Tammelassa kootaan omaa vastarintaliikettä

Torikauppias Juha Virolainen laittoi nimensä Lassi Kalevan Tammela-adressiin saatesanoilla "jyrkkä ei toriparkille". Adressi vastustaa myös täydennysrakentamista.

Petteri Mäkinen

Tekeekö tiivistäminen Tammelasta betonisen nukkumalähiön vai vetovoimaisen trendikaupunginosan? Asukkaatkaan eivät ole yhtä mieltä.

Tammelassa on kerätty jo tuhat nimeä adressiin, jolla vastustetaan kaupunginosan täydennysrakentamista ja suunnitelmia Tammelantorin alle rakennettavasta toriparkista.

– Tammelaan kuluu väljyys, avaruus ja vehreys. Me emme halua, että Tammela muuttuu tiheään rakennetuksi nukkumalähiöksi, sanoo Ei toriparkille -liikkeen puheenjohtaja Lassi Kaleva.

Kalevan mukaan taustalla toriparkin asemakaavoituksen aloittaminen, mutta liike vastustaa myös laajamittaista täydennysrakentamista.

Yleissuunnitelma Tammelan täydennysrakentamiseksi valmistui keväällä. Ideana on saada lisärakentamista muun muassa väljimmille tonteille, isoille parkkipaikoille ja matalien liikesiipien tilalle. Enimmillään Tammelaan mahtuisi lähes 4 000 uutta asukasta.

– Haluamme selvittää sen potentiaalin hallittuun lisärakentamiseen. Täydennysrakentaminen on kaupungille halvempaa kuin uudet asuinalueet. Ei tarvita kokonaan uusia teitä, siltoja, vesijohtoja ja muuta infraa, kertoo hankejohtaja Tero Tenhunen.

Tenhusen mukaan täydennysrakentaminen ei muuta Tammelaa betonislummiksi, vaan tarjoaa sille mahdollisuudet tyylikkääseen kasvojenkohotukseen.

– Asiaa viedään vauhdilla eteenpäin siksi, että taloyhtiöillä on nyt kova tarve euroille julkisivu- ja putkiremontteihin.

Hankejohtajan mukaan Itsenäisyydenkadun uusi alikulku ja toriparkki liittyvät olennaisesti täydennysrakentamiseen. Kaupunki on aloittamassa syksyllä Tammelantorin alle rakennettavan pysäköintilaitoksen asemakaavan teon.

Kalevan mukaan torin kaivaminen on riski, vaikka työt voitaisiin tehdä siten, että torikauppa jatkuisi koko ajan ainakin toisessa puolikkaassa.

– Jyväskylässä tehtiin samanlainen toriparkki. Ihmiset eivät enää palaneet torille sen jälkeen, kun työmaat katosivat.

Kaleva on huolissaan koko Tammelan vetovoimasta. Jos kaupunginosa muuttuu vuosiksi työmaaksi vilkkaan täydennysrakentamisen takia, ei kaupallinen vetovoima ja asuntojen hinnat välttämättä palaudu entiselleen.

Tenhunen on eri mieltä. Pelkästään autojen vähentyminen torin ympäristössä ja taloyhtiöiden pihoissa lisää kaupunginosan vetovoimaa.

– Torilla käyvien pysäköinnin ja huoltoliikenteen saaminen maan alle lisää torin viihtyisyyttä. Samalla taloyhtiöt saavat halvemmalla pysäköintipaikkojaan toriparkkiin.

Toriparkki maksaisi kaupungille 4,3 miljoonaa euroa. Rahaa tulisi takaisin sitä mukaa kun taloyhtiöt ostavat hallista paikkoja.

Hyväksytkö Tammelan tiivistämisen? Ota kantaa!

Written by:

Petteri Mäkinen

Ota yhteyttä

Kommentit

Kommentit

Tammelan alueen suurin ongelma on tällä hetkellä 50-80-luvuilla rakennetut betonibunkkeritalot. Nämä pitäisi järjestään kaikki räjäyttää maan tasalle ja rakentaa klassista tai muuta vastaavaa arkkitehtuurin tyylisuuntaa edustavia rakennuksia tilalle.

Tammelan Asukas (ei varmistettu)

Ainoa oikea konsti tiivistää on ottaa turhat tilat pois. Tammelan stadionista voisi aloittaa. Minkä takia kolmossarjatason jalkapalloa pitäisi pystyä pelaamaan näin lähellä keskustaa. Varsinkin kuin tieyhteyksiä Tammelan suuntaan ollaan jatkuvasti heikentämässä.

