Moottoripyöräkerhon presidentti: Moottoripyörän ääni ärsyttää monia jo ennen kuin moottori on käynnissä

Sons of Abraham MCC:n presidentti Ari Santaharju toivoo suvaitsevaisuutta motoristien lisäksi myös metelistä valittajille.

Petteri Mäkinen

Moottoripyörän ääni on monelle ylitsepääsemätön ongelma jo ennen kuin moottori on saatu edes käyntiin.

Näin väittää tamperelaisen Sons of Abraham -moottoripyöräkerhon presidentti Ari Santaharju.

– Asiaan törmää väistämättä. Olen huomannut asenteellisuutta, että pyörän kovaa ääntä kritisoidaan jo ennen kuin se on käynnissä.

Pitkän linjan moottoripyöräaktiivin mukaan metelikeskusteluun liittyy monia yhteiskunnallisia näkökulmia.

– Tässä on kyse myös suvaitsevaisuudesta ja erilaisuuden sietokyvystä. Useimmiten taustalla ei ole pyörien meteli, vaan muut moottoripyöräilyyn liitetyt ennakkoluulot.

– Moottoripyöräily ja pyörien rakentelu on myös hyvä harrastus ja siihen liittyy arvokas yhteisöllinen elämäntapa.

Useimmiten taustalla ei ole pyörien meteli, vaan muut moottoripyöräilyyn liitetyt ennakkoluulot.”

Santaharju kehottaa ihmisiä miettimään, onko liikennevaloista lähtevästä moottoripyörästä kuuluva ääni oikeasti niin merkittävä ongelma kuin annetaan ymmärtää.

Kristillisiin arvoihin sitoutuneen Sons of Abraham MCC:n puuhamies toivoo suvaitsevaisuutta myös moottoripyöräilijöiltä.

– Vika meteliin ei ole välttämättä koneessa. Ennakkoluuloihin voi vaikuttaa omalla toiminnalla. Itse käynnistän pyörän vasta, kun olen päässyt pois kiviseinien ympäröimältä sisäpihalta. Ovenkin voi sulkea monella eri tavalla.

Written by:

Petteri Mäkinen

Ota yhteyttä

Kommentit

Kommentit

Asiaan liittyen kannattaa ehkä muistaa myös se, että erittäin paljon on sellaisia moottoripyöriä, joiden melu ylittää hyväksytyt rajat. Monesti tuntuu olevan jopa pääasia, että ääni on kova. Tehokkaankin moottoripyörän äänen saa kyllä pysymään kohtuullisella tasolla, jos valmistaja/laittaja niin haluaa.

Toinen seikka on se, että moottorupyörillä myös ihan oikeasti harrastetaan aivan kirjaimellisesti häirintää. Eräälläkin Tampereen asuinalueella (omakoti- ja rivitaloja pääasiassa, muutama kerrostalokin) on harvinainen poikkeus sellainen kesäyö kun ei tarvitse missään vaiheessa herätä järkyttävään meteliin (sama koskee toki monia autointoilijoitakin). Monesti sitä moottoripyörää pitää vieläpä pöristellä kotipihassa paikallaan. Se ääni kun on niin mukava. Yhden ominaisuuden perusteella toisten leimaaminen häiriköiksi on toki ikävää, mutta eipä siinä auta muuta kuin olla kärsivällinen ja olla toteuttamatta niitä ennakkoluuloja. Käsitys moottoripyöräilijöistä häirikköinä ei tosiaan ole syntynyt tyhjästä. Ja monet tuiki tavalliset moottoripyöräilijät eivät tunnu olevan huolissaan siitä puolirikollisesta imagosta, joka heihin helposti liitetään.

Tässä asiassa tuntuu olevan sama ongelma kuin parveketupakoinnissa. Periaatteellinen oikeus kyllä saattaa olla, mutta lähes aina unohdetaan se tosiasia, että toisilla on myös oikeus olla ilman niitä haittavaikutuksia. Nykyinen oikeus- ja yksilökeskeinen maailmankatsomus kun sattuu unohtamaan toisten oikeudet ja velvollisuudet kanssaihmisiä kohtaan. Luulisi kristillisiä arvoja mainostavan ihmisen tämänkin puolen elämästä huomaavan.

tervettä järkeä... (ei varmistettu)

"Nykyinen oikeus- ja yksilökeskeinen maailmankatsomus kun sattuu unohtamaan toisten oikeudet ja velvollisuudet kanssaihmisiä kohtaan. Luulisi kristillisiä arvoja mainostavan ihmisen tämänkin puolen elämästä huomaavan."

