Pääkirjoitus: Mistä tunnet sä lähiruuan?

Istuin tiistai-iltani lähiruokaseminaarissa, jossa ei tahdottu päästä puusta pitkään. Jotenkin jäi se maku, että tärkeintä oli kuitata pikku summa irtonaista projektirahaa Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahastosta.

Laajimman määritelmän mukaan kaikki Suomessa tuotettu ruoka on lähiruokaa. Sitten on äärimääritelmiä, joissa maito-, viili- ja juustokarjan rehu pitää olla kasvatettu omalla pellolla, ja jatkojalostajat saavat käyttää raaka-aineenaan vain oman alueen tuotteita. Lisäksi pitäisi välttää ylipakkaamista ja turhia kuljetuksia.

Kumma juttu! Onko Tornionjoen Kukkolankosken Ruotsin puoleisella rannalla kalastettu siika jotenkin erilainen kuin Suomen puolella lipottu? Onko Sallan villiporo helsinkiläiselle lähiruokaa, muttei naapurikaupungin Tallinnan vürtsikilud (=maustettu kilohaili)?

Tiukan logiikan mukaan karjalanpiirakka ei voi olla mistään kotoisin.

Sotkematta kuluttajaa enää yhtään enempää annan tämän neuvon. Sijoittajille sanotaan, että osta vain sitä mitä ymmärrät. Sama pätee lähiruokaan.

Tiedät nimestä, logosta ja muusta ulkomuodosta sekä kenties jopa tuoksusta, mitä haluat. Ei siihen tarvita tuoteselosteita. Puhumattakaan että sinun ja lähiruokasi välissä olisi joku nettisivusto kännykkäsovelluksineen. Sellainen ostohan maistuu ihan pettämissivuilla seikkailulta.

Kun ostat Pälkäneen perunoita, Längelmäveden kuhaa, Roineen muikkuja, Linkosuon rievää, Tapolan mustaa, Lihajalosteen lenkkiä, Wigrenin maalaismaksamakkaraa, Jussinhannan ruislimppua, Suttisen vadelmalimonadia, Ahlmanin sinihomejuusto, Plevnan sahtia jne., todennäköisesti tiedät, mitä ostat.

Itku, että kaipaan Voiman ruisleipää, Mouhijärven voita ja Amiraali-olutta.

Written by:

Sakari Nupponen

Ota yhteyttä

Kommentit

Kommentit

Toista mieltä Tilaisuudesta puuttui kaupan edustus. Millä ihmeellä joku ketju voi yydä toistuvasti päiväkaupalla 15% alennuksella.

Eiköhän se ole jonkun selkänahasta pois(Eldorado/Pirkka tuotteet)?

Jospa katsoisimme tarkemmin mitä syömme. Ei se aina ole ajasta kiinni.

Pitkät kuljetusmatkat ja jatkuva mainostaminen. Asiakas maksaa.

Nuuka satakunta... (ei varmistettu)

Osallistu keskusteluun