Iisakki Nieminen: Kannattavia investointeja

Iisakki oli kaivanut pyöränsä esiin ja ajeli kevään ensimmäistä lenkkiä Pispalasta Santalahden kautta Lentävänniemeen. Siinä kevättuulessa oli mukava ajatella kotikaupungin asioita.

Rantaväylän tunnelisopimus kaupungin ja valtion välillä tulee uudelleen valtuustoon maanantaina. Saammeko kuulla ja nähdä – www.tampere.fi näyttää valtuuston kokouksen livenä – samat puheet kuin vuonna 2008, kun sopimus jo kertaalleen hyväksyttiin?

Tuskin. Nimittäin silloin sopimus meni läpi suurella enemmistöllä äänin 54 puolesta 8 vastaan ja 5 tyhjää.

Vasemmistosta suurin osa hyväksyi tunnelin rakentamisen ja kannatti valtion kanssa tehtävää sopimusta.

Nyt on toinen ääni kellossa. Vaalit lähestyvät ja demarit ja Vasemmistoliitto ovat kääntäneet takkinsa. Ryhmät äänestivät viime joulukuussa tunnelikaavoja vastaan. Pelin politiikka näkyi siinä, että eduskunnassa vasemmistopuolueet – myös kaikki tamperelaiset kansanedustajat – hyväksyivät valtion 65 miljoonan euron rahoituksen tunnelille.

Jos vasemmisto äänestää valtuustossa samaa sopimusta vastaan, mihin he ovat myöntäneet rahoituksen eduskunnassa, Iisakki ei voi kuin ällistellä: oikea käsi ei tiedä mitä vasen tekee.

Näitä pohtiessa Iisakin pyörä oli ennättänyt Santalahteen. Tunnelin ainut ikävä puoli on sen molempiin päihin tulevat kiertoliittymät. Ne vievät tilaa eivätkä hivele silmiä. Ymmärrettävästi lähitalojen asukkaat siksi vastustavat tunnelia. Vaihtoehto olisi kuitenkin karmea: eritasoliittymät myös Mustaanlahteen ja Tampellaan. Koko Näsijärven ranta pilattaisiin lopullisesti. Tunneli on win-win-ratkaisu: autoille sujuva väylä ja ihmisille kauniit rannat.

Pyörä vei Iisakin Lielahdenkadulle. Sen varrelle nousee jo ensimmäisiä uuden Niemenrannan asuntoalueen taloja. Sinne täytyy rakentaa katuja ja puistoja, vaikka kaupungin talous sukeltaa taas kerran. Pitkässä juoksussa Niemenrannan rakentaminen tuo kaupungillekin tuloja, kun sinne muuttaa uusia veronmaksajia.

Vielä tuottavampaa on täydennysrakentaminen olemassa olevien palveluiden äärelle. Tunneli, ratapihan päälle kaavailtu kansi ja myös ratikka ovat kasvua ja yksityisiä investointeja mahdollistavia hankkeita. Ranta-Tampellan rakentamisen arvo on 800 miljoonaa, kannen 400 miljoonaa. Ratikkalinjan varrelle voidaan kaavoittaa asuntoja ja työpaikkoja tuhansille ihmisille keskelle palveluja. Näiden investointien arvo on miljardiluokkaa.

Iisakki pysähtyi Reuharinniemeen ihailemaan Suomen vetovoimaisimman kaupungin silhuettia.

Written by:

Iisakki Nieminen

Ota yhteyttä

Kommentit (3)

Kommentit

Paljon puhutaan rantatunnelista ja Ranta-Tampellasta, mielestäni kuitenkin täysin turhaan, nehän on jo päätetty rakentaa.
Kummastusta herättää mitä odotellaan veturitallien ja linja-autoaseman tonteilla. Jos hotelli ja kauppakeskus eivät toteudu, kuten näyttää, olisi syytä aloittaa kaupunkin taholta tonttien uudelleen kaavoitus ja asuntotornien rakennus ko. alueille.

Molemmille tonteille sopisi hyvin 25-30 kerroksiset kerrostalot( 5- 8 kpl ). Jos talojen korkeatasoisesta totutuksesta pidetään huolta, niin asukkaat ko. kohteisiin löytyy helposti.

Koska nykyiset rakennusoikeuden haltijat eivät toteuta suunnitelmiaan niin otetaan heiltä oikeudet pois. Molemmissa kohteissa on viivytelty kohtuuttoman kauan. Näille tonteille löytyy rakennuttajat jotka eivät ruikuta yhteiskunnan rahoitusta ja homma toimii nopeasti.

Nyt kaavoittaja asialle ja lopetetaan turha odottelu ja Tampereelle tyypillinen nyhrääminen.

upseeri43 (ei varmistettu)

Keskusteluun kannattaisi otta Pispalan harjun alittava tunneli, siis Tulitikkutehtaalta Etelä-puistoon. Tätän peräänkuulutti Kauko Lehtinen kaupungininsinöörinä.

Matti J. Mäkelä

Vaikka upseeri43 totesi rantatunneli ja Ranta-Tampella on jo päätetty rakentaa kannattaa kuitenkin kuunnella myös maksajan mielipidettä asiasta. Valtuuston suu laitettiin viime kokouksessa suppuun, lähes varmasti kuntalaisten suuta on vaikea tukkia seuraavissa vaaleissa. Hintalappu hirvittää jo heikkohermoista. Muutaman harvan hyötyjän mesoaminen asian ympärillä on aika uskomatonta. Liikenteellisesti XL:n ja etenkin vihreitten ajama ratkaisu on kohtuuton tulevia sukupolvia ajatellen.

Voihan olla mahdollista, että kuntalaiset haluavat maksaa tunnelin sekä estää toimivampien ja parempien vaihtoehtojen toteuttamisen.

Kuitenkin kuntavaaleihin asti "on jo sovittu" puheet voisi jättää väliin. Katsotaan vaalien jälkeen tilanne uudestaan. Tampereelle tarvitaan nyt vastuun kantajia ei yksittäisten rakennusfirmojen juoksupoikia.

Toivottavasti viimepäivien tuomiot vaikuttavat myös Tampereen politiikkaan.

Maksaja (ei varmistettu)

Osallistu keskusteluun