Tavara-asema ja Morkku voidaan pelastaa

Ratapihankadun liikennetukos voidaan ratkaista ja tavara-asema ja Morkku säästää ilman kohtuuttomia kuluja kaupungille.

Ehdotan, että otetaan rata-alueesta siivu Ratapihankatua varten, jolloin tavara-asema pysyy ehjänä.

Liikennevirasto hangoittelee vastaan ja vetoaa omaan ratapihasuunnitelmaansa, mutta suunnitelmaa täytyy voida muuttaa, jos yleinen etu vaatii.

Ainakin pitää selvittää ratkaisun tekniset mahdollisuudet. Kaupungin tukena olisi ympäristöministeriö, sillä ely-keskus on puoltanut tavara-aseman säilyttämistä.

Vuonna 1907 rakennetut tavara-asema ja Morkku muodostaisivat yhdessä Lompanlinnan kanssa hienon kokonaisuuden.

Se olisi samanlainen historiallinen väripilkku Tammelassa kuin Tullin alueella Tullikamari, Telakka ja vanhat veturitallit Torni-hotellin juurella.

Rakennukset kelpaisivat monille järjestöille ja pienyrittäjille toimitiloiksi tai vaikka ravintolaksi tai taidenäyttelytiloiksi.

Kaupunki on laskenut, että Morkun ja tavara-aseman kunnostaminen maksaisi 3,9 miljoonaa euroa. Se on tietysti paljon rahaa. Toisaalta esimerkiksi Rantatunnelin keskustaliittymä eli Amurintunneli maksaisi 43 miljoonaa.

Jos rahaa ei löydy kaupungin budjetista, se voidaan hankkia esimerkiksi myymällä rakennusyhtiöille rakennusoikeutta sopivasta paikasta. Tämä ratkaisu on valittu Tammelan uuden stadionin ja taidemuseon laajennuksen rahoittamiseen.

Miksi se ei sopisi tavara-aseman ja Morkun pelastamiseen?

Jouni Sirén

yhdyskuntalautakunnan jäsen (vas)

Lukijalta

Tällä palstalla julkaistaan lukijoiden mielipidekirjoituksia.

Tervetuloa Tamperelaisen blogeihin

Tamperelainen tarjoaa kaikille mahdollisuuden pitää omaa blogia. Blogistit ovat pääosin aktiivisia tamperelaisia, mutta joukkoon mahtuu myös kirjoittajia muualta.

Lue tältä sivulta uusimmat blogikirjoitukset tai klikkaa oikeasta palstasta tiettyyn blogiin.

Haluatko blogistiksi? Oletko aktiivinen kansalainen, joka haluaa tuoda mielipiteensä julki laajalle yleisölle? Ota yhteyttä toimitukseen.