Eikö ratikka menekään Lielahden kautta? – Päätös tehdään maanantaina

Lielahden Yrittäjät ehdottaa, että ratikka kulkisi tällaista reittiä.

Google Karttapalvelut

LIIKENNE Lielahdessa ollaan huolissaan suunnitelmasta, jonka mukaan ratikka menisikin Hiedanrannan kautta suoraan Lentävänniemeen.

Piirretäänkö ratikka kulkemaan Hiedanrannan vai Lielahden kautta? Tähän kysymykseen saataneen ratkaisu maanantaina Tampereen kaupunginhallituksen kokouksessa.

Samalla tehdään päätös raitiotien yksityiskohtaisen suunnittelun aloittamisesta Pyynikin ja Lentävänniemen välille.

Kaupunginhallituksen oli tarkoitus päättää reitistä ja suunnittelun aloittamisesta jo 2. lokakuuta, mutta tuolloin asiat jätettiin vielä pöydälle.

Lielahdessa ei katsota hyvällä suunnitelmaa, jossa ratikka kulkisikin Hiedanrannan kautta suoraan Lentävänniemeen.

– Iso osa Lielahden palveluista, yrityksistä ja työpaikoista jäisi silloin ratikkareitin ulkopuolelle. Lielahden yrittäjät, maanomistajat ja lähialueen asukkaat eivät ymmärrä, että Suomen suurimpiin kaupallisiin keskittymiin kuuluva Lielahti voidaan ohittaa raitiotien osalta alkuperäisestä suunnitelmasta poiketen, Lielahden Yrittäjien puheenjohtaja Anne Martiskainen muistuttaa.

Hän kertoo, että Lielahden yritykset ovat tehneet alueelle kehityssuunnitelmia siinä uskossa, että ratikka kulkee Enqvistinkadun kautta Lielahdenkadulle.

– Nämä kehityssuunnitelmat eivät toteudu sellaisinaan, jos ratikkaa ei tule. Silloin kaupungille jää tuloutumatta miljoonia euroja maankäyttömaksuja, Martiskainen toteaa.

Lielahdessa koetaan, että Hiedanranta-suunnitelma on tullut esille varsin nopealla tahdilla.

–  Yleissuunnitelmassa ratikka menee Lielahden kautta, ja sen suunnitelman mukaan me olemme eläneet. Kaupungin mukaan Hiedanrannan linjaus on ollut jo pitkään vaihtoehtona, mutta tämä tieto tuli meille aika puskista. Asukkaiden ja yrittäjien kanssa käytyjen keskusteluiden perusteella tämä linjaus ja se, että asiasta päätetään kaupunginhallituksessa ensi maanantaina, eivät ole yleisesti ottaen hyvin tiedossa.

Lielahdessa toivotaan, että ratikan linjaukseen haetaan ratkaisu, jossa otettaisiin niin Hiedanranta kuin Lielahden palvelut paremmin huomioon.

– Meille on tärkeää, että ratikka tulee tavalla tai toisella Lielahdenkadulle.

Ensisijaisesti Lielahdessa toivotaan, että ratikka käy molemmissa kaupunginosissa. Toinen vaihtoehto on pistoraide Lielahdenkadulle.

Tampereen kaupunkiympäristöjohtaja Mikko Nurminen ymmärtää Lielahden yrittäjien huolen, mutta ei allekirjoita väitettä, että asian kanssa olisi pidetty kiirettä.

– Hiedanranta-vaihtoehtoa on punnittu jo vuoden 2016 aikana muun muassa valtuuston hyväksymässä raitiotien toteutussuunnitelmassa. Olemme järjestäneet Hiedanrannassa työpajoja, joissa myös yrittäjät ovat olleet kutsuttuina ja mukana.

Hiedanranta tuli mukaan yhdeksi reittivaihtoehdoksi sen jälkeen, kun Tampereen kaupunki osti vanhan tehdasalueen Metsä Boardilta. Kaupat tehtiin vuonna 2014. Samoihin aikoihin valmistui raitiotien yleissuunnitelma.

– Emme voi punnita reittivaihtoehtoja loputtomasti. Jatkosuunnittelu ei pääse etenemään ennen kuin päätös on tehty, Nurminen toteaa.

Hiedanranta-reitin arvioidaan olevan 14 miljoonaa euroa edullisempi kuin yleissuunnitelmaan piirretty Lielahti-reitti.

– Hinta ei ole kuitenkaan se tärkein syy Hiedanrannan puolesta. Hiedanrannasta tulee uudenlainen työpaikkojen ja asumisen keskittymä eli on varsin luontevaa, että raitiotie menee keskuksen läpi. Lisäksi matka-aika on kaikille raitiotien käyttäjille nopeampi, kun reitti on suoraviivainen, Nurminen perustelee.

Nurmisen mukaan Lielahti pysyy ratikan vaikutuspiirissä, vaikka reitti kulkisikin Hiedanrannan kautta.

– Kyse on lähinnä siitä, onko pysäkki aivan kulmalla vai muutamien satojen metrien päässä.

Mistä nyt päätetään?

Kaupunginhallituksen on tarkoitus päättää maanantaina, mitä reittiä pitkin ratikka kulkee Pyynikiltä Lentävänniemeen.

Maanantaina tehtäneen päätös myös Pyynikki–Lentävänniemi-välin suunnittelun aloittamisesta. Suunnittelussa mm. reitti ja hinta tarkentuvat ja pysäkit saadaan paikoilleen.

Päätöstä, rakennetaanko ratikan kakkosvaihetta eli Pyynikki–Lentävänniemi-väliä, ei ole vielä tehty. Päätöksen tekee aikanaan Tampereen kaupunginvaltuusto.

Written by:

Marjo Rämö

Ota yhteyttä