Iisakki Nieminen: Kannattavia investointeja

Iisakki oli kaivanut pyöränsä esiin ja ajeli kevään ensimmäistä lenkkiä Pispalasta Santalahden kautta Lentävänniemeen. Siinä kevättuulessa oli mukava ajatella kotikaupungin asioita.

Rantaväylän tunnelisopimus kaupungin ja valtion välillä tulee uudelleen valtuustoon maanantaina. Saammeko kuulla ja nähdä – www.tampere.fi näyttää valtuuston kokouksen livenä – samat puheet kuin vuonna 2008, kun sopimus jo kertaalleen hyväksyttiin?

Tuskin. Nimittäin silloin sopimus meni läpi suurella enemmistöllä äänin 54 puolesta 8 vastaan ja 5 tyhjää.

Vasemmistosta suurin osa hyväksyi tunnelin rakentamisen ja kannatti valtion kanssa tehtävää sopimusta.

Nyt on toinen ääni kellossa. Vaalit lähestyvät ja demarit ja Vasemmistoliitto ovat kääntäneet takkinsa. Ryhmät äänestivät viime joulukuussa tunnelikaavoja vastaan. Pelin politiikka näkyi siinä, että eduskunnassa vasemmistopuolueet – myös kaikki tamperelaiset kansanedustajat – hyväksyivät valtion 65 miljoonan euron rahoituksen tunnelille.

Jos vasemmisto äänestää valtuustossa samaa sopimusta vastaan, mihin he ovat myöntäneet rahoituksen eduskunnassa, Iisakki ei voi kuin ällistellä: oikea käsi ei tiedä mitä vasen tekee.

Näitä pohtiessa Iisakin pyörä oli ennättänyt Santalahteen. Tunnelin ainut ikävä puoli on sen molempiin päihin tulevat kiertoliittymät. Ne vievät tilaa eivätkä hivele silmiä. Ymmärrettävästi lähitalojen asukkaat siksi vastustavat tunnelia. Vaihtoehto olisi kuitenkin karmea: eritasoliittymät myös Mustaanlahteen ja Tampellaan. Koko Näsijärven ranta pilattaisiin lopullisesti. Tunneli on win-win-ratkaisu: autoille sujuva väylä ja ihmisille kauniit rannat.

Pyörä vei Iisakin Lielahdenkadulle. Sen varrelle nousee jo ensimmäisiä uuden Niemenrannan asuntoalueen taloja. Sinne täytyy rakentaa katuja ja puistoja, vaikka kaupungin talous sukeltaa taas kerran. Pitkässä juoksussa Niemenrannan rakentaminen tuo kaupungillekin tuloja, kun sinne muuttaa uusia veronmaksajia.

Vielä tuottavampaa on täydennysrakentaminen olemassa olevien palveluiden äärelle. Tunneli, ratapihan päälle kaavailtu kansi ja myös ratikka ovat kasvua ja yksityisiä investointeja mahdollistavia hankkeita. Ranta-Tampellan rakentamisen arvo on 800 miljoonaa, kannen 400 miljoonaa. Ratikkalinjan varrelle voidaan kaavoittaa asuntoja ja työpaikkoja tuhansille ihmisille keskelle palveluja. Näiden investointien arvo on miljardiluokkaa.

Iisakki pysähtyi Reuharinniemeen ihailemaan Suomen vetovoimaisimman kaupungin silhuettia.

Written by:

Iisakki Nieminen

Ota yhteyttä