Tampereko muka oikea suurkaupunki?

Tampere tahtoo isoksi kaupungiksi, ja luulee sitä jo olevansa, mutta ei ymmärrä, että metropoleissa ei julkista liikennettä voi tämän tästä sekoittaa järjettömillä ja täysin turhilla linja-ja reittimuutoksilla.

Viimeksi kuluneen vuoden aikana Tampereen joukkoliikenne on ”uudistanut” linjastoaan muistaakseni peräti kolmeen otteeseen aiheuttaen melkoista kaaosta liikenteeseen ja epätietoisuutta sekä matkustajien että kuljettajien keskuudessa. On vaikea kuvitella että esimerkiksi Lontoossa tai New Yorkissa tapahtuisi vastaavaa.

Viime kesänä pääkaupungissa vieraillessani huomasin ilokseni, että Stadissa toimivat edelleen samat bussi- ja ratikkalinjat kuin siellä 1980-luvulla yli 30 vuotta sitten asuessani: 23:lla pääsee edelleen Ruskeasuolta Pasilaan, 20:lla Lauttasaareen, 40 ajaa Haagaan ja ”kaljanekkonen” (42) liikennöi Kannelmäkeen ja Kaarelaan. Niinikään spårat kulkevat vanhoilla tutuilla numeroillaan (1–10).

Samaa ei valitettavasti voida todeta Tampereen sekavasta ja epäloogisesta joukkoliikennesuunnittelusta. Linjoja on peräti 112 kappaletta huvittavine lisäkirjain-yhdistelmineen; esim.28A,28B,28C,28Y, 44, 44A, 44H ja mitä mahtaa linjan 71 lisäkirjain K,S,SK Tai linjan 90 kirjaimet Mx,Tx,M ja T tarkoittaa?

Ihmettelen myös miten kaavaillut ratikkalinjat aiotaan tulevaisuudessa numeroida, kun numerot 1–10 on Tampereella otettu bussien käyttöön.

Virpi Suokas

Tampere

Kommentit (1)

Kommentit

Lukijalta

Tällä palstalla julkaistaan lukijoiden mielipidekirjoituksia.

Tervetuloa Tamperelaisen blogeihin

Tamperelainen tarjoaa kaikille mahdollisuuden pitää omaa blogia. Blogistit ovat pääosin aktiivisia tamperelaisia, mutta joukkoon mahtuu myös kirjoittajia muualta.

Lue tältä sivulta uusimmat blogikirjoitukset tai klikkaa oikeasta palstasta tiettyyn blogiin.

Haluatko blogistiksi? Oletko aktiivinen kansalainen, joka haluaa tuoda mielipiteensä julki laajalle yleisölle? Ota yhteyttä toimitukseen.