Kendo Yanari (ei varmistettu)

Veturitallien kohdalle ja tulevan Ratapihankadun varteen sopii hyvin korkeat 25-30 kerroksiset tornitalot. Peltokatu voidaan poistaa ja sijoittaa sen kohdalle tai viereen uusi Ratapihankatu kerros- ja parkkitaloineen.

Tammelantorin alle kaivetaan monikerroksinen parkkihalli joka toimii päivisin toriasiakkaiden autojen parkkitilana ja ilta- sekä yöaikaan torimyyjien kärryjen ja lähiasukkaiden autojen säilytys tilana.

Ym. asioiden lisäksi löytyy Tammelasta taloyhtiöitä jotka tekevät hyvät rahat lisä- tai korotusrakentamisella tonteillaan. Tämä on suuri mahdollisuus monelle taloyhtiölle, on turha pelotella Tammelan slummiutumisella, kyllä täällä löytyy tilaa järkevälle lisärakentamiselle.

upseeri43 (ei varmistettu)

Taloyhtiöt saavat yleensä vuokratuloa pihan autopaikoista.
Tontinosan kauppahinta menee helposti uusien parkkipaikkojen varaamiseen toriparkista.
Onko sitten mukavampi katsella betoniseiniä ja naapureiden ikkunoita, kuin puita ja autoja pihalla

MIK (ei varmistettu)

Mistä tiedät paljonko rahaa on tulossa? Minä en ainakaan tammelalaisena tiedä, mutta sen tiedän , mitä maanalainen parkkipaikka maksaa sitä tarvitsevalle asukkaalle. Osakehinta+hoitokulut. Siihen ne rovot taitavat mennä.

Onks tiatoo (ei varmistettu)

Tammelan sijainti lähellä ydinkeskustaa on erinomainen mahdollisuus luoda alueesta entistäkin viihtyisämpi ja eloisampi. Esim. korkeammat rakennukset antaisivat tilaa uusille yrityksille ja asukkaille. Sosiaalisen median kautta voisi kerätä ideoita ja toivomuksia eri tahoilta ja esim. oppilaitoksissa voitaisiin ideoida erilaisia suunnitelmia alueen kehittämiseksi.

Eloisamman Tree... (ei varmistettu)

Tammela ei enää siitä pilaannu, jos lisää rakennetaan. Tulee elää ja palveluita. Näillä jarruttajilla ei ole vain pipa kireellä vaan silmillä!

eetu (ei varmistettu)

Tammelalaisena halua tuoda ilmi, että moni tammelalainen tervehtii tiivistyssuunnitelmia innolla. He vaan eivät uskalla sitä ääneen sanoa, koska asiaa vastaan melskaava porukka suhtautuu vihamielisesti eri tavoin ajatteleviin. Siinä mennään metsään. Tammelan henkeen ei ole koskaan kuulunyt ahdasmielisyys ja uuden vastustaminen, vaan avoimuus ja toisten kanssa toimeen tuleminen – myös uusien tulijoiden.

Täydennysrakentaminen on oikeasti viisasta Tammelassa. Ei näin arvokkaita alueita keskustassa pidä pilata parkkikentillä. Kun Tammelaan pääsee useampi asumaan, tarkoittaa se myös sitä, että palvelut tulevat paranemaan entistä monipuolisimmiksi ja torin menestys taataan pitkälle tulevaan. Tampereen pitää tarjota keskustaan haluaville nykyistä enemmän asuinmahdollisuuksia!

Torin vakiasiakas (ei varmistettu)

Tammelassa ei enää auringonpaistetta tarvita, joten rakennettakoon Hervanta-tyyliin kokonaan tukkoon. Lisäksi katujen varrella olevat puut ja muut istutukset olisi syytä asvaltoida umpeen ettei luonnosta vahingossakaan näkyisi merkkiäkään.

herrasmies47 (ei varmistettu)

