Tampere on jo brändi

Tampereen markkinoinnissa uusia nimiä ja brändejä pulpahtelee pintaan sellaista vauhtia, että tuskin kovin moni tamperelainenkaan enää tietää, millä nimellä ja minkä brändin alla omaa kotiseutua maailmalla myydään.

Tamperetta markkinoidaan nyt uudella nimellä. Tampereen kaupunkiseudun elinkeino- ja kehitysyhtiö Tredea näkyy jatkossa ulospäin nimellä Business Tampere. Uudistuksen tavoitteena on edistää yritysten liiketoimintaa ja kansainvälistä tunnettavuutta.

Vuoden alussa aloittanut Visit Tampere puolestaan panostaa matkailuun, tapahtumiin ja elämyksiin. Markkinointinimien tunnistettavuutta helpottaa se, että melkoinen joukko muitakin kaupunkeja käyttää Business- ja Visit-termejä samaan tarkoitukseen.

Markkinointiviestin sisältöä on tarkoitus hioa syksyn aikana. Tavoitteena on se, että kotimaassa ja maailmalla kiertävä seutumarkkinointiväki ja elinkeinoelämä osaavat samat myyntiargumentit kotikaupungistaan. Tampereen kaupunki tekee parhaillaan omaa brändiuudistustaan.

Tampereen kaupungin yritys- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Tuija Telenin mukaan yhteinen tarina helpottaa kaikkien tekemistä. Brändi ei kuitenkaan synny mainoskampanjoilla, vaan tekemisellä. Uusi brändi korvaa aiemmin käytössä olleen Tampere – All Bright! -brändin. Sen pinkki ja hörhelöinen värimaailma on muuttunut Business Tampereessa tummansiniseksi. Business Tampereesta halutaan rakentaa sellainen, että sen alle mahtuvat tuskitta myös naapurikunnat.

Telen on täysin oikeassa siinä, että nyt tarvitaan tekemistä. Uusia nimiä voi olla vaikka miljoona ja niiden värimaailma pinkki tai tummansininen, yksityiskohtien nyhräämisellä ei turisteja tai yrityksiä Tampereen seudulle houkutella.

Tampere on jo hyvä brändi. Tampere pitää sisällään hienon luonnon, värikkään historian, laajenevan palvelutarjonnan, kehittyvät liikenneyhteydet, korkeakoulu- eli osaamiskeskittymän sekä kasvu- ja investointi-ilmapiirin. Nyt tarvitaan ahkeria ja aktiivisia Tampere-myyjiä. Detaljien sijaan suuret linjat ja jämäkät päätökset ovat nyt tärkeitä.

Vastaava päätoimittaja, lehtiryhmän johtaja

Päätoimittaja Kannala

Tällä palstalla julkaistaan Tamperelaisen päätoimittajan Karri Kannalan pääkirjoituksia kahdesti viikossa.

Kannala otti Tamperelaisen päätoimittajuuden vastaan lokakuussa 2015 ja on opetellut siitä lähtien tuntemaan Tamperetta ja Tampereen seutua. Kannala toimii myös Etelä-Suomen Median maakunnan lehtiryhmän johtajana ja vastaa Imatralaisen, Lappeenrannan Uutisten, Turkulaisen ja Suomen Mediapalvelun liiketoiminnasta. Helmikuusta 2017 alkaen hän on toiminut myös Imatralaisen ja Lappeenrannan Uutisten vastaavana päätoimittajana.

Aiemmin hän on työskennellyt konsernimme toimituksissa Lahdessa, Seinäjoella ja Etelä-Karjalassa. Vuodet 2011 - 2015 hän toimi Imatralaisen ja Lappeenrannan Uutisten päätoimittaja-kustannusjohtajana.

Kannalan kirjoitukset ovat kantaaottavia ja niissä on aina yhtymäkohta paikallisiin, Tampereen seutua koskettaviin asioihin.

Palautetta voi jättää tämän blogin kommenttiosioon, lähettää sähköpostilla osoitteeseen karri.kannala (a) media.fi, kirjoittaa Twitterissä profiilille @KarriKannala tai soittamalla 050-351 5291.

 

Tervetuloa Tamperelaisen blogeihin

Tamperelainen tarjoaa kaikille mahdollisuuden pitää omaa blogia. Blogistit ovat pääosin aktiivisia tamperelaisia, mutta joukkoon mahtuu myös kirjoittajia muualta.

Lue tältä sivulta uusimmat blogikirjoitukset tai klikkaa oikeasta palstasta tiettyyn blogiin.

Haluatko blogistiksi? Oletko aktiivinen kansalainen, joka haluaa tuoda mielipiteensä julki laajalle yleisölle? Ota yhteyttä toimitukseen.