Kolmen euron matkojen halpabussikeisari: Olen markkinahäirikkö

Onnibussin Pekka Möttö luottaa kolmen euron logiikkaan myös Tampereen ja Helsingin välisellä reitillä, jos yhtiö saa luvan aloittaa liikenteen Tampereen Koilliskeskuksesta Helsingin Mannerheimintielle.

Petteri Mäkinen

Halpabussikeisariksi julistautunut Pekka Möttö haluaisi ajaa tamperelaisia Helsinkiin kolmella eurolla. Tamperelainen selvitti, millä eväillä.

Toimitusjohtaja Pekka Möttö, mistä syntyi idea halpabussiyhtiöön?

– Ajatuksia on ollut jo pitempään, mutta vasta marraskuussa laitoimme yhtiökumppanini Lauri Helken kanssa vision paperille.

Miten on liiketaloudellisesti mahdollista kuljettaa matkustajia Tampereelta Helsinkiin kolmella eurolla?

– Kuluista ei voi tinkiä, mutta järkevällä hinnoittelulla voi nostaa täyttöastetta ja tuloja. Joukkoliikenteessä matkustaa muutenkin ihmisiä erilaisilla alennuksilla. Me tarjoamme alennuksen kaikille. Helsingin-matkojen keskihinta asettunee 13–14 euron kieppeille. Poriin se on ollut noin yhdeksän euroa. Jos kaikki pääsisivät kolmella eurolla, homma menisi varmasti pommiin.

 

Kaikki lisämaksut ovat ihmisten kusetusta.”

Miten takaat sen, että jokaiseen bussiin on lupaustesi mukaisesti myyty vähintään yksi kolmen euron lippu?

– Ainakin ensimmäinen vuorolle myyty lippu lähtee kolmosella. Nettikaupastamme voi käydä tarkistamassa, mille vuoroille ensimmäistä lippua ei ole vielä myyty. Voihan busseissakin kysyä ihmisiltä ja pitää kirjaa, kuka on päässyt kolmosella.

Halpalentoyhtiöt kompensoivat hintoja lisämaksuilla. Onko Onnibusseissa vessamaksu?

– Ei ole. Kaikki lisämaksut ovat ihmisten kusetusta. Me emme ota maksua edes polkupyöristä tai lemmikeistä. Jalkatilaakaan emme pienennä, jotta olemme mukavuudessa vaihtoehto henkilöautoille.

Oletko markkinahäirikkö?

– Pahemmanlaatuinen. Olen sen termin ruumiillistuma. Tosin markkinoita ei ole olemassakaan, eivätkä isot bussiyhtiöt halua, että syntyykään. Nykyinen tila on monopoli, joka haluttaisiin säilyttää.

Miten sinun käsityksesi mukaan tapahtuu suomalaisessa bussiliikenteessä vuonna 2014, kun kilpailu alkaa vapautua?

– Kun vanhat sopimukset loppuvat, suuret kansainväliset bussiyhtiöt ryntäävät Suomen markkinoille ja tapahtuu bussiliikenteen isojako. Jos tämä asia meistä riippuu, ne eivät tule. Vuoteen 2014 pitää valmistautua jo nyt.

Etkö sahaa suomalaisten bussiyrittäjien oksaa?

– En sahaa oksaa, vaan koko runkoa. Yksinoikeusjärjestelmästä, jossa harvat yhtiöt hallitsevat markkinaa, pitää päästä eroon.

Olet hakenut muita liikennöitsijöitä mukaan Onni Allianssi -halpabussiverkostoon. Miten markkinahäirikkö saa yhteistyötä aikaan?

– Suomessa on noin 800 liikennöitsijää, vaikka alaa on hallinnut noin kymmenen yhtiötä. Potentiaalia löytyy varmasti. Me haluamme rakentaa itsenäisten liikennöitsijöiden verkoston, joka on niin joustava, että pärjää tilanteessa kuin tilanteessa.

Jos sinulla on loistava liikeidea, etkö pelkää kilpailijoita halpabussibisnekseen?

– Tervetuloa. Maantiet ovat kohta vapaita.

Mitä on Onnibus vuonna 2020?

– Menestyvä, valtakunnallinen ja arvostettu. Ala on ollut konservatiivinen ja lukkiutunut, mutta menee nyt nopeasti eteenpäin. Aloitekykyisisille kaikki on mahdollista.

Pekka Möttö

44-vuotias

kauppatieteiden maisteri

kodit Tampereen Pispalassa ja Vantaan Korsossa

vaimo, uusperheessä yhteensä kahdeksan lasta

harrastukset penkkiurheilu, facebook ja musisointi

työskenteli pääkaupunkiseudulla Åbergin linjalla 1995–2010

Tampereella Lauri Möttö ky on ajanut muun muassa linjaa Y7 Siivikkalaan ja Teiskon linjoilla 91 ja 92

Onnibus Oy ajaa reittiä Tampereelta Poriin, hakenut lupia Helsingin ja Tampereen sekä Helsingin ja Raision väleille, liikenteen tarkoitus alkaa kesäkuussa

Written by:

Petteri Mäkinen

Ota yhteyttä

Kommentit

Kommentit

Pekka Möttö: "En sahaa oksaa, vaan koko runkoa. Yksinoikeusjärjestelmästä, jossa harvat yhtiöt hallitsevat markkinaa, pitää päästä eroon"

Erinomaista! Ensimmäinen joka uskaltaa laittaa kansan kusetuksen kuriin. Nämä "hyvä veli" -monopolikytkökset ovat vain niin syvällä virkamies- ja luottamusmieskunnasa, että savotta on iso. Kartellien ja monopolien temput ovat härskejä. Uskon kuitenkin, että Onnibus onnistuu asiassa. Täysi tunnustus ja tuki Mötölle. Lisää kaasua nyt vain!

Ammattiautoilija (ei varmistettu)

Hyvä Veli -verkostot ovatkin saaneet aikaan hyviä esimerkkejä tässä alkuvuoden aikana: Finnairin tj:n asuntokaupat, VR:n bonusjärjestelyt ja oikeastaan vielä tuo AKT:n sählinki. Mutta ei huudella tästä...

http://hvkerho.blogspot.com/

Veli (ei varmistettu)

Paikallislinja-autoiijoiden monopolista kärsii Pirkanmaan taloudellinen kehitys. Paikallispoliitikot ummistaa tälle asialle silmänsä.

Kehitys lähirai... (ei varmistettu)

Ketkä Tampereen paikallispoliitikot kieltävät Mötöltä lähdön Linja-autoasemalta ja millä oikeudella ja lakipykälällä. Paunu parkkaaraa tyhjät bussit lähes Hämeensillalla.

Kenen etua poli... (ei varmistettu)

Osallistu keskusteluun