Tammelan nykyisessä kaavassa on Tammelantorin alle kaavoitettu kaksikerroksinen pysäköintirakennus. Tätä olisi pitänyt vastustaa jo 60-luvulla, nyt kaava on lainvoimainen!
Tiivistysrakentamisen suunntittelu on avannut mahdollisuuden keskustelulle Tammelan kehittämisestä, mutta minusta olisi viisautta odottaa lopullisten näkökulmien lukkoon lyöntiä, kunnes Tampere on ratkaissut Ratapihankadun linjauksen.
Ratapihankatu tullee olemaan vilkas liikenteenvälittäjä Tunnelin ja Viinikan liikenneympyrän välillä, lisäksi Ratapihankatu on keskeinen väylä ydinkeskustaan. Lisäksi Ratapihankatu välittää syöttö- ja purkuliikenteen Hämpinparkkiin ja ehkä tulevaisuudessa myös Tuomiokirkon alle suunniteltuun pysäköintilaitokseen.
Minusta olisi todellista viisautta miettiä Tammelaa sitä taustaa vasten, miten Ratapihankatu ja sen viereinen alue kaavoitetaan ja ehkä rakennetaan. Tästä meillä ei ole edes kunnollisia luonnoksia, sillä kaupunki ja maanomistaja ovat kaukana näkemyksissään.
Ennustan, että tulevaisuudessa pohditaan Erkkilän sillan uutta sijoittamista, jotta liikenne todella välittyy Keskustan ja tulevan kokoajakadun välillä. Ei myöskään tule unohtaa sitä valtavaa liikenteen kasvua, mitä Ratpihankatu uhkaa synnyttää Tammelaan. Veikkaan, että "nukkumalähiömme" rauha on pahasti uhattuna.

Matti J. Mäkelä

"...myös Tuomiokirkon alle suunniteltuun pysäköintilaitokseen"

Miks Tampereella rakennetaan parkki"taloja" maan alle? Eiks siellä kukaan jaksa enää kävellä tai käytä julkisia?

Hämeenkatu kevyelle liikenteelle asemalta kirkolle asti!

hm... (ei varmistettu)

Tuo uusien autokatujen rakentaminen on oikea uhka Tammelan viihtyisyydelle, ei suinkaan tiivisrakentaminen.

Epäselvää myös on, miksi harmaiden asfalttikenttien tiivisrakentamista pitää vastustaa vaikka vastustaisi torin P-luolaa? Ei Tammelan uusia taloja tarvitse rakentaa autojen varaan. Nykyään moni menestyvä pariskunta ja toisaalta varakkaat eläkeläiset eivät halua pakolla autonomistajaksi vaan tahtovat käyttää autoiluun menevät rahat keskustan kauppoihin.

Ettei vaan tässäkin kyseessä olisi täkäläisien hyvin tuntema periaate- ja kaikenvastustaminen?

Tampereen ei pi... (ei varmistettu)

"Tammelaan kuluu väljyys, avaruus ja vehreys. Me emme halua, että Tammela muuttuu tiheään rakennetuksi nukkumalähiöksi"

Häh? Eivätkö nukkumalähiöt ole nimenomaan väljiä? Nykyisellään Tammela muistuttaa turhan paljon autoiluvaltaista nukkumalähiötä, jossa on vain asuntoja ja nekin valtavien auto- ja asfalttipeltojen keskellä. Vehreyttä ei juurikaan löydy, paitsi laajoista kaupungin puistoista, jotka säilyvät jatkossakin.

Tiiviys ja keskustamainen rakenne puolestaan tarkoittaa useimmiten elävää ja viihtyisää kaupunkia, jossa on toimintoja on mahdollista sekoittaa. Eikä vehreydestäkään tarvitse tinkiä: täydennysrakentaminen voi viedä tilaa lähinnä ankeilta asfalttipelloilta ja täydennysrakentamisesta saatavilla tuloilla voidaan rahoittaa monia uusia puistoja ja viheralueita.

Täydennysrakentaminen käyntiin ja nopeasti!

Ipsu (ei varmistettu)

Tammelalaisille tärkein unohtu, missä voisin käydä adressin allekirjoittamassa?

Joku tolkku vie... (ei varmistettu)

Meidän ei pidä unohtaa, että nämä Tammelan tontit, joista nyt uhotaan ovat yksitisessä (taloyhtiöiden) omistamia, eivät kunnan maata. Onneksi Suomessa vielä joiltakin osin arvostetaan toisen omaisuutta.
Tampereen kaupunki yrittää Tammelan yleisuunnitelmaluonnoksilla valmistella yleistä mielipidettä (lue muokata), tiivistysrakentamisen suuntaan.
Tampereen virkamiesvalmistelua ohjaa valtuuston 90-luvulla tekemä päätös tiivistämisestä.

