Turistivirta kiihtyy

Sara Hildénin taidemuseon, Työväenmuseo Werstaan ja Tampereen taidemuseon näyttelyiden avajaiset. Hypen avajaiset Särkänniemessä. Vihreiden puoluekokous Sampolassa. Maailman ainoan Muumimuseon avajaiset sekä kansanjuhla Tampere-talossa ja Sorsapuistossa. Kaikki nämä yhden viikon aikana. Eikä tässä ole likimainkaan kaikki Tampereen tapahtumakirjo tällä viikolla.

Tampere näytti jälleen, miksi se on suomalaisten eniten arvostama kotimainen matkailukaupunki. Ja yhä suositummaksi Tampere kasvaa myös maailman mittapuussa. Tänään avattava Muumimuseo tullee vetämään kaupunkiin vuositasolla jopa 200 000 kävijää. Museonjohtaja Taina Myllyharju uskoo, että ensimmäisenä vuotena jopa puolet kävijöistä voi saapua Aasiasta.

Tampereen tapahtuma- ja elämyssektori tekee hyvää työtä, tuote on kunnossa. Museot, teatterit, urheilutapahtumat, festivaalit, ravintolat ja muut elämyskohteet kasvavat ja tarjonta monipuolistuu.

Tampere on myös panostanut matkailumarkkinointiin. Konkreettisia toimenpiteitä oli uuden seudullisen matkailuyhtiön Visit Tampere Oy:n perustaminen, se aloitti toimintansa vuoden alussa. Visit on taustalla lukuisissa kaupungin katukuvassa näkyvissä tapahtumissa ja matkailupalveluissa, näyttöjä teoista on jo siis olemassa.

Kritiikkiäkin kuuluu. Verkkosivujen mukaan Visitin palkkalistoilla on 24-25 henkilöä, mutta silti putiikin väki valittelee resurssipulaa. Sen varjolla osa hankkeista venyy ja osasta halutaan kokonaan eroon. Visit tuntuu olevan varsin hurahtanut myös digimaailmaan: blogien ja twiittien vetovoimaan vannotaan, mutta samalla ollaan lopettamassa Tampereen matkailuoppaille tarjottujen tukipalveluiden tuottaminen.

Erilaisten sovellusten käyttö turistien keskuudessa kasvaa jatkuvasti. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö myös perinteisiä palveluja kysyttäisi. Oikealla markkinoinnilla ja asenteella niillekin olisi entistä vankempi jalansija, kun Tampereen turistimäärä kasvaa. Esimerkkinä käy mikä tahansa Euroopan vilkas matkailukaupunki. Pelkkä digi ei ole maailman napa.

Päätoimittaja, lehtiryhmän johtaja

Päätoimittaja Kannala

Tällä palstalla julkaistaan Tamperelaisen päätoimittajan Karri Kannalan pääkirjoituksia kahdesti viikossa.

Kannala otti Tamperelaisen päätoimittajuuden vastaan lokakuussa 2015 ja on opetellut siitä lähtien tuntemaan Tamperetta ja Tampereen seutua. Kannala toimii myös Etelä-Suomen Median maakunnan lehtiryhmän johtajana ja vastaa Imatralaisen, Lappeenrannan Uutisten, Turkulaisen ja Suomen Mediapalvelun liiketoiminnasta. Helmikuusta 2017 alkaen hän on toiminut myös Imatralaisen ja Lappeenrannan Uutisten vastaavana päätoimittajana.

Aiemmin hän on työskennellyt konsernimme toimituksissa Lahdessa, Seinäjoella ja Etelä-Karjalassa. Vuodet 2011 - 2015 hän toimi Imatralaisen ja Lappeenrannan Uutisten päätoimittaja-kustannusjohtajana.

Kannalan kirjoitukset ovat kantaaottavia ja niissä on aina yhtymäkohta paikallisiin, Tampereen seutua koskettaviin asioihin.

Palautetta voi jättää tämän blogin kommenttiosioon, lähettää sähköpostilla osoitteeseen karri.kannala (a) media.fi, kirjoittaa Twitterissä profiilille @KarriKannala tai soittamalla 050-351 5291.

 

Tervetuloa Tamperelaisen blogeihin

Tamperelainen tarjoaa kaikille mahdollisuuden pitää omaa blogia. Blogistit ovat pääosin aktiivisia tamperelaisia, mutta joukkoon mahtuu myös kirjoittajia muualta.

Lue tältä sivulta uusimmat blogikirjoitukset tai klikkaa oikeasta palstasta tiettyyn blogiin.

Haluatko blogistiksi? Oletko aktiivinen kansalainen, joka haluaa tuoda mielipiteensä julki laajalle yleisölle? Ota yhteyttä toimitukseen.