Harrastajat keskiöön

Sekasotku Teiskon ilmailu- ja moottoriurheilukeskuksen ympärillä jatkuu. Tampereen Motocross ry ja Tampereen Urheiluautoilijat ry lähettivät vetoomukset Teiskon moottoriurheilukeskuksen ja motocross-radan tulevaisuudesta. Molemmat seurat kirjoittivat, ettei niillä ole enää mahdollisuuksia toimia Teiskossa.

Tampereen Motocross ry kirjoittaa vetoomuksessaan, että Teiskon ilmailu- ja moottoriurheilukeskusta pyörittävä Vauhtipuisto ry on laiminlyönyt motocrossradan ylläpitoa. Seuran mukaan radan hoitoa on laiminlyöty vuodesta 2014 alkaen siten, että rata on menettänyt muotoansa. Rata on myös menettänyt SM-tason luokituksen.

Lisäksi rata oli pitkään ilman kastelujärjestelmää. Nyt kastelujärjestelmää ollaan tekemässä, ja se maksetaan verovaroilla, ja kalliiksi tulee. Molemmat seurat kertovat, että seurojen junioritoiminta on merkittävästi vaikeutunut. Molemmissa seuroissa toivotaan, että Teiskon moottoriurheilukeskus palautetaan tamperelaisten seurojen käyttöön ja hallintaan.

Tampereen kaupungin on tarkoitus päättää Vauhtipuisto ry:n kanssa tehdyn sopimuksen jatkosta vielä tämän vuoden puolella. Kaupunki on tehnyt Vauhtipuisto ry:n kanssa sopimuksen, joka päättyy vuonna 2019. Sopimuksessa on viiden vuoden optiokausi. Sopimuksen mukaan optiokaudesta on päätettävä vuoden 2017 loppuun mennessä.

Tampereen kaupunki maksaa Vauhtipuistolle alueen ylläpidosta vuosittain 75 000 euroa ja lisäksi uutta kastelujärjestelmää varten myönnettiin lisää rahaa, veronmaksajien pussista.

Alueen ilmailutoiminta oli myös pitkään seisahduksissa, sillä Vauhtipuisto ry:llä ja Tampereen kaupungilla ei ollut ympäristölupaa lentotoiminnalle. Huhtikuussa asia nytkähti eteenpäin ja toiminta saatiin käyntiin.

Vauhtipuisto ry:n toiminta ei näytä hyvältä: harrastajat eivät ole tyytyväisiä, rahaa pyydetään lisää, riitoja on joka suuntaan ja julkisuuskuva on surkea. Ihmettelen, jos päättäjillä on pokkaa käyttää optio seuraavasta viidestä vuodesta.

Vastaava päätoimittaja, lehtiryhmän johtaja

Kommentit (3)

Kommentit

Niinkuin hyvin tiedetään, Tampereen vauhtipuisto ry perustettiin juuri sopivasti Kaanaan alueen kilpailutuksen aattona. Omituista on, että joku täysin alueen harrastuksia ymmärtämätön taho voitti kilpailun palvelusopimuksesta, ja kykeni vakuuttamaan päättäjät paremmuudestaan verrattuna kerhoihin, jotka olivat pyörittäneet toimintoja vuosikymmeniä, puoli-ilmaiseksi ja talkoovoimin.

Lupaehtoja ei pystytty vuosiin noudattamaan. Tästä hyvänä esimerkkinä lentokentän toiminta, motocross ratojen kastelu jne. Silti toiminta on saanut jatkua.

Tätä taustaa vastaan en menisi lyömään roposiani Vauhtipuistoa vastaan sopimuksen uusintaneuvotteluissa.

Mihin ihmeeseen 75000 euroa vuodessa oikein menee, kun kaikki on rempallaan ja mikään summa ei riitä? Maksoiko alueen ylläpito ennen Vauhtipuiston aikaa yhtä paljon? Miksi näitä kysymksiä ei kysytä päättävissä elimissä?

Mikä ihmeen Vauhtipuisto? Rekisteröity yhdistys, jolla ei ole edes nettisivuja?

Eikö kaupunginvaltuustossa kenelläkään herää ihmettelyä miksi joku perustaa rekisteröidyn yhdistyksen, ja alkaa harrastuksenaan ylläpitää moottorirataa ja lentokentää? Ilman minkäänlaita kiinostusta itse lajeihin?

Kuinka monta vuotta tätä pitää jatkaa, ennen kuin järki otetaan käteen?

valimomies

Päätoimittaja Kannala

Tällä palstalla julkaistaan Tamperelaisen päätoimittajan Karri Kannalan pääkirjoituksia kahdesti viikossa.

Kannala otti Tamperelaisen päätoimittajuuden vastaan lokakuussa 2015 ja on opetellut siitä lähtien tuntemaan Tamperetta ja Tampereen seutua. Kannala toimii myös Etelä-Suomen Median maakunnan lehtiryhmän johtajana ja vastaa Imatralaisen, Lappeenrannan Uutisten, Turkulaisen ja Suomen Mediapalvelun liiketoiminnasta. Helmikuusta 2017 alkaen hän on toiminut myös Imatralaisen ja Lappeenrannan Uutisten vastaavana päätoimittajana.

Aiemmin hän on työskennellyt konsernimme toimituksissa Lahdessa, Seinäjoella ja Etelä-Karjalassa. Vuodet 2011 - 2015 hän toimi Imatralaisen ja Lappeenrannan Uutisten päätoimittaja-kustannusjohtajana.

Kannalan kirjoitukset ovat kantaaottavia ja niissä on aina yhtymäkohta paikallisiin, Tampereen seutua koskettaviin asioihin.

Palautetta voi jättää tämän blogin kommenttiosioon, lähettää sähköpostilla osoitteeseen karri.kannala (a) media.fi, kirjoittaa Twitterissä profiilille @KarriKannala tai soittamalla 050-351 5291.

 

Tervetuloa Tamperelaisen blogeihin

Tamperelainen tarjoaa kaikille mahdollisuuden pitää omaa blogia. Blogistit ovat pääosin aktiivisia tamperelaisia, mutta joukkoon mahtuu myös kirjoittajia muualta.

Lue tältä sivulta uusimmat blogikirjoitukset tai klikkaa oikeasta palstasta tiettyyn blogiin.

Haluatko blogistiksi? Oletko aktiivinen kansalainen, joka haluaa tuoda mielipiteensä julki laajalle yleisölle? Ota yhteyttä toimitukseen.