Matti J. Mäkelä

Eipä tässä vieläkään selvinnyt että minkä takia juuri Tammelaa pitäisi tiivistää. Mitä muuta vikaa olisi Pyynikin ja Pispalan täydennysrakentamisessa kuin se että joku Tammelassa asumaton on vain päättänyt että se on hyvä ottaa kohteeksi koska ei täällä itse asu?

Tammelan asukki... (ei varmistettu)

Tosiasia on, että Tammelan nykyisten asukkaiden talot ja niiden autopaikat pilaavat väljyyden tunteen ja vehreyden. Miksi siis vain nykyisillä Tammelan asukkailla saisi olla oikeus pilata väljyys ja vehreys? Eikö muilla tamperelaisilla saisi olla edes mahdollisuutta muuttaa nykyisten tammelalaisten parkkipaikkojen tilalle?
Kyllä vapaan valinnan mahdollisuus keskusta-asumiseen pitää kuulua kaikille! Ei täällä missään vihervasemmiston utopiassa pidä elää.

Keskusta kaikille! (ei varmistettu)

Tiivistysrakentamisen voisi vaihtaa uudisrakentamiseen ja sen voisi aloittaa Mannerheimin patsaan välittömästä läheisyydestä. Kuinka lähellä kaupungin keskuspistettä tarvitsee olla noin vehreätä aluetta? Lisäbonuksena tästä rakennuspaikassa olisi tietenkin se että tuo kyseinen patsas voitaisiin siivota maanalaiseen parkkiluolaan.

jeppe (ei varmistettu)

Tiivistysrakentamisen lähtökohtana oli se, että hyödynnetään olemassaoleva kunnallistekniikka ja rakennettu palveluverkko.
Tammela on "ukkoontunut" niin, että kohta loppuu lapset kouluista, siksi Tammelassa tarvittaisiin asuntoja lapsiperheille...
Aikoinaan, kun Tammelan kaavaa tehtiin, niin poliittinen tahto oli avaruus, silloinen ruutukaava tuhottiin sulkemalla katuja.
Nyt suunnitellaan mahtavaa kokoajakatua eli Ratapihankatua, joka nostaa Kullervonkadun liikennemäärät aivan toisiin kertaluokkiin nykyisestä.
Liikenne tuo mukanaan myös melun ja heikkenevän ilmanlaadun.
Katsotaan nyt rauhassa, mitä kaupunkisuunnittelu meille tyrkyttää...
Itse olen Tammelaa taapertanut vuodesta 1969 lähtien, joten hiljalleen alan tiätää, mitä eläkevuosiltani tulevaisuudessa odotan.

Matti J. Mäkelä

Varsinainen ongelma tiivistyskaavassa on sen tuonti "ylhäältä annettuna kokonaistotuutena". Tonttikohtaisesti asiaa voidaan tarkastella tontin omistajan kanssa, mutta myös naapuritonttilaisia kuunnellen.
Vastustettava asia on Tammelantorin repinen 2 - 3 vuodeksi parkkihallin rakentamiseksi. Tämä tuhoaa torielämän, joka ei välttämättä sen jälkeen enää palaa ennalleen.
Ratapihakadun viereen rakennettavien tilojen pysäköintitarpeet on rakennettava talojen ja Peltokadun alle, ei Tammelantorin alle!

Vekke (ei varmistettu)

Menkää Amuriin katsomaan kuinka monta kertaa Tammelaa tiiviimpi paikka on myös viihtyisämpi ja vihreämpi paikka. Kävelyohje: Aloita Satakunnankadun kohdalla Mustalahdenkadulta, kävele kohti neulaa, katsele ympärillesi ja laske avarat aukot, suikkaa Siwan kohdalta kohti Pispalaa, laske montako parkkikenttää tai puuta näet talojen seassa, kysele aukkailta ahdistaako ja päätä retki Kortelahdenkadulle. Tulet yllättymään!

Ala-Amurin Viki (ei varmistettu)

Entäs ne kerrokset Amurissa? Pääosin kolme ja Tammelassa 6. Korotetaan sitten Amurintaloja, vai miten on?

