin palveluihin jotka maksavat. Kuitenkin tälläkin hetkellä valtaosa miljoonista menee palveluihin!

Muistutetaan nyt että 2012 Tampereen budjetissa menoja on 1,475 miljardia ja niistä terveydenhuoltoon, vanhuksiin ja lapsiin saadaan kuluun 931 miljoonaa (eli siis 63% kaikista menoista!). Joten rahoitusta kyllä on. Eli investoidaan sitä rahaa vähän muuallekin josta saadaan verotuloja jatkossa.

18.2.2012 01:47

Kuka sen keskusareenaan rahoittaa. Kaupunki tietysti kannen, mutta en ole missään nähnyt muita rahoitttajia. Suurin sisämaan kaupunki, so what?, tuoko se meille turisteja?
Ymmärrä nyt hyvä ihminen, että raha ei kasva puussa.
Meillä on loistava bussilinjaliikenne TKL, Paunu ja Länsilinja - siis mihin ihmeeseen pikaraitiotietä tarvitaaan?
Ja ne miljardit pitääkin mennä palveluihin!

18.2.2012 01:54

Olet ihan oikeassa siinä että Tampere ei kaipaa investointeja, vaan rahat on laitettava suoraan juoksevien kulujen hoitamiseen. Rahaa on nyt jo riittävästi joten investointeja ei tarvita varsinkaan kun ei ole toteen näytetty että ne rahaa toisivat lisää. Nykyiset rahavirrat vaan pitää ohjata järkevästi eli palvelujen maksamiseen eikä uuden rakentamiseen.

20.2.2012 15:10

Ei huhhuh on kyllä taas niin fiksua keskustelua. Kyllä nyt jokainen meistä tajuaa että jos lopettaa töissä käymisen ja tuhlaa vaan rahaa palveluihin niin kyllähän se loppuu aika nopeastikin. Eli väännetään nyt rautalangasta; Jos ei investoi, ei saa rahaa! Ja kaiken uuden rakentaminen, asuinrakennusten, toimistojen, hallien what ever - tuovat verotuloja. Verotuloilla tämä kaupunki pyörii. Kun ei tule verotuloja - ei tule palveluita.

Ei Keskusareenan rahoittajia ole vielä julkistettu, siksi et ole niitä Make59 nähnyt. Capish?
Ja jos olet sitä mieltä että TKL, Paunu ja Länsilinjat ovat loistavia joukkoliikennefirmoja niin saanen nauraa :D. Jos ei parempaa ole nähnyt niin ei kai sitä osaa parempaa vaatia... Ja usko jo että pikaraitiotietä tänne ei olla rakentamassakaan vaan kaupunkiraitiotietä, pikaratikkasuunnitelmat haudattiin jo varmaan 1o vuotta sitten.

Tämä aihe jääkööt puolestani kun toiset haluavat ajaa kaupunkimme konkurssiin, minä en. Kiitos ja kumarrus, toivottavasti jotain meni edes jakeluun.

25.2.2012 00:37

Voikohan noita ratapihan suunnitelmia muuttaa sen verran että rakentaisi ne uudisrakennukset siten, että tavara-asema jää jonkin talon sisään? Kuvitelkaa ison kerrostalon korkea lasiseinäinen aula, jonka keskellä on entisöity ja tunnelmavalaistu tavara-asema jossain hyötykäytössä. Ylempiin kerroksiin voi sitten tunkea vaikka kuinka paljon asuntoja ja liiketilaa. Olisi mahtava nähtävyys!

17.3.2013 00:07

Juhana on taas kerran ihan pihalla asioista. Mikä näitä Vihreitä vaivaa?

24.4.2013 07:35

Nämä vanhat pitää purkaa pois, jotta Koiramäelle voidaan rakentaa näytteeksi sitä, mikä on ihmisistä kaunista.

Osallistu keskusteluun

Tämän kentän sisältö pidetään yksityisenä eikä sitä näytetä julkisesti.
  • Kirjoita rakentavasti, asiallisesti ja keskustelua edistävästi.
  • Älä esitä sukupuoleen, ikään, syntyperään, kieleen, uskontoon, vammaisuuteen tai henkilökohtaisiin ominaisuuksiin kohdistettuja asiattomuuksia.
  • Älä levitä huhuja tai valheita.
  • Käytä asiallista ja hyvää kieltä, älä kiroile.
  • Älä yllytä rikokseen tai väkivaltaan.
  • Älä laita viestiisi linkkejä laittomaan tai epäasialliseen materiaaliin.
  • Älä mainosta.
  • Älä käytä ylipitkiä lainauksia. Jos lainaat jotain toista kirjoittajaa tai sivustoa, mainitse lähde.