Eikös tämä allaoleva lainaus nimenomaan juuri tarkoita pyrkimystä siihen?

"Vika meteliin ei ole välttämättä koneessa. Ennakkoluuloihin voi vaikuttaa omalla toiminnalla. Itse käynnistän pyörän vasta, kun olen päässyt pois kiviseinien ympäröimältä sisäpihalta. Ovenkin voi sulkea monella eri tavalla."

Studiojoukkue

Nimimerkki °tervettä järkeä peliin" heittelee heti alkajaisiksi monenlaista MUTUa ja asiosta perillä olemattoman ihmisen omia faktoja:

a)Mihin perustuu tieto, että "erittäin paljon on sellaisia moottoripyöriä, joiden melu ylittää hyväksytyt rajat"? Itserkö olet käynyt niiden ääniä mittailemassa virallisilla mittareilla? Jos ne ovat kelvanneet katsastusmiehelle sekä poliisille, sinulla lienee aivan omat limittisi. On syytä muistaa, että matala tai korkea äänentaajuus ei ole sama kuin korkeat desibelit.

b)"Monesti tuntuu olevan jopa pääasia, että ääni on kova"... Aika usein pyörien tehoa lisätään äänenvaimentajaa aivan laillisesti vaihtamalla, jolloin pyörän äänikin saattaa voimistua. Lisäksi autoilijoilla on aivan liian usein taipumus olla huomaamatta lähestyvää motoristia. Siksi on vain hyväksi, että edes kuuluu, jos ei näy. Tästäkin huolimatta vuosittain tapahtuu runsaasti kuolemia, jotka johtuvat eteen kääntyneistä tai kolmion takaa tulleista autoilijoista.

c)"Monesti sitä moottoripyörää pitää vieläpä pöristellä kotipihassa paikallaan" Niinpä, on yksinomaan järkevää antaa moottorin lämmetä hetken paikallaan ennen liikkeelle lähtöä -moottoripyörien kierrosöuvut kun ovat aivan toista luokkaa kuin autojen.

Jospa yritettäisiin ymmärtää, että tähän maailmaan mahtuu monenmoista harrastajaa ja etenkin kaupunkielämässä tulee muistaa, että muillekin annetaan tilaa. Suomi on vielä niin nuori kansakunta, että joidenkin mielestä ikkunasta ei saisi näky kuin metsää, vaikka asuttaisiin Hämeenkadulla.

7,91891892 (ei varmistettu)

Tietenkin moottoripyöräkerhon johtaja vähättelee häiriötä kun on oma lehmä ojassa. Kyllä moottoripyörissä (ja mopoissa) häiritsee juuri se kohtuuttoman kova meteli eikä mikään muu. Asumisviihtyvyys laskee merkittävästi sen takia vaikka tiehen on satoja metriä matkaa. Jos asuisin lähempänä tietä niin siihen vielä heräilisikin, ja silloin se olisi jo selvä terveyshaitta, aivan kuin kerrostalossa naapuri pitäisi bileitä joka yö.

Poliisi saisi valvoa pyörien lainmukaisuutta. Lisäksi sähkömoottoripyörien yleistymistä pitäisi tukea ja polttomoottoripyörille kunnon haittavero.

rfarm (ei varmistettu)

Kun moottoripyörän pakoputkeen keksitään täysin äänenpoistava pieni, halpa laite, joka olisi lainvoimainen , 80 % lopettaisi, kun oman olemassa olon käyttövoima puuttuisi.

Äänestä voimaa (ei varmistettu)

Niin mutua mutua. Alla olevista linkeistä voinee päätellä, että kunnollista valvontaa ei ole ja siitä johtuen rajat ylittäviä pyöriä on läjäpäin liikenteessä.

http://www.tamperelainen.fi/artikkeli/104333-iso-osa-moottoripyorista-yl...

http://www.ess.fi/?article=339639

On toki totta, että monet autoilijat eivät motoristeja jaksa huomata, mutta kova ääni ei saa olla se, millä tilanne muka korjataan. Eikä se ainakaan saa olla hätävarjelua sille, että kova ääni on monesti täysin turha, niinkuin moottoripyörien tehon kasvattaminenkin. Ja usein ainakin jos itse yllätyn moottoripyörästä liikenteessä, niin se tapahtuu kovaa vauhtia ohittavan moottoripyörän kohdalla, jolloin ystävämme Doppler pitää huolen huomaamattomuudesta kunnes motoristi on rinnalla.

