Tampereen-junat eivät pääse uusille 10 miljoonan raiteille

Viime keväänä alkaneiden Riihimäen kolmioraiteen ja sen vaatiman kalliotunnelin töiden pitäisi valmistua kesään mennessä.

Petri Lyy

LIIKENNE Uusi Riihimäen kolmioraide ei ole tuomassa suoraa henkilöjunayhteyttä Tampereelta Lahteen.

VR ei ole tarjoamassa suoraa junayhteyttä Tampereelta Lahteen, vaikka valmistumassa oleva Riihimäen kolmioraide sen mahdollistaisi.

Toistaiseksi VR:n suunnitelmissa on käyttää 10 miljoonaa euroa maksanutta uutta raideyhteyttä vain tavaraliikenteelle. Nykyisin Tampereelta Lahteen matkustettaessa junaa täytyy vaihtaa Riihimäellä.

– Mahdollisuus on mielenkiintoinen, mutta mitään suunnitelmia meillä ei ole. Rautatieliikenteessä kaikki vaikuttaa kaikkeen ja Tampereen ja Lahden välisen suoran yhteyden pitäisi istua Etelä-Suomen liikenteen kokonaisuuteen, vastaa VR:n kaukoliikenteen suunnittelujohtaja Antti Tuominen.

Aiemmin Tampereen kauppakamarin toimitusjohtajana ja Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtajana työskennelleen Tommi Rasilan mukaan Tampereen ja Lahden välisestä suorasta liikenteestä keskusteltiin VR:n kanssa moneen otteseen ja yhteys luvattiin, kun kolmioraide valmistuu.

– Itä-länsi-suuntaiset yhteydet Suomessa ovat huonot. Kehittelimme silloin käsitteen poikittais-Suomi. Esimerkiksi Vaasan ja Seinäjoen suunnalta on todella hankala matkustaa junalla itään.

Rasilan mukaan alueiden kauppakamarit ajoivat 2010-luvun alkuvuosina sitä, että yksi Helsingistä Pietariin ajavista Allegro-junista laitettaisiin liikennöimään Tampereelta, jossa se palvelisi paremmin Sisä-Suomen Venäjän-yhteyksiä. Rasilan mukaan tämäkin idea pitäisi palauttaa keskusteluun kolmioradan valmistuttua.

– Nyt useimmat ajavat Allegrolle Tampereelta Lahden rautatieasemalle, mikä on aivan hullua, kommentoi nykyisin yrittäjänä toimiva Rasila.

Tuomisen mukaan yhden Allegron ajattamisesta Helsingin sijaan Tampereelta kolmioraidetta pitkin Lahteen on käyty keskusteluja, mutta mitään konkreettisia suunnitelmia ei siitäkään ole.

– Tämä ei ole pelkästään VR:n asia, vaan kumppanina on Venäjän rautatiet, sanoo Tuominen.

Nykyisin Tampereen kauppakamarissa pidetään tärkeänä Venäjän-yhteyksiä ja niiden ajamista yhdessä Porin, Seinäjoen ja Jyväskylän seutujen kanssa keskusteluilla VR:n kanssa. Vuoden 2017 vaikuttamissuunnitelmassa raideliikenteeseen liittyviksi on nostettu Tampereen ja Helsingin välisen matkustusajan lyheneminen ja pääradan kolmannen raiteen suunnittelun aloittaminen.

Kolmioraiteen työt alkoivat viime vuoden maaliskuussa ja niiden pitäisi valmistua kesään mennessä.

Riihimäen kolmioraide

Riihimäen pohjoispuolelle rakennettava yhdysraide Tampereelle ja Kouvolaan vievien ratasuuntien välille

pituus 1,2 kilometriä, sisältää noin 100 metriä pitkän kalliotunnelin

hinta noin 10 miljoonaa euroa

työt alkoivat maaliskuussa 2016, valmistumassa kesään mennessä

päätavoitteena tehostaa tavaraliikennettä Tampereen ja Kouvolan välillä

mahdollistaa suoran liikenteen pääradalta itään ilman Riihimäellä tapahtuvaa veturin vaihtoa ja ympäriajoa

Written by:

Petteri Mäkinen

Ota yhteyttä