Onks tiatoo (ei varmistettu)

Lue Vikin kirjoitus uudestaan ja tee se ekskursio. Kortelahdenkadun ja Hämeenpuiston välissä on lähes yksinomaan tiivistä ja korkeaa, 6-8-kerroksisia taloja. Alue on kaupungin tiiveimmin asuttua, noin 15000 asukasta neliökilometrillä. Kortelahdenkadun länsipuolella on rumaa, matalaa lähiötä, johon on olemassa omat tiivistyssuunnitelmat (mm. kaupunkirivitaloja Kortelahdenkadun varteen ja kerrostalojen korottamista yhdellä kerroksella + hissin rakentaminen)

kestinen (ei varmistettu)

Yksi kerros ei kyllä riitä 3->4 tuolla alueella. Rakennukset ovat muutenkin tulossa peruskorjausikään joten matalaksi vaan ja uusiksi koko alue, eli samaan malliin kun puu-Amurikin tuhottiin. Tällä kertaa vaan rakennetaan se fiksummin :)

Jukka

Alkuperäinen Tammela oli tiivis korttelikaupunki. Se purettiin 60- ja 70-luvuilla ja tilalle rakennettiin aikakauden ihanteiden mukaisesti harmaita lähiökerrostaloja ja parkkipaikkoja. Eivät nämä adressinkerääjät taida olla lainkaan perillä asuinalueensa historiasta. Nimenomaan laadukas täydennysrakentaminen palauttaa entisen Tammelan hengen ja tekee alueesta paljon viihtyisämmän.

SP (ei varmistettu)

Laadukas täydennysrakentaminen tarkoittaisi siis parikerroksisia puutaloja, eikös juu? No mitäpä veikkaat, onko sellaisia suunnitelmissa vai joitakin 9 kerroksisia kivihirmuja?

Eli taitavatpa nämä adressinkieltäjät huudella toisista kaupunginosista ns vieraisiin pöytiin.

Vasen Laita (ei varmistettu)

"Eivät nämä adressinkerääjät taida olla lainkaan perillä asuinalueensa historiasta. Nimenomaan laadukas täydennysrakentaminen palauttaa entisen Tammelan hengen ja tekee alueesta paljon viihtyisämmän"

Naulan kantaan! Kiitos.

Pikilinnan poikii (ei varmistettu)

Tammela on jo betoninen nukkumalähiö, mikä ei Hervannasta eroa muuten kuin sijaintinsa ansiosta. En ymmärrä yhtään miksi tammelalaiset vastustavat alueen kehittämistä?!.. Aivan käsittämätöntä tyhmyyttä, taas on vaan pakko perustaa liike ja vastustaa ja vastustaa ja purnata julkisuudessa. HUOH keksikää jotain rakentavampaa kuin uuden vastustaminen.

Jukkis (ei varmistettu)

Kaupungissa pitää olla myös vehreyttä ja puistoalueita, ei pelkkiä kivikuutioita. Jyrkkä ei tiivistysrakentamiselle. Niin Tammelassa kuin muuallakin keskustassa.

Nipa Niilonpoika (ei varmistettu)

Ihme touhua kun tätäkin nyt vastustetaan. EI kai kukaan Tammelaa ole tukkoon rakentamassa mutta onhan siellä hirveästi parkkipaikkoja ja hukkatilaa. Jos taloyhtiöt voivat lyödä rahoiksi täydennysrakentamisella ja kaupunki saa keskustaan lisää asukkaita niin kaikki voittavat. Ei tarvitse rakentaa nukkumalähiöitä kauemmas ja Tammelasta tulee entistä eloisampi ja mukavampi paikka asua. Pelko pois tämä on hyvä juttu!

Niklas (ei varmistettu)

"Kaupungissa pitää olla myös vehreyttä ja puistoalueita, ei pelkkiä kivikuutioita"

Jos nyt joskus joku periaatevastustaja jaksaisi mouhoamiseltaan tutustua mitä oikeasti ollaan alustavasti suunniteltu, niin selviäisi että esim. tässä Tammelan tiivistämisprojektissa kaikki nykyiset puistot jäävät olemaan ja tulee vielä yksi iso puisto lisääkin. Mutta kun ei. Sitten näiden helppoheikkien tyhmyydestä ja heikkohermoisuudesta sakotetaan koko kaupunkia huonojen kompromissien tai paikallaan polkemisen muodossa. Se se vasta kalliiksi tulee.

