"Avaamiseen päädyttiin palautteen perusteella" - Yllätyskäänne: Hämeenkadun itäpää avataan väliaikaisesti yksityisautoille

Hämeenkadun itäpää avataan yksityisautoille määräajaksi.

Tampereen kaupunki tiedotti Hämeenkatu-suunnitelmistaan tänään.

Ratkaisulla halutaan helpottaa liikenteen sujumista käynnissä olevien liikenne- ja rakennushankkeiden aikana.

- Rakennusaikanakin on huolehdittava liikenteen sujumisesta, ja siihen on etsitty ratkaisuja, kertoo pormestari Anna-Kaisa Ikonen (kok).

Hämeenkadun itäpää palaa kaiken ajoneuvoliikenteen käyttöön kesäkuun alkuun saakka. Aiempi määräaikainen joukkoliikennekokeilu päättyi vuodenvaihteessa.

Myös ratikan vaatimien töiden aloitusta asematunnelissa ja Hämeenkadulla lykätään kesäkuuhun.

- Hämeenkadun määräaikaisen avaamisen toivotaan helpottavan hieman keskustan liikennettä, koska se lisää nykytilanteeseen verrattuna reittivaihtoehtoja. Avaamiseen päädyttiin saadun palautteen perusteella, sanoo apulaispormestari Pekka Salmi (sd).

Vielä ennen joulua Salmi vastasi väliaikaisesta avaamisesta tehtyy valtuustokyselyyn, että itäpään määräaikaisessa avaamisessa ei ole järkeä.

Hämeenkatu palaa kaiken ajoneuvoliikenteen käyttöön käytännössä helmikuun alussa, kun muun muassa tilapäiset kisatojen kavennuksent puretaan pois.

Hämeenkatu muuttuu hyväksyttyjen katusuunnitelmien mukaisesti lähivuosina koko matkaltaan joukkoliikenne- ja kävelykaduksi, jossa on myös pyöräväylä. Myös ratikka kulkeen Hämeenkatua pitkin.

Written by:

Petteri Mäkinen

Ota yhteyttä

Kommentit (15)

Kommentit

Tosiaan turha välivaihe. Toivottavasti ratikkatyön lykkäämiselle on joku muukin perustelu, kuin Pekka Salmen pyrky pormestariksi ja siihen liittyvä autoäijien nuoleskelu, joka samalla on pyllistys kaikille muille kaupunkilaisille.

Tero Moro

Taas kerran valtaosa kaupunkilaisista saa kärsiä sinipunakuplassa elävän äänekkään autokommariporukan takia.
Kuinka paljon tähän hukataan muutostöiden ja autojen vuoksi myöhästyvien bussien muodossa? Avataanko Luminaryn työmaan viereinen jalkakäytävä samasta syystä?

Tamperelain3n

Tampere on Suomen hölmölä ja sen päättäjät keskenkasvuisia kitisijöitä. Tässä ei ole mitään järkeä (paitsi saada ääniä demareille ja kokoomukselle). Tampereella väliaikainen ratkaisu voi myös tarkoittaa vaikka kuinka monta vuotta kestävää "väliaikaa" eli en luottaisi tähän väliaikaisuuteen.

mikkomies

Ensimmäinen viisas liikenneratkaisu vuosiin.
Vielä kun Tuomiokirkonkatu avattaisiin Hämeenkadulle, olisi jotain toivoa elävöitymisestä.

Tosin Hämeenkadun piti aueta jo vuodenvaihteessa, kun elävöittämiskokeilu päättyi epäonnistuneena.

Vielä kun peruttaisiin koliseva ratikka ja Hämeenkadun muuttaminen joukkoliikennekaduksi.

res.kulj.au

Nyt voisi Tampereen kaupunki teettää tutkimuksen kuinka paljon kadun avaaminen vaikuttaa keskustan yritysten tuottoihin. Ja palaavatko Tampereelta liikennesuunnittelun takia poismuuttaneet takaisin Tampereelle?

Jurase Car Center

Hiljainen ratikka? :)
Olen Saksassa yrittänyt nukkua hotellissa, jonka ohi kulki "hiljainen ratikka".
Meteli oli sellainen, ettei ratikkaradan vieressä,
nelikaistaisella kadulla kulkevien autojen ääntä edes huomannut.
Ratikan ääntä eu voinut olla kuulematta.

Mutta jos rauta rautaa vasten olisi hiljainen, niin kumityynyt olisi täysin tarpeettomia.

res.kulj.au

Helsinki laajentaa edelleen kävelykeskustaa ja pyrkii tekemään kaupungista houkuttelevan kaupunkilaisille ja turisteille. Tampere purkaa sen vähän, mitä kaupungissa on jalankulku- ja matkailijaystävällisen keskustan hyväksi saatu aikaan, että paikalliset kumipyörämiehet voivat kruisailla pääkadulla. Kumpikohan strategia pärjää kilpailussa tulevaisuuden osaajista ja turistien pennosista?

pks