Tervetuloa Tamperelaisen blogeihin

Tamperelainen tarjoaa kaikille mahdollisuuden pitää omaa blogia. Blogistit ovat pääosin aktiivisia tamperelaisia, mutta joukkoon mahtuu myös kirjoittajia muualta.

Lue tältä sivulta uusimmat blogikirjoitukset tai klikkaa oikeasta palstasta tiettyyn blogiin.

Haluatko blogistiksi? Oletko aktiivinen kansalainen, joka haluaa tuoda mielipiteensä julki laajalle yleisölle? Ota yhteyttä toimitukseen.

31.8.2012 - 18.00

Mistä vanhojen bussiyhtiöiden vastustus uutta ja tuoretta Onnibus yhtiötä vastaan kertoo?

Vastauksen otsikon kysymykseen tajunnee jokainen tapahtumia ja alaa tunteva tai seurannut jo heti spontaanisti. Siis, että yksityinen yrityskin markkinataloudessa pyrkii aina kuin vain suinkin mahdollista monopooliasemaan, ja sen saavutettuaan "kynsin hampain" pyrkii säilyttämään sen ja nujertamaan kilpailijansa jo heti alkuunsa.

Linja-auto-alalla tämä on erityisen helppoa johtuen alalla jo kauan vallinneista liikennelupajärjestelyistä. Puhuvat siellä jopa jostain ikivanhoista "sukuoikeuksista."  Nyt alalle on kuitenkin tullut uusia tuoreita tuulia ja yrittäjiä, kuten esim. Tampereelta liikennöivä Onnibus yhtiö.

Tätä tietysti vanhat bussiyhtiöt yrittävät "kampittaa" ja hankaloittaa sen toimintaa oman etujärjestönsä Matkahuollon kautta. Vanhaa "liturgiaa" vapaasta kilpailusta markkinataloudessa käytetään siis vain silloin kun siitä on itselle hyötyä, muutoin otetaan käyttöön täysin eri keinot.

Itse matkustin hiljattain Onnibussin matkassa Tampereelta Helsinkiin. Edestakainen matka maksoi noin 22 euroa. Liikennöitsijä Paunun kanssa matkatessani hinta olisi ollut  yli kaksinkertainen. Lisäksi matka meni nopeammin kuin Paunun busseilla.

Vanhojen yhtiöiden toiminnan  vuoksi Onnibussiyhtiö joutuu aloittamaan Helsingin reittinsä Linnainmaan ostoskeskuksen luota ja siitä Kaukajärven ja Hervannan keskuksen ja Etelä-Hervannan ja Sääksjärven kautta edelleen kohti Helsinkiä. Mukavaa tietysti niillä suunnilla asuville kun ei tarvitse ensin matkustaa linja-autoasemalle.

Vanhojen bussiyhtiöiden vastustuksen tekee varsin huvittavaksi se, että joskus 80-90 luvuilla paikallisten yksityisten bussiyhtiöiden jotkut edustajat yrittivät vihjailla suorittavansa Tampereen sisäisen bussiliikenteen halvemmalla kuin paikallinen Liikennelaitos. Nythän siihen olisi tilaisuus kilpailutuksen pikku hiljaa paikallisliikenteessä avauduttua, mutta eivät  nämä kuitenkaan aivan ilmeisesti ole  kuitenkaan täysissä määrin pystyneet vastaamaan "huutoonsa."

Onnea ja menestystä tälle uudelle yrittäjälle tällä "pysähtyneisyyden vesien" alalla. Ehkä se "pysähtyneisyyden aika" loppuu joskus tälläkin saralla, kuka tietää?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentit

Kommentit

Jyri Puhtinen: "Puhuvat siellä jopa jostain ikivanhoista "sukuoikeuksista."

Niin, mitähän tuohon sanoisikin. "Ikivanhat sukuoikeudet." Ei tiedä itkeä vai nauraako.

Ikivanhojen suk... (ei varmistettu)

Artikkeli: "Vanhaa "liturgiaa" vapaasta kilpailusta markkinataloudessa käytetään siis vain silloin kun siitä on itselle hyötyä, muutoin otetaan käyttöön täysin eri keinot."

Yksityisten bussiyhtiöiden edustajat haukkuivat aikanaan Tampereen kaupungin liikennelaitosta liian kalliiksi ja monopooliaseman omaavaksi. Mutta mitenkäs nyt, kun niille itselle on ilmaantunut kilpailija (Onnibus yhtiö) ja kilpailutus ilmeisesti odottaa kokonaisuudessaan pidemmän matkan bussilinjojakin tulevaisuudessa?

Vaikuttavat, tai ainakin heidän yhteistyöjärjestönsä Matkahuolto olevan täysin pakokauhun partaalla, ja yrittävät kaikin tavoin hankaloittaa uuden tulokkaan tulemista markkinoille. Tämä perii pienempiä lipunhintoja matkoista kuin Matkahuollon alaiset bussiyhtiöt hintojen korotusautomaattisysteemeineen.

Hätäpäissään ovat tosin pari kertaa viime aikoina nyt sitten tarjonneet halvempia erikoishintaisia lippuja tietyille harvemmillekin vuoroille. Hyvä, että näihinkin on saatu vihdoinkin hieman "vipinää." näinhän asiain tilan pitäisikin olla. Toivottavasti saavat nämäkin miettimään niitä vähän väliä tapahtuvia automaattisia taksojen korotuksiaan ja keventämään organisaatioitaan jne.