Pikilinnan poikii (ei varmistettu)

Oletteko kattoneet suunnitelmia tarkkaan. Jos puhutaan järkevästä täydennysrakentamisesta, ei ainakaan Pinninkadun Osmonpuiston pään tiivistysrakentaminen näytä kovin järkevältä. Siitä missä me asumme Pinninkatu 13:ssa niin siitä torille päin kaavailtu on lähemmäs kymmenen uutta lisäsiipeä tai taloa. Pinninkatu 13 pihaan yksi! Siinä lähti talon ainoa viheralue veks ja kaunis puusto. Parvekkeelta näkyisi vain talon seinää n. 10 metrin päässä. Aurinko paistais ehkä keskikesällä, kun se on korkeam-malla.Tämä jos toteutuu, pitäs ottaa äkkilähtö Tammelasta ja Pinninkadulta jos sais enää mitään omastaan. Ja sitten nämä 17 kerroksiset talot; ihan hullua. Ei olla Nykissä. Kyllä Tampereella on tilaa matalammille taloille.
Siis JÄRKEVÄÄ taydennysrakentamis plaese! Ja tätä JÄRKEÄ myös taloyhtiöiden päätöksentekoon toivotaan.

Palikari (ei varmistettu)

"Siis JÄRKEVÄÄ taydennysrakentamis plaese! Ja tätä JÄRKEÄ myös taloyhtiöiden päätöksentekoon toivotaan"

Kannattaa osallistua alueen suunnitteluun ja kertoa, mikä Tammelan asukkaiden mielestä on järkevää täydennyrakentamista. Osallistumismahdollisuuksia on kyllä kosolti. Voi osallistua erilaisiin osallisryhmiin ja asukastilaisuuksiin, jättää mielipiteitä ja huomautuksia kaavoista jne. Asukkaita kyllä kuunnellaan, Tammelan tapauksessa vieläpä poikkeuksellisen paljon.

Demokraattisessa päätöksenteossa on hyväksyttävä, että aina ei mene oman mielen mukaan, vaan joudutaan tekemään kompromisseja. Joillekin 17 kerroksiset talot ovat kauhistus, joillekin unelma. Näitä unelmia voidaan kuitenkin sovittaa yhteen jos ollaan valmiit unohtamaan syyttely ja käydään avoimin mielin neuvottelupöytään.

Tam (ei varmistettu)

Ongelma on se, että ihmiset ovat itsekkäitä eivätkä suvaitse eri mieltä asioista olevia. Komppaan täysin edellistä kommentoijaa, että toisten syyttely ja liioittelu ei johda mihinkään. Ei Tammelassa olla oikeasti "puistoja tuhoamassa".
Se nyt vain on niin, että toiset sattuvat pitämään siitä mistä toiset eivät. Koskaan ei saada 100 % tyytyväisyyttä aikaan. Sen kanssa pitää vain elää tai sitten muuttaa muualle. Taloyhtiöt päättävät itse, haluavatko lyödä rahoiksi tällä projektilla vai ei.

Perus-Sepe (ei varmistettu)

No täydennysrakentaminenhan toisi suunnitelman mukaan Pinninkadulle "tosi elämää". Siinä olisivat jonossa pubit, pitseriat, kebab-paikat, kapakat, kuppilat ja ehkä joku parturi-kampaamokin mahtuisi sekaan. Tulisi paikkoja yrittäjille, mutta mistähän ne asiakkaat saisi?

MIK (ei varmistettu)

17 kerroksisen talon, jos naapuri hyväksyy, ongelma on sama kuin Tammelantorin parkkihallin, eli työn alla kolme vuotta. Taloyhtiölle jäävä hyöty pitäisi näyttää "oikeilla laskelmilla" ja ehkä asukkaiden pitäisi asua muualla tuo aika. Tammelantorin torielämä kuitenkin kuolisi kolmeksi vuodeksi, eikä ehkä koskaan palaisi entiselleen.

Vekke (ei varmistettu)

Perinteistä vastustajan liioittelemista kun ei tiedetä faktoista mitään...

Yhtään asuinrakennusta ei rakenneta kolmea vuotta nykytekniikalla, eikä rakennustöistä lähde paalutusta lukuunottamatta kovinkaan kummoista ääntä. Jos ihmiset selviävät muuttamatta putkiremontista niin ei kovin lujaa mene jos et kestä seurata rakennustöitä ikkunastasi.

Jukka

Tiivistysrakentamisen vastustusadressin kerääjä kertoo toriväelle omia ajatuksiaan, ei faktoja, eikä todellakaan edusta yleistä mielipidettä!

