Perinteinenkin media voi kasvaa

19.9.1957 ilmestyi Suomessa ensimmäinen ilmaiseksi koteihin jaettu lehti. Toimittaja, myöhemmin Lehtimiehet Oy:n kustantaja ja omistaja Urpo Lahtinen sai idean lehden perustamisesta nähtyään stipendimatkallaan Hollannissa ilmaisjakelulehti De Echon. Tampereelle palattuaan Lahtinen perusti Kaupunkilehti Tamperelaisen, joka juhlii nyt 60-vuotista taivaltaan.

Ensimmäisessä Tamperelaisessa oli juttu, joka oli otsikoitu seuraavasti: "Mikä on miehiään Tamperelainen?". Artikkeli kertoi Tamperelaisen liikeideasta ja toimintaperiaatteista muun muassa tähän tapaan: "Kulunsa pyrkii Tamperelainen peittämään ilmoituksillaan." "Tamperelaisen takana ei ole mitään puoluetta, eikä järjestöä, vain ammattimiehiä. Puolueista riippumattomana lehti aikookin tinkimättömästi pystytellä." "Tamperelainen aikoo pysytellä pääasiallisesti tamperelaisten aiheiden ympärillä." "Tamperelainen tarjoaa tuntuvia mahdollisuuksia säästämiseen niille ilmoittajille, jotka haluavat tavoittaa Tampereen 120 000 asukasta." "Tamperelainen toivoo löytävänsä kaupungin asukkaista ystäviä, joitten suosioon se voi tuttavallisesti sulkeutua."

Kaikki nämä samat asiat pitävät yhä edelleen paikkansa, sillä erolla, että Tampereella on asukkaita liki 230 000 ja lehtemme jakelulevikki ja sisältö ulottuu koko Tampereen seudulle.

Pitkään historiaan mahtuu ylä- ja alamäkiä. Vuoden 2015 syksyllä Tamperelainen oli vedenjakajalla: sivumäärä oli pieni, liikevaihto ja lukijamäärä olivat luisuneet useamman vuoden alamäkeä ja usko omaan tekemiseen oli kateissa. Oli kaksi vaihtoehtoa: kasvaa tai kuihtua.

Tamperelainen valitsi kasvun tien. Teimme linjauksen, että kaikki printtilehteen tuleva sisältö on paikallista, kärkenä uutis- ja puheenaihejournalismi. Uudistimme taiton ja ulkoasun, aktivoiduimme verkossa ja sosiaalisessa mediassa. Lisäsimme myyntityön määrää, aloimme hyödyntää tutkimustietoa ja suunnittelimme arkemme paremmin.

Lokakuusta 2015 saakka Tamperelainen on ollut vahvassa kasvussa, kaikilla mittareilla. Se ei olisi onnistunut ilman osaavaa ja ahkeraa henkilökuntaa, ei ilman paikallisia yrityksiä ja sidosryhmiä, eikä varsinkaan ilman uskollisia lukijoitamme, kiitos teille! Tamperelaisen tarina osoittaa, että perinteinenkin media voi kasvaa, kunhan se on valmis muokkaamaan toimintatapojaan.

Vastaava päätoimittaja, lehtiryhmän johtaja

Päätoimittaja Kannala

Tällä palstalla julkaistaan Tamperelaisen päätoimittajan Karri Kannalan pääkirjoituksia kahdesti viikossa.

Kannala otti Tamperelaisen päätoimittajuuden vastaan lokakuussa 2015 ja on opetellut siitä lähtien tuntemaan Tamperetta ja Tampereen seutua. Kannala toimii myös Etelä-Suomen Median maakunnan lehtiryhmän johtajana ja vastaa Imatralaisen, Lappeenrannan Uutisten, Turkulaisen ja Suomen Mediapalvelun liiketoiminnasta. Helmikuusta 2017 alkaen hän on toiminut myös Imatralaisen ja Lappeenrannan Uutisten vastaavana päätoimittajana.

Aiemmin hän on työskennellyt konsernimme toimituksissa Lahdessa, Seinäjoella ja Etelä-Karjalassa. Vuodet 2011 - 2015 hän toimi Imatralaisen ja Lappeenrannan Uutisten päätoimittaja-kustannusjohtajana.

Kannalan kirjoitukset ovat kantaaottavia ja niissä on aina yhtymäkohta paikallisiin, Tampereen seutua koskettaviin asioihin.

Palautetta voi jättää tämän blogin kommenttiosioon, lähettää sähköpostilla osoitteeseen karri.kannala (a) media.fi, kirjoittaa Twitterissä profiilille @KarriKannala tai soittamalla 050-351 5291.

 

Tervetuloa Tamperelaisen blogeihin

Tamperelainen tarjoaa kaikille mahdollisuuden pitää omaa blogia. Blogistit ovat pääosin aktiivisia tamperelaisia, mutta joukkoon mahtuu myös kirjoittajia muualta.

Lue tältä sivulta uusimmat blogikirjoitukset tai klikkaa oikeasta palstasta tiettyyn blogiin.

Haluatko blogistiksi? Oletko aktiivinen kansalainen, joka haluaa tuoda mielipiteensä julki laajalle yleisölle? Ota yhteyttä toimitukseen.