Ratikka ja sen reitti

Kaupunginvaltuusto käsittelee kokouksessaan 16. kesäkuuta Tampereen kaupunkiraitiotien yleissuunnitelmaa. Nyt siis päätetään siitä ryhtyykö kaupunki toteuttamaan yleissuunnitelman mukaista raitiotiehanketta.

Kaupunginhallituksen valtuustolle esittämä päätösehdotus on moniportainen. Mikäli valtuusto päättää ryhtyä toteuttamaan raitiotietä, siirrytään hankkeen kehitysvaiheeseen, joka päättyy vuoden 2016 aikana. Kehitysvaiheen aikana ratkaistaan muun muassa hankkeen toteutus- ja rahoitusmalli. Kehitysvaiheen jälkeen valtuusto tekee päätöksen varsinaiseen rakentamisvaiheeseen siirtymisestä. Tämä päätös tehdään vuonna 2016. Jotta rakentamisvaiheeseen voidaan siirtyä, on kolmen ehdon toteuduttava. Ensinnäkin kehitysvaiheessa on päästävä toteutuskelpoiseen ratkaisuun. Toiseksi hankkeen kustannukset eivät saa ylittää maanrakennuskustannusindeksiin sidottua 250 miljoonaa euroa. Tämä hinta ei pidä sisällään kalustohankintaa. Ja kolmantena pontena on, että valtion on osallistuttava kustannuksiin 30 prosentin maksuosuudella.

Näiden lisäksi päätösehdotuksessa esitetään, että raitiotiereitti kulkee Pispalan kannaksen kohdalla Paasikiventietä, ja että raitiotietä varten suunniteltavat asemakaavat valmistellaan niin, että raitiotiereittiä voi liikennöidä myös linja-autoilla.

Olen kertonut kantani raitiotiehankkeeseen jo ennen kunnallisvaaleja 2012. Kannatan raitiotietä, koska katson, että sille paitsi suuri liikenteellinen tarve, se on myös järkevä maankäytön ja kaupunkirakenteen tiivistämisen näkökulmasta.

Reitin osalta olen tyytyväinen, että jo aiemmin päätettiin itäpuolen linjaksi sekä Sammonkadun reitti Hervantaan että Teiskontien pistoraide TAYSille. Länsipuolen reitistä Pispalan kannaksen kohdalta päätetään siis vasta nyt 16. kesäkuuta samalla, kun päätetään hankkeen toteuttamisesta. Molemmille linjausvaihtoehdoille, sekä Paasikiventielle että Pispalan valtatielle, on hyviä ja järkeviä perusteita. Pispalan valtatien reitti tukeutuu jo olemassa olevaan asutukseen ja käyttäjäpohjaan ja sen varrella on useita kaupungin palveluja. Kaupungin tekemän kyselyn perusteella myös enemmistö kuntalaisista on tämän reitin kannalla. Paasikiventien reitin puolesta puhuvat sekä nopeus että tulevaisuuden rakentamisen ja asutuksen mahdollisuudet.

Perustelujen puolesta kallistun itse Pispalan valtatien reitin kannalle. Kantani ei kuitenkaan ole ehdoton vaan pystyn elämään molempien reittivaihtoehtojen kanssa. Ykkösprioriteettini on, että itse raitiotiehanke etenee vankan enemmistön turvin.

Kommentit (13)

Kommentit

voitaisiinko varmistaa länsipuolella se, että Tipotie kytketään raitiotien vaikutuspiiriin mahdollisimman hyvin.
Pispalan linjauksen yksi vastustava argumentti on ahtaus. Kävisikö linjaus esimerkiksi Rajaportille asti? Siihen asti tielläkin on hyvin tilaa.

Habib

Käsittääkseni kaupunginhallituksen hyväksymässä linjauksessa TAYSin yhteyden toinen pää olisi Pirkankadun päässä, jossa on Rajaportin rajapaasi ja 4-kaistaisuus päättyy. Tämä mahdollistaa Rollikkahallin käyttämisen 2. varikkona lähinnä pesua ja yösäilytystä varten. Samalla se vähentää turhia siirtoajoja, eli säästää veronmaksajien rahoja. Eli Tipotien sosiaali- ja terveysaseman ja TAYSin välille saadaan hyvä yhteys.

Matti Olkinuora
Tammerkosken Kokoomus

matti.olkinuora

Ymmärtääkseni yksi mahdollisuus on myös, että tuota TAYS-Teiskontie-linjaa jatkettaisiin Tipotielle asti, Pyynikintorille jäämisen sijaan. Siis mikäli Hervanta-Sammonkatu-Lentävänniemi-linjaus Pispalan kannaksen kohdalta tulisi Paasikiventielle.

Sanna Marin

Vuosituhannen vaihteesta asti on nyt selvitetty, vaadittu lisää selvityksiä, tehty lisää selvityksiä, käyty katsomassa esimerkkejä, kuultu, osallistettu ja ties mitä. Nyt pitää tehdä päätös ilman uusia jarrutustekosyitä. Ei ole mitään tolkkua, että yhtä hanketta pitää selvittää loputtomasti ja samalla muista hankkeista ei vaadita tekemään mitään selvityksiä. Hulluinta on, että ne muut hankkeet eivät edes tuota oikeata rahaa kuten raitiotie.