Keskustelu jatkukoon, jotta kuntalaisten enemmistön todellinen tahtotila tulee kuulluksi!

Tamperelainen t... (ei varmistettu)

Juu taitaa olla julkisuuden tavoittelija tämäkin kaveri. Vähän valheita ja omia mielipiteitä toisten suuhun niin hyvä siitä tulee! Onneksi tammelalaiset ovat täälläkin jo ilmoittaneet olevansa eri mieltä kuin tämä populisti :)

Jukka

Tampereelle muuttaa vuosittain 1000 uutta asukasta.
Tämän vuoksi kannattaa tammelaakin rakentaen tiivistää, samalla on liikenteen sujuvuutta ja tiiviimpää rakentamista koko kaupunki huomioiden mietittävä ja vieläpä vuosikymmeniä eteenpäin tästä päivästä.
Tehtävä on vaikea mutta tosiasiat on tunnustettava ja täysin turhan juupas-epäs väittelyn sijaan pitäisi toisia kunnioittaen keskustella, kuinka kaupunkia pitäisi kehittää. Tammelan jättäminen nykyiselleen on mielestäni pois suljettu vaihtoehto.
Tammelantorin alle ei kannata parkkipaikkoja rakentaa, riski torin kuolemalle on todellinen kuten Lasse Kaleva on todennut.
Sitä en ymmärrä, että samalla adressilla vastustetaan tammelan tiiviimpää rakentamista.
Tammelan miljöö ei nykyisellään ole sen arvoinen, että sen pitäisi säilyä muuttumattomana.
Elinkaarensa loppupuolella olevat 60-70 luvun kerrostalot joutavat mennä, tai vähintäänkin ne tulisi remontoida perusteellisesti.
Uuden rakentaminen lienee järkevin ja edullisin vaihtoehto, jos toimitaan oikein.
Nyt voisi olla tuhannen taalan paikka rakentaa uutta ja vielä niin, että tulevat asukkaat voisivat vaikuttaa suunnitteluun sekä taloyhtiön ja oman kotinsa sisältöön.
Tärkein asia on järkevä suunnttelu ja tiukat LAATUVAATIMUKSET rakentamiselle.
Tiiviisti rakennettu kaupunkiympäristö voi olla erittäin viihtyisä, kun hyvä suunnittelu ja rakentamisen laatu kohtaavat.
Talojen kerrosten laskeminen on turhaa ja merkityksetöntä, kokonaisuu ratkaisee.
Toivon, että yksipuolisen vastustamisen sijaan vastustajat ottavat selvää mitä on suunniteltu ja kuinka ao. suunnitelmia pitäisi parantaa.
Asia on aivan liian tärkeä, että kenenkään tammelalaisen kannattaisi jäädä suunnittelun ulkopuolelle.
Se ei hyödytä ketään, vähiten tiivistysrakentamista vastustavia.
Vielä on mahdollisuus vaikuttaa koska mielipiteitä kuunnellaan ja voidaan ottaa huomioon alueen suunnittelussa.

Ilmarinportin asukas (ei varmistettu)

Nykyisessä Tammelan "keskustassa" on tosi rumia taloja. Lisää virkeyttä ja väriä kaivataan, talojakin mahtuu. Mun puolesta saa rakentaa korkeitakin. Ihmiset tuovat elämää ja palveluita. Suomessa rakennetaan tylsiä kerrostaloja. Saman aikakauden talot on aina ihan samanlaisia. Miksei käytetä esim. reilusti värejä? Muutenkin täällä on harmaata suuren osan vuotta, niin eikö talot voisi olla iloisia ja värikkäitä. Keski-Euroopasta mallia ja vähän rohkeutta peliin.

Näitä parkkihalleja en aina tajua, pitääkö niitä joka paikkaan tuupata. Keskusta-asuja ei juuri autoa tarvi.

Tammela on kiva paikka asua ja elää, kyllä sinne lisää taloja ja asukkaita sopii!