Tampereen sisäisessä liikenteessä oli suunniteltu jo tänä vuonna suoritettavaksi nykyistä laajempi kilpailutus. Sitä on siirretty ilmeisesti siksi, että halukkaita yksityisiä firmoja Tampereelta tai muualta ei siihen löytynyt tarpeeksi.

Tähän asti kaupungin Liikennelaitos ei ole saanut osallistua tähän mennessä kilpailutettujen yksittäisten linjojen jakamiseen. Etteivät vain Tampereen seudun nykyiset yksityiset bussifirmat olisi tyytyväisiä nykytilanteeseen ja pitäisivät vain mieluimmin nykyiset monopoolioikeutensa nykyisiin lyhyemmän ja pidemmän matkojen linjoihinsa? Mene ja tiedä? Sellainenkin ajatus saattaa nousta mieleen touhua seuratessa.

Järkimies (ei varmistettu)

Olipa hyvä ja asiantunteva kirjoitus Puhtiselta.
Käytännössähän nyt Tampereen seudun joukkoliikenteessä on kahden monopoliyhtiön kartelli. Paunu hoitaa yksinoikeuksin Pirkkalan, Lempäälän, Nokian ja Kangasalan; Länsilinjat Ylöjärven. Muilla ei ole asiaa kuin marginaalisilla läpikulkulinjoilla näiden paronien yksinoikeusalueelle.

Muistanpa myös kun Tampereella suunniteltiin yhteiskuntaa paremmin palvelevaa matkakeskusta. Silloin nämä monopoliparonit saivat sen torpattua junaa pelätessään ja siksi meillä on täysin järjetön kummajaninen kaupungissa jonka nimikin on ristiriitainen "hajautettu matkakeskus".

Ja sama bussikartelli on ollut asialla, kun raitiotie- sekä lähijunahankkeita on torpattu. Bussiparonit ovat aina osanneet hoitaa lobbauksen päättäjien ja virkamiesten suuntaan. Eihän matkustajilla tai veronmakajilla sellaiseen "sauntoukseen" varaa ole, kun ei ole yksinoikeuksia rahantekoon millään alalla. Kuinahan moni kuntapäättäjäehdokas on jo saanut bussifirmojen "liikenneohjeet"?

Perustamperelainen (ei varmistettu)

Nimim. Perustamperelainen: "Ja sama bussikartelli on ollut asialla, kun raitiotie- sekä lähijunahankkeita on torpattu"

Jos näin on, niin voi................

Järkimies (ei varmistettu)

Alla kopioituna uutisnotiisi Hervannan Sanomista 3.10 sivulta 2, joka pistää tekemään tietynlaisia arvauksia vanhojen bussiyhtiöiden vaikutusvallasta ja näiden ns. "sukuoikeuksista" viimeiseen asti kiinnipitämisen halusta:

"Pirkanmaan ELY-keskus
hylkäsi halpabussiliikenteen
liikennelupahakemuksen.
Lupaa haettiin vuorolle,
joka olisi kulkenut päivittäin
Jyväskylästä Tampereen
Hervannan kautta Turun
satamaan ja takaisin.
Haettu vuoro olisi ollut ainoa
yhteys Turun iltalaivoilta
Jyväskylään ja Keski-Suomeen.
Hylkäävä päätös on
aiheuttanut voimakkaitakin
reaktioita kuluttajissa. Onnibus
vetoaa, että turhautumista
ei purettaisi yksittäiseen
virkamieheen eikä
ELY-keskukseen.
– Viranomainen on tehnyt
päätöksen valtavan painostuksen
alaisena, toteaa Onnibus
Oy:n toimitusjohtaja
Pekka Möttö.
Möttö harmittelee kielteistä
päätöstä päätöstä.
– Olisimme poistaneet nykyisen
yhteyspuutteen. Viranomaisen
mukaan halpabussivuoro
olisi aiheuttanut
olemassa oleville vuoroille
jatkuvaa ja vakavaa haittaa,
mutta ne eivät kuitenkaan
kulje Tamperetta pidemmälle.
Onnibus olisi tarjonnut
samalla iltayhteyden Tampereen
Hervannasta Jyväskylään.
Onnibus ei valita luvasta,
vaan aikoo ottaa ELY-keskukselta
selvää, miten hakemusta
tulee muuttaa. Uusi
hakemus jätetään mahdollisimman
pian".

Vapaan yrittäjy... (ei varmistettu)

Uutisnotiisin mukaan yksityisten bussiyhtiöiden järjestön Linja-autoliiton paikallisosastot ovat jakaneet paikallisten ELY-keskusten virkamiehille (päättävät liikennöintiluvista) vapaalippuja aluidensa bussilinjoille.

Hyväntahtoisuuttako kaveria kohtaan, vaiko peräti lahjontaa, vaiko jonkinlaista köyhäinapua köyhiä virkamiehiä kohtaan, vaiko pyrkimyksiä Matkahuollon alaisten pitkän matkan linjojen hinnankorotusautomaattisysteemien säilyttämiseksi?? Mene ja tiedä? Vähän omituiselta kuitenkin vaikuttaa.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012100216147212_uu.shtml

Järkimies (ei varmistettu)

Osallistu keskusteluun

Jyri Puhtinen

Tamperelaisen blogisti Jyri Puhtinen on pohdiskelija ja hurjan maailmanmenon sivustaseuraaja ja ihmettelijä.