Joko tunnet amarantin ja lucuman? Katso puurofanien ohjeet trendiherkuille

Puuron uusi aika -kirjan tehneet Tuulia Järvinen (vas.) ja Tiina Strandberg ovat puurofaneja itsekin.- Terveellisyys ja herkullisuus eivät sulje toisiaan pois, kun valitsee oikeat raaka-aineet, kaksikko sanoo.

Tuulia Järvinen ja Tiina Strandberg

Cashewpähkinöistä valmistettu silkkinen kerma ja mausteinen marjakompotti muuttavat unelmaisen marjapuuron luksuspuuroksi.

Tuulia Järvinen ja Tiina Strandberg

Parane pian -puuro lohduttaa ja ravitsee. Siinä on inkivääriä, kurkumaa ja pehmeää, ravitsevaa viljaa.

Tuulia Järvinen ja Tiina Strandberg

Amarantin maanläheinen maku yhdistyy kookoksen makeuteen. Annos viimeistellään pannulla pikaisesti valmistuvalla granolalla.

Tuulia Järvinen ja Tiina Strandberg

Puuron uusi aika -kirja sisältää yli viisikymmentä yllättävää ja innovatiivista ohjetta.

Tuulia Järvinen

RUOKA Uuden ajan puuroissa päärooliin pääsevät ravitsevat ja monipuoliset viljat, herkulliset siemenet ja pähkinät, sekä marjat ja hedelmät.

Nyt viimeistään on aika unohtaa puuron maine tylsänä pöperönä.

Terveellisemmän syömisen puolesta liputtavat ovat viime vuosina nostaneet puuron trendiruokien joukkoon ja tulokset ovat mitä mielikuvituksellisempia: on suolaisia puuroja, tuorepuuroja, herkkupuuroja, voimapuuroja ja vaikka sun mitä.

Uusia versioita puuroista tekivät tahoillaan myös pitkän linjan bloggarit Tuulia Järvinen (Wellberries-blogi) ja Tiina Strandberg (My berry forest -blogi).

Nopeasti he saivat huomata mielikuvituksellisten puurojensa keräävän valtavasti lukijoita ja ihastunutta palautetta.

– Olemme puurofaneja itsekin. Puurot venyvät vaikka mihin, mutta Suomessa ne ovat pääasiassa vielä kovin perinteisiä, Tuulia Järvinen kertoo.

Uudet puurot ovat täysipainoista ravintoa, josta tulee kylläinen ja hyvä olo.

Hän nostaa esimerkiksi vispipuuron, johon sisältyy aika tavalla valkaistua sokeria.

– Uuden ajan puurot tehdään hyvistä raaka-aineista ilman gluteenia, valkaistua sokeria tai eläinkunnan tuotteita, Järvinen sanoo.

– Ne ovat täysipainoista ravintoa, josta tulee kylläinen ja hyvä olo.

Koska markkinoilla ei ollut kotikokkien avuksi vielä yhtään puurokirjaa, päättivät Tuulia Järvinen ja Tiina Strandberg yhdistää voimansa. Syntyi Puuron uusi aika -kirja, joka sisältää yli viisikymmentä reseptiä.

Pääosassa ovat ravitsevat ja monipuoliset viljat, herkulliset siemenet ja pähkinät, marjat ja hedelmät. Valkoinen sokeri on korvattu terveellisemmillä makeuttajilla, kuten taateleilla, banaanilla tai vaikkapa lucuma-jauheeella.

Lucuma on Perussa kasvava mangon tapainen trooppinen hedelmä. Se sisältää runsaasti B-vitamiineja, rautaa, kalsiumia, fosforia ja A-vitamiinin esiastetta beetakaroteenia.

Lucuman maku on aromaattinen ja makea.

– Se on suhteellisen uusi raaka-aine Suomessa, mutta hyvin saatavilla, koska sen suosio kasvaa vauhdilla, Järvinen sanoo.

– Se sopii reseptiikkamme hyvin, koska pidimme puuroissamme nyrkkisääntönä sen, että ne ovat ravinteikkaita ja terveellisiä, mutta ehdottomasti herkullisen makuisia.

Toinen eksoottinen raaka-aine, joka ohjeissa pistää silmään, on ceyloninkaneli. Tuulia Järvinen kertoo sen eroavan tavallisesta kanelista siten, että ceyloninkanelissa on vähemmän maksaa kuormittavaa kumariinia.

Kumariinia ei suositella syötettäväksi pienille lapsille ja sen käytöstä on luovuttu useimmissa päiväkodeissa.

– Terveelliset vaihtoehdot ovat tätä päivää. Puurot ovat mainio tapa päästä alkuun hyvän olon ruokailussa, Järvinen kannustaa.

– Jos aloittaa yksinkertaisista ohjeista, nälkä kasvaa syödessä ja voi hyvin käydä niin, ettei monimutkaisinkaan resepti enää tunnu ollenkaan monimutkaiselta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Puurofanien suosikkiviljat

ovat gluteenittomia

Kaura

Kauran pehmeä maku on täydellinen puuroon. Kaurassa on paljon proteiinia, liukoista kuitua ja beetaglukaania. Siinä on myös tryptofaania, aminohappoa, joka auttaa

rauhoittumaan: ihana iltapalaksi!

Kvinoa

Kvinoa on ”inkojen kulta”, proteiini- ja kuitupitoinen, pehmeänmakuinen vilja. Siinä on runsaasti ravinteita, muun muassa magnesiumia, kaliumia, seleeniä ja rautaa.

Tattari

Maukas tattari ei oikeastaan ole vilja vaan ruohokasvi. Sillä on hyvä aminohappokoostumus, ja se sisältää kuitua, B- ja K-vitamiineja sekä monia kivennäisaineita. Tattarista saat

paljon tasaisesti vapautuvaa energiaa: erinomainen valinta aamiaiselle tai välipalaksi!

Hirssi

Hirssin maku on parhaimmillaan huuhdeltuna. Hirssi on magnesium- ja rautapitoinen vilja, joka sopii niin lämpimiin kuin tuorepuuroihin.

Riisi

Riisi on vatsalle hellä ja superpehmeä vilja. Perinteinen riisipuuro tehdään puuroriisistä, mutta riisihiutaleista on helppo valmistaa nopea ja pehmeä herkkupuuro.

Amarantti

Ravinteikas amarantti sopii sekä suolaiseen että makeaan puuroon. Sen maku on pähkinäinen. Amarantti on siemenkasvi, joka sisältää kaikkia välttämättömiä aminohappoja

ja runsaasti muun muassa kalsiumia sekä rautaa.

Lähde: Tuulia Järvinen ja Tiina Strandberg. Puuron uusi aika. Atena, 2017.

Written by:

Crista Lassfolk-Feodoroff

Ota yhteyttä