Tammelan plikka (ei varmistettu)

Tammelaan ei lisärakenneta. Asuntoyhtiölain muuttaminen vaatisi 100 % myöntymisen tontin myymiseen. Tonttia ei voi pakkolunastaakaan, koska se ei tue yhteiskunnallista välttämätöntä tarvetta. Olkaa rauhassa. Nämä tuoreet arkkitehtilapset kyllä ennen pitkää lopettavat päänsä seinään hakkaamisen tässä asiassa ja lähtee kaupungin ympäristöön suunnittelemaan hienoja hometalojaan.

nils-aslak (ei varmistettu)

Tammelan nykyinen kaava on n 40 v sitten tehty, silloinen kh ohjasi kaavan avaraksi, liekö rakennusliikeiden toive. Kaavassa on Tammelantorin alle osoitettu 2 kerroksinen pysäköintilaitos, johon ajo tapahtuisi Väinölänkadulta.
Miksi parkkitaloa ei ole tehty?
Syy on hyvin yksiselitteinen sitä ei ole osoitettu taloudellisesti kannattavaksi!
Nyt yritetään kaikenlaisin houkuttimein saada naapuriston as oy:t maksumieheksi. Tammelan asukkaille torinalusparkki olisi tavattoman kallis ratkaisu, on vaikea uskoa, että yksikään asunto-osakeyhtiö saa yhtiökokoustaan myötämielisekseksi toriparkkiin, kunhan todelliset kustannukset selviävät.
Tammelan tarkastelu on nyt ajankohtaista, koska Ratapihankadun rakentaminen toteutunee Tunneli-hankkeen myötä. Ratapihankadun ja Peltokadun väliin saadaan valtavasti asuntoja, jos niin halutaan, tällöin ei yksityisiin taloyhtiöiden tontteihin tarvitse koskea. Näille uusille taloille voisi osoittaa pysäköintivelvoitteen torin alle!
Tunnelista tuleva liikenne Tampereen keskustaan ohjataan Erkkilän sillan välityksellä, nykyinen silta jouduttaneen purkamaan ja rakentamaan uudelleen hiukan eri asentoon.
Tullinalueen 28 kerroksinen hotelli avaa aivan uudet rakentamisnäkymät myös Tammelaan. PMK:n talon päähän suunniteltu 14 kerroksinen asuintalo olisi syytä korottaa heti 20-30 kerroksiseksi, niin koko Tammela saa uuden ilmeen.
Uuden hotellin 28 kerrosta ja PMK:n 30 kerrosta voisivat mahdollistaa Ratapihankadun varteen 20-30 kerroksia torneja 6-8 kpl, näin voisi koko Tammelan tiivistämisen unohtaa kokonaan....
Emmehän halua Tammelasta Ratinanrantaa tai Lapinniemeä...

Matti J. Mäkelä

Tammelassa ei ole vettä joten turha sitä Ratinaa tai Lapinniemeä edes sinne haaveilla :).. Ja ettei liioitella niin SOK:n tornihotellissa on 25 kerrosta.

Jukka

Rakennusluvan mukaan 27 kerrosta ja ilmastointilaitteet eli korkeus vastaa 28 kerroksista taloa tämä POK:n hotelli.
Ratina ja Lapinniemi ovat täyteenrakennettuja ja ahtaita, ja täysin ilman lähipalveluita!
En ole puhunut järvistä mitään! Mutta kun otit esiin, niin Ratapihankadun tulevien tornien ja POK:N hotellin yläkerroksista näkyy kaksi järveä, samaa ei voi sanoa Ratinan ja Lapinniemen kaikista asunnoista!

Matti J. Mäkelä

Wrong. Laskeppas tuosta kerrokset: http://www.sci.fi/~olvari/tower/tower4.jpg Kyllä, 25kpl.

Ei ole Ratinan vika että Sponda on täysin kädetön käynnistämään Ratinan kauppakeskusta, että saataisiin "lähikauppa" alueelle. Toki 500m päässä on ruokakaupoista Sokos, Lidl, K-kauppa ja muutenkin koko keskusta, eli riippuu mitä pitää "palveluiden puuttumisena".

Kannattaa muuten katsoa etuovi.comista esim Ratinan myytäviä kämppiä! Kuinka monesta EI näy järvi? Kokonaisuutena alueen asunniosta n. 95-97% näkee järvelle, että se siitäkin faktasta.

Jukka

Aamulehden ja yleensä uutisten lukeminen vaatii muunkin tavaamista kuin otsikon. Et kai Iltalehdenkään otsikoiden perusteella usko kaikkea? Ja tietääkseni kyseessä on SOK:n tytäryhtiön Sokotelin hotelli, jolla Pirkanmaan osuuskaupalla ei ole hirveästi tekemistä. Mutta pikkujuttuja.

Jukka

Sivut

Osallistu keskusteluun