Tavara-aseman purkamiselle on vaihtoehtoja

Jaakko Muikku

Jaakko Muikku

Tavara-aseman purkamista ja purkamisen vaihtoehtoja on puntaroitu julkisuudessa taas tänä kesänä. Keskustelu on typistynyt akselille puretaan - kierretään. Keskustelussa on lähdetty siitä, että Vellamonkadulle tulee liittymä. Tämä liittymä aiheuttaisi kiertovaihtoehdossa hankaluuksia kävelyn ja pyöräilyn järjestämiseen ja vaatisi todennäköisesti Morkun purkua. Samoin kiertovaihtoehdossa Tavara-aseman kulku ja huolto olisivat ongelmallisia. Purkuvaihtoehdossa taas ollaan sen tilanteen edessä, että rakennusuojelukiista on vääjäämätön ja valitusprosessi tulisi hidastamaan kadun valmistumista vuosilla. On myös hyvin suuri mahdollisuus, että purkamisen salliva kaava tulisi lisäksi kaatumaan oikeudessa.

Entä, jos jätettäisiin Vellamonkadun liittymä tekemättä ja tehtäisiin Vellamonkadusta päättyvä katu ja Tavara-aseman hankalasti ratkaistava kulku olisikin alakautta Ratapihankadun alta? Liittymä Ratapihankadulta Vellamonkadulle on ollut suunnittelun lähtökohta, mutta onko se sittenkään välttämätön? Minusta ei. Tottakai Vellamonkadun liittymän poisto toisi hieman lisää liikennettä muille Tammelan kaduille, mutta jos vastapainoksi saisimme sujuvan Ratapihankadun, sujuvan ja turvallisen kevyen liikenteen, voisimme suojella sekä Morkun että Tavara-aseman ja Vellamonkatu ja päivisin ruuhkainen ja kaikille kulkumuodoille hankala Tammelanpuistokadun risteys rauhoittuisivat, olisi aika pienellä kompromissilla koko hankala tilanne saanut ratkaisunsa. Lisäksi Vellamonkadun täydennysrakennuspotentiaali saataisiin paremmin käyttöön, ja jos vielä tekisimme uuden tunnelin Tavara-aseman alitse Posteljooninpuistoon, saisimme uuden reitin Hämeenkadun päästä Tammelaan. 

Kuulostaa melko kalliilta hankkeelta, mutta voisi oikeasti kannattaa, sillä Tullin ja ratapihan uusien suunnitelmien myötä Tammelan etuosa alkaa oikestaan olemaan osa ydinkeskustaa. Alueella on käynnissä jo nyt melkoisia täydennysrakennushankkeita ja lisää on tulossa, joten entistä paremmat kävely-yhteydet Tammelan ja keskustan välillä ovat ihan kohta välttämättömiä. Kokonaisuutta mietittäessä esittämäni idea voisi olla jopa edullisempi ja kaupunkikuvan ja viihtyisyyden näkökulmista nykysiä vaihtoehtoja laadukkaampi. Ainakin tämä vaikea solmu saataisiin ratkaistua. Ideaani voi vapaasti kehittää. 

Ps. tavara-aseman ja Morkun kunto tiedetään huonoksi, mutta eivät ne sentään korjauskelvottomia ole. Tavara-asemassa tärkeintä on minusta julkisivu, sisuksia saa puolestani muuttaa mielin määrin. Tulevaan käyttöön en tässä jutussa ota kantaa. 

Kommentit (9)

Kommentit

Rakennuksen huono kunto on huono argumentti, jos rakennukselle muuten nähdään arvoa. Tavara-asemalle moni näkee, onhan se Bruno Granholmin töistä viimeisiä ellei viimeinen säilynyt. Vertailun vuoksi Santalahden tulitikkutehdaskin säilytetään, vaikka se on ollut käyttämättä ja säiden armoilla jo pari-kolme vuosikymmentä ja on taatusti huonommassa kunnossa.

Kyänäino

Käsittämätöntä, miten typeriin umpisolmuihin suojelijat ovat meidät saattaneet. Kuinka moni kärsii ruman murhamakasiinin ja Morkun pakkosäilyttämisestä? Laskekaa hinta!

Ehdotan diiliä ystävällisen spurguväestön kanssa: talot poroiksi. Jätetään vain ovet auki vähäksi aikaa ja tikut saataville. Kori kaljaa tiloihin kiitokseksi. Laskutetaan suojelijoilta.

itkatu@gmail.com

Yhtä hyvin voisi ajatella, että on käsittämätöntä millaisiin umpisolmuihin autoilun ikuiseen kasvuun uskovat fatalistit ovat meidät saattaneet. Itse toivoisin tehtäväksi lisää kaupunkia, en lisää autoille pyhitettyä tilaa. Vanhan ja uuden symbioosi luo kiinnostavaa kaupunkia ihmisten elää ja asua.

