Kopterin laskeutumiseen riittää 20 x 30 metriä

Jari Fomin on yksi Pirkanmaan lääkärihelikopterin lentäjistä. Fomin on lentänyt helikoptereilla melkein 20 vuotta. Taustalla näkyvä kopteri on Pirkanmaan uusi lääkärihelikopteri. Se on vielä punainen, mutta väri vaihtuu myöhemmin keltaiseksi.

Lääkärihelikopterin tukikohta on Pirkkalan lentoaseman lähellä.

Pirkanmaan uusi lääkärihelikopteri lentää yli kahtasataa ja laskeutuu pienellekin pläntille.

Eurocopter EC135P2 odottaa, että Ryanairin kone nousee ilmaan Pirkkalassa.

EC135P2 on Pirkanmaan uusi lääkärihelikopteri, ja tämä on viimeinen kerta, kun sen tarvitsee päästää isompi edelleen.

– Meillä on prioriteetti silloin, kun se vain suinkin on mahdollista, kertoo lentäjä Petteri Jokinen.

Eli suomeksi sanottuna: tosipaikan tullen Ryanair, Finnair ja muut isot odottavat, jos jossakin on hätä.

Nyt kyseessä on kuitenkin vasta näytös, ja siksi Ryanair saa mennä ensin.

Fla fla fla fla. Kopteri nousee ilmaan. Lentäjä Jari Fomin tekee vain pienen kierroksen lentokentän yläpuolella.

Lääkärikopteri kuluttaa noin 250 litraa lentopetrolia tunnissa. Kopterissa on kaksi moottoria, ja yhdessä moottorissa on 650 hevosvoimaa.

Kopterin vauhti on noin 220–230 kilometriä tunnissa. Lentokorkeus vaihtelee 150 metristä 300 metriin.

Jari Fomin aloittaa laskeutumisen. Maassa odottaa laskeutumisalusta, jonka koko on 5 x 5 metriä. Se näyttää kovin pieneltä noin 12-metriselle kopterille.

Kopteri tömähtää kuitenkin kevyesti keskelle puusta rakennettua lavettia.

Fomin on lentänyt helikoptereilla 19 vuotta, ja niistä vajaat 17 vuotta pelastustehtävissä. Hän on yksi Pirkanmaan lääkärihelikopterin lentäjistä.

Pelastustehtävissä kopteri tarvitsee laskeutumiseen alueen, jonka koko on noin 20 x 30 metriä.

– Laskeutuminen on mahdollista lähes mihin vain, lukuun ottamatta Tampereen ydinkeskustaa, Jokinen kertoo.

Laskeutumispäätöksen tekee aina lentäjä. Ulkopuolisten ei tarvitse huitoa kopterille tai neuvoa laskeutumisessa. Tärkeintä on pysytellä riittävän kaukana kopterista.

Taysissa on helikopterille oma laskeutumispaikkansa.

– Taysissa laskeudutaan katolle, Jokinen kertoo.

Pirkanmaan lääkärihelikopterin asemapaikka on vielä Pirkkalan lentoasemalla. Tulevaisuudessa toiveena on, että tukikohta olisi Taysin katolla.

– Sinne saisi tehtyä koko tukikohdan, mutta tankkaus pitää hoitaa maasta käsin. Palomestari ei tykkää, jos sairaalan katolla säilötään kerosiinia, Jokinen kertoo.

Kuinka tarpeellisena pidät lääkärihelikopterin toimintaa? Ota kantaa!

Ilmaan viidessä minuutissa

Lääkärihelikopterin lähtöaika on 6,9 minuuttia. Tavoite on kuitenkin viisi minuuttia.

Lähtöaikaan sisältyy mm. haalareiden pukeminen, helikopterin siirto pihalle, sään tarkistus, yhteydenotto lennonjohtoon, turvavöiden kiinnittäminen, tsekkilistan läpikäyminen ja järjestelmätarkastus.

Sää rajoittaa kopterin lähtöä vain harvoin. Syksy ja talvi ovat lentämisen kannalta vaikeimpia vuodenaikoja.

Vuodessa on keskimäärin 20 päivää, jolloin kopterilla ei voi lentää. Niinä päivinä lääkäri kuljetetaan potilaan luokse ambulanssilla.

Pirkanmaan lääkärihelikopteri on ollut toimintavalmiudessa maanantai-iltapäivästä lähtien.

Written by:

Marjo Rämö

Ota yhteyttä

Kommentit

Osallistu keskusteluun