Konekuski

Sanna Marin on oikealla asialla. Raitiotie on hyvä hanke. Ei tarvtise edes tuijotella selvityksiä, vaan riittää, kun tekee reissun lähes mihin tahansa uuteen raitiotiekaupunkiin, jossa on moderni metromainen ratikka (ei siis puhuta mistään Helsingin tai itäblokin romuista, vaan 2000-luvun länsieurooppalaisista ratkaisuista).

Teiskoa pidemmällä käynyt

Tunnelia rakennetaan ja ratikka tulee, ainakin kaikki siihen viittaavat toimenpiteet on käynnissä. Ja hyvä niin.
Toisaallta tämä järjetön jahkailu ja riitely mm. kaavoitusasioissa johtanee siihen, että tämä traktorivetoinen lasten juna on ainoa ratikkaan viittaava kulkupeli joka Tampereelle saadaan aikaiseksi seuraavienkin vuosikymmenten aikana.
Kyllä sen ikosen puljun pitäisi herätä nykyaikaan ja siivota joukoistaan tarpeettomat palkkiovirkamiehet sekä aloittaa todella työt kaupungimme parhaaksi. Jopa Lahden kaupunki siivoaa joukoistaan pois 700 jäsenkirjavirkamiestä, kyllä Tampereeltakin löytyy helposti sama määrä tyhjäntoimittajia.

sera

Itse olin hiukan epäileväinen ratikan suhteen, mutta kun jokin aika sitten seisoin keskustorin apteekin kulmalla n. 30 min klo 14.30 iltapäivällä ja kuuntelin sitä bussien lähes katkeamatonta virtaa ja kolistelua sekä pölyn nostatusta, niin tajusin että tätä bussikapasiteettia ei voi tästä nostaa ja kaupunki on saatava taas ihmisten käyttöön. Joten toivotan ilomielin ratikan tervetulleeksi ottamatta kantaa sen lopulliseen linjaukseen.

Mielensä muuttanut

kuten jäsen Saa Pelmi toteaa, tärkeintä on saada nyt projekti tulille ja lapiot maahan, kunhan suunnitelmat saadaan natsaamaan asetettujen ehtojen mukaisesti. Eli kustannukset eivät karkaa ja valtiolta tulee osallistuminen. Toisen ja kolmannen linjan rakentaminen on sitten helpompaa, kun on nähty kuinka hieno ratikka on. :)

Habib

Raitiotien reitin pitäisi kulkea Pispalan valtatien kautta. Jos raitiotie viedään Paasikiven-Kekkosentielle, se joutuu kulkemaan kasvavan autoliikenteen seassa. Kun alikulkutunneli avataan on siitä suora yhteys Paasikiven-Kekkosen tielle ja jos siinä kulkee kaikki autoliikenne + lisäksi vielä ratikka, on se todella tukkoinen. Sen sijaan Pispalan valtatiellä on silloin tilaa enemmän kun muu liikenne käyttää alempaa rantaväylää.

Anonyymi

en ymmärrä näitä ratikka ihmisten kijoituksia kun halvempiakin vaihtoehtoja olisi. ei ratikka poista keskustasta onnikoita paitsi siinä tapauksessa, että vanhukset ja liikuntarajoitteiset laitetaan "juoksemaan" kulkuvälineestä toiseen keskustan ulkopuolella ja ratikkaolisi ainoa väline joka ajaisi keskustan läpi. huono ajatus jo sinänsä.
Kuka sen maksaa olen seurannut 3linjan autoja tyohonmeno ja paluuaikaan on asiakkaita mutta muuten aika rauhallista.

jarmo

tuossa plokissa vielä kirjoittaja kirjoittaa " Ykkösprioriteettini on, että itse raitiotiehanke etenee vankan enemmistön turvin.", joten kysyn miten hän sen saa tietää ilman äänestystä.
Minun ystävä ja tuttava piirissä on huomattava vähemmistö ratikan kannattajia.
Pelkästään radan rakennuskustannuksilla saisi paljon muutakin aikaan, koska tämä 283milj.€ ei kata edes kaluston hankintaa

jarmo

Sanna Marin

Kirjoittaja on hallintotieteilijä, ihmisoikeusaktivisti ja tuore kaupunginvaltuutettu.

Tervetuloa Tamperelaisen blogeihin

Tamperelainen tarjoaa kaikille mahdollisuuden pitää omaa blogia. Blogistit ovat pääosin aktiivisia tamperelaisia, mutta joukkoon mahtuu myös kirjoittajia muualta.

Lue tältä sivulta uusimmat blogikirjoitukset tai klikkaa oikeasta palstasta tiettyyn blogiin.

Haluatko blogistiksi? Oletko aktiivinen kansalainen, joka haluaa tuoda mielipiteensä julki laajalle yleisölle? Ota yhteyttä toimitukseen.