Kyänäino

Kyllä kauneus on kiinni katsojan silmästä. Molempien rakennusten julkisivujen on annettu rapistua. Tilanne saadaan kyllä korjattua restautoinnin yhteydessä. Morkku on erityisen tärkeä rakennus Tammelassa monellakin tapaa. Restauroituna ja palautettuna entiseen loistoonsa, Morkku on yhtä tärkeä kuin Annikinkadun kortteli, joka oli aikanaan huonommassa kunnossa kuin Morkku Rakennuksia on toki vaikea arvioida, siinä tilassa mihin ne on päästetty. Historiaa ei kannata myydä halvalla, koska sitä ei koskaan saada takaisin.

Pasi Ylinen

Kauneus tosiaan on katsojan silmässä. Itse esimerkiksi en pidä suomalaista tyypillistä jälleenrakennuskauden taloa kauniina, vaikka suuri osa muista tuntuu pitävän. Silti minusta on oikein ja hyvin, että niitä ja alueita, joilla ne ovat vallitsevana talotyyppinä suojellaan osana jälleenrakennuskauden rakennusperintöä.

Kyänäino

Kaupungissa voi toki olla autottomia alueita jalankulkijoille ja myös joukkoliikenteelle. Käsittämätöntä sitten on se, että autoväylille rakennetaan shikaaneja, jotka aiheuttavat ruuhkia kaikelle liikenteelle. Tällainen on mm tuo tavara-aseman rumilus! Suorat leveät väylät henkilöautoliikenteelle ovat kaikkien etu! Ja autot kokonaan pois sieltä, mihin näitä autoiluun sopivia väyliä ei kyetä tekemään.

AnKan70

Niin tavara-aseman voi säilyttää ja entisöidä, samoin Morkun; tai molemmat voi purkaa. Kumpaankin vaihtoehtoon löytyy perusteluja.

Tavara-aseman osalta päätökset ovat jo myöhästyneet, mahdollisesti lopullisesti. Nythän tunnelista ohjataan liikennettä tavara-aseman ohitse nähtävästi suunnitellusti. Tämä tarkoittaa, että tavara-aseman purkaminen tai entisöinti on tehty katujärjestelyin liki mahdottomaksi, ainakin mahdottoman kalliiksi. Samoin tavara-aseman siirto on nyt, toivottavasti, kuopattu lopullisesti.
Jos tavara-asemalle tehdään jotain, mitä hyvänsä, niin se tarkoittaa jälleen yhden autoreitin tukkimista. Juu, autoilun etuja ajetaan liikaa, mutta kun se tunneli on tehty ja sitä pitkin autoilua ohjataan, niin jopa tamperelaisilta kunnallispoliitikoilta olisi käsittämätöntä hulluutta tukkia autoväylä tavara-aseman purkamisen tai korjaamisen vuoksi.
Toisaalta se kyllä sopisi taudinkuvaan aika hyvin, valitettavasti.
Morkun osalta ajojärjestelyt eivät ole kuin hidaste, mutta uskaltavatko päättäjät sitäkään riskiä ottaa?

Nähtävästi näistä rakennuksista kinataan näillä palstoilla niin kauan kun rakennukset omin voimin pystyssä pysyvät.
Kas kun tämäkin asia olisi pitänyt ratkaista ennen tunnelin valmistumista, osin jo ennen rakentamisen aloittamista.
Nyt on huono housuissa ja sen siivoaminen on tunnetusti ikävää puuhaa, johon ei vapaaehtoisia löydy.

Respanteri

Juhana Suoniemi

Kirjoittaja on tamperelainen vihreä kaupunginvaltuutettu ja vihreiden maakuntavaltuustoryhmän puheenjohtaja.

Tervetuloa Tamperelaisen blogeihin

Tamperelainen tarjoaa kaikille mahdollisuuden pitää omaa blogia. Blogistit ovat pääosin aktiivisia tamperelaisia, mutta joukkoon mahtuu myös kirjoittajia muualta.

Lue tältä sivulta uusimmat blogikirjoitukset tai klikkaa oikeasta palstasta tiettyyn blogiin.

Haluatko blogistiksi? Oletko aktiivinen kansalainen, joka haluaa tuoda mielipiteensä julki laajalle yleisölle? Ota yhteyttä toimitukseen.