Kohteliaat ja toiset huomioivat motoristit saavat toki aivan rauhassa harrastella. Ja kyllähän niitä häiriköitä autonkin ratista löytyy. Niinkuin sanoin aiemmin, ennakkoluuloille ei voi muuta kuin osoittaa ne vääriksi ja käyttäytyä itse sivistyneesti. Luulisi muuten olevan kaikkien sivistyneiden motoristienkin tahto, että muiden maineen pilaavat saataisiin kuriin?

tervettä järkeä... (ei varmistettu)

Motoristikerhon johtaja yrittää kiistää sen tosiasian,että valtaosa osa erilaisista moottoripyöristä/ mopoista on muutettu jollain tavoin alkuperäisestä tyyppi-ja hyväksytystä katsastuksesta. Enemmän melua ja voimaa,vauhtia, tuntuu olevan valalla nulikkamaisuuden osoituksena. Ulkopuoliset kansalaiset ,taajamien asujat saavat edelleen kärsiä, kiitos velttojen viranomaisten ja liikenteestä, kulkuväylistä vastaavien päättäjien. Edes poliisille tehdyt ilmoitukset toistuvista rikkeistä eivät johda mihinkään, edes ao:ille kärähtäneille sakkoihin. Vakio selitys on, ei ole kapasiteettia. Ehkä provikka sakosta virkistäisi toimiin? Vain todistusvoimainen rikosilmoitus saattaa johtaa ympäristörikollisten, vakiohäirikköjen ojentamiseen?
Mm. Valkeakoskella ja Ylöjärvellä (esim. Soppeenmäessä) eivät toimettomat kunnan päättäjät, virkamiehet ole, esityksistä huolimatta,saaneet aikaiseksi mitään turhaa kortteliajoa asuinaluilla rajoittavia liikenteen rajoitusjärjestelyjä, mm. liikennemerkkejä.
Turhaa ja häiritsevää ajoa rajoittaisivat kaikille myös mopoille vuosittainen katsastus ja liikennevero.
Katsastuasemille ja poliisille olisi saatava kunnolliset desibeli-mittarit.

tinnituspotilas (ei varmistettu)

Isoille moottoripyörille pitää säätää melurajat ja jos säädettyjä melurajoja ei ylitetä asia on ihan - OK.

Mutta tällä hetkellä isoilla moottoripyörillä ajo yöaikaan Tampereen keskustassa pitäisi järjestyssäännöissä kieltää, siihen asti kun melurajoja valvotaan.

TRJ (ei varmistettu)

TRJ: "Isoille moottoripyörille pitää säätää melurajat ja jos säädettyjä melurajoja ei ylitetä asia on ihan - OK.

Mutta tällä hetkellä isoilla moottoripyörillä ajo yöaikaan Tampereen keskustassa pitäisi järjestyssäännöissä kieltää, siihen asti kun melurajoja valvotaan."

Kuinka iso on iso?

Moottoripyörille, niin isoille kuin pienillekin on olemassa melurajat ja poliisi valvoo niitä liikenteessä.

Eikö pienillä moottoripyörillä ja mopoilla ajelua pitäisi mielestäsi rajoittaa? Omien havaintojeni mukaan juuri mopot ovat kaikkein kovaäänisimpiä ja häiritsevät eniten.

Entä sitten autoilijat? Suuri osa autoilijoista on vaihtanut autoihinsa alkuperäisestä poikkeavia osia, pakoputkiakin on vaihdettu ilman muutoskatsastusta.

Rekkojen meteli kuuluu kilometrien päähän. Miksei se huolestuta ketään?

Jyypperi (ei varmistettu)

Hirveä pärinä niistä moottoripyöristä ainakin lähtee verrattuna tavallisiin henkilöautoihin kun niitä tuossa ulkona parkkipaikalla käynnistetään. Toivottavasti eivät kovinkaan paljon nykyisestä lisäänny. Jonkun haittaveron voisi niille kylläkin säätää aiheutetusta meluhaitasta.

Melua aiheuttamaton (ei varmistettu)

Osallistu keskusteluun