Tammelassa kootaan omaa vastarintaliikettä

Torikauppias Juha Virolainen laittoi nimensä Lassi Kalevan Tammela-adressiin saatesanoilla "jyrkkä ei toriparkille". Adressi vastustaa myös täydennysrakentamista.

Petteri Mäkinen

Tekeekö tiivistäminen Tammelasta betonisen nukkumalähiön vai vetovoimaisen trendikaupunginosan? Asukkaatkaan eivät ole yhtä mieltä.

Tammelassa on kerätty jo tuhat nimeä adressiin, jolla vastustetaan kaupunginosan täydennysrakentamista ja suunnitelmia Tammelantorin alle rakennettavasta toriparkista.

– Tammelaan kuluu väljyys, avaruus ja vehreys. Me emme halua, että Tammela muuttuu tiheään rakennetuksi nukkumalähiöksi, sanoo Ei toriparkille -liikkeen puheenjohtaja Lassi Kaleva.

Kalevan mukaan taustalla toriparkin asemakaavoituksen aloittaminen, mutta liike vastustaa myös laajamittaista täydennysrakentamista.

Yleissuunnitelma Tammelan täydennysrakentamiseksi valmistui keväällä. Ideana on saada lisärakentamista muun muassa väljimmille tonteille, isoille parkkipaikoille ja matalien liikesiipien tilalle. Enimmillään Tammelaan mahtuisi lähes 4 000 uutta asukasta.

– Haluamme selvittää sen potentiaalin hallittuun lisärakentamiseen. Täydennysrakentaminen on kaupungille halvempaa kuin uudet asuinalueet. Ei tarvita kokonaan uusia teitä, siltoja, vesijohtoja ja muuta infraa, kertoo hankejohtaja Tero Tenhunen.

Tenhusen mukaan täydennysrakentaminen ei muuta Tammelaa betonislummiksi, vaan tarjoaa sille mahdollisuudet tyylikkääseen kasvojenkohotukseen.

– Asiaa viedään vauhdilla eteenpäin siksi, että taloyhtiöillä on nyt kova tarve euroille julkisivu- ja putkiremontteihin.

Hankejohtajan mukaan Itsenäisyydenkadun uusi alikulku ja toriparkki liittyvät olennaisesti täydennysrakentamiseen. Kaupunki on aloittamassa syksyllä Tammelantorin alle rakennettavan pysäköintilaitoksen asemakaavan teon.

Kalevan mukaan torin kaivaminen on riski, vaikka työt voitaisiin tehdä siten, että torikauppa jatkuisi koko ajan ainakin toisessa puolikkaassa.

– Jyväskylässä tehtiin samanlainen toriparkki. Ihmiset eivät enää palaneet torille sen jälkeen, kun työmaat katosivat.

Kaleva on huolissaan koko Tammelan vetovoimasta. Jos kaupunginosa muuttuu vuosiksi työmaaksi vilkkaan täydennysrakentamisen takia, ei kaupallinen vetovoima ja asuntojen hinnat välttämättä palaudu entiselleen.

Tenhunen on eri mieltä. Pelkästään autojen vähentyminen torin ympäristössä ja taloyhtiöiden pihoissa lisää kaupunginosan vetovoimaa.

– Torilla käyvien pysäköinnin ja huoltoliikenteen saaminen maan alle lisää torin viihtyisyyttä. Samalla taloyhtiöt saavat halvemmalla pysäköintipaikkojaan toriparkkiin.

Toriparkki maksaisi kaupungille 4,3 miljoonaa euroa. Rahaa tulisi takaisin sitä mukaa kun taloyhtiöt ostavat hallista paikkoja.

Hyväksytkö Tammelan tiivistämisen? Ota kantaa!

Written by:

Petteri Mäkinen

